Page 69 - İMGESEL RESİM 11
P. 69
2.2.2. Fotoğrafik Perspektif
Fotoğrafik perspektif, optik düzenekler ve merceklerin yardımıyla insan algısının dışına çıkılarak
elde edilen görüntülerdir. Figürler, görüntüyü değişik şekillerde deforme edebilen objektifler yardımıyla
sanatçının zihninde kurguladıklarına benzer görünümlere dönüşür. Bu tarz görüntüdeki nesneler veya
figürler yakından uzağa doğru değişen perspektif etkiyle birlikte biçim bozulmalarına uğrar. Fotoğraf
sanatında bu tür çalışmalar, özel lens ve filtrelerin de kullanıldığı geniş görüş açısına sahip objektiflerle
yapılabilmektedir (Görsel 2.24, 2.25).
Görsel 2.24: Fotoğrafik perspektif örneği Görsel 2.25: Andre Kertesz, deforme portre,
1927 The Alfred H. Barr (Dı Alfired Bar)
Galerisi, ABD
Figüratif çalışmalarda yüzeyden yansıyan gö-
rüntülerin resmedilmesi, geniş görüş açısına sahip
objektiflerin yaptığı etkiye benzer sonuçlar vermek-
tedir. Resim sanatı, bu teknik sayesinde farklı bir ba-
kış açısına kavuşmuştur. Maurits Cornelis Escher’in
1935 tarihli otoportresi, fotoğrafik perspektif için ol-
dukça çarpıcı bir örnektir. Optik yanılsamanın etkili
bir dille aktarıldığı resimde parlak bir küre üzerindeki
perspektif algı, sanatçının fotoğrafik perspektiften
yararlandığını gösterir. Resimde optik yanılsamanın
etkisiyle görülen vücut deformasyonunun yanı sıra
sanatçının kendi elini resmederken kullandığı doğal
görüş açısı da dikkat çekmektedir (Görsel 2.26).
Görsel 2.26: M. C. Escher, “Küresel Aynalı Natürmort”, 1935,
litografi, Escher Vakfı Koleksiyonu, Hollanda
67

