Page 69 - İMGESEL RESİM 11
P. 69

2.2.2. Fotoğrafik Perspektif


               Fotoğrafik  perspektif,  optik  düzenekler  ve  merceklerin  yardımıyla  insan  algısının  dışına  çıkılarak
            elde edilen görüntülerdir. Figürler, görüntüyü değişik şekillerde deforme edebilen objektifler yardımıyla
            sanatçının zihninde kurguladıklarına benzer görünümlere dönüşür. Bu tarz görüntüdeki nesneler veya
            figürler yakından uzağa doğru değişen perspektif etkiyle birlikte biçim bozulmalarına uğrar. Fotoğraf
            sanatında bu tür çalışmalar, özel lens ve filtrelerin de kullanıldığı geniş görüş açısına sahip objektiflerle
            yapılabilmektedir (Görsel 2.24, 2.25).





























                   Görsel 2.24: Fotoğrafik perspektif örneği             Görsel 2.25: Andre Kertesz, deforme portre,
                                                                         1927 The Alfred H. Barr (Dı Alfired Bar)
                                                                         Galerisi, ABD


                                                            Figüratif  çalışmalarda  yüzeyden  yansıyan  gö-
                                                         rüntülerin  resmedilmesi,  geniş  görüş  açısına  sahip
                                                         objektiflerin yaptığı etkiye benzer sonuçlar vermek-
                                                         tedir. Resim sanatı, bu teknik sayesinde farklı bir ba-
                                                         kış açısına kavuşmuştur. Maurits Cornelis Escher’in
                                                         1935 tarihli otoportresi, fotoğrafik perspektif için ol-
                                                         dukça çarpıcı bir örnektir. Optik yanılsamanın etkili
                                                         bir dille aktarıldığı resimde parlak bir küre üzerindeki
                                                         perspektif  algı,  sanatçının  fotoğrafik  perspektiften
                                                         yararlandığını gösterir. Resimde optik yanılsamanın
                                                         etkisiyle  görülen  vücut  deformasyonunun  yanı  sıra
                                                         sanatçının kendi elini resmederken kullandığı doğal
                                                         görüş açısı da dikkat çekmektedir (Görsel 2.26).











               Görsel 2.26: M. C. Escher, “Küresel Aynalı Natürmort”, 1935,
               litografi, Escher Vakfı Koleksiyonu, Hollanda


                                                                                                     67
   64   65   66   67   68   69   70   71   72   73   74