Page 17 - MÜZE EĞİTİMİ 12
P. 17

Görsel 1.4: Osmanlı Evi Müzesi, Bursa            Görsel 1.5: Usturlap, 9. yüzyıl, İslam Bilim ve Teknoloji Tarihi
                                                                Müzesi, İstanbul

                                                                Müze kavramının önemli bileşenlerinden olan kül-
                                                                tür  kavramı,  bir  milletin  veya  toplumun  yaparak
                                                                yaşayarak meydana getirdiği maddi ve manevi de-
                                                                ğerler bütünüdür. Bunun içine tarih, sanat, din, dil,
                                                                bilim gibi unsurlar girer. Sanat, edebiyat ve düşün
                                                                eserleri, kendine özgü biçim ve anlamları ile hem
                                                                maddi hem manevi kültürün ögeleridir (Görsel 1.4,
                                                                1.5 ve 1.6).

                                                                Sanat,  başlangıcından  bu  yana  insanlı ğın  önemli
                                                                bir parçası olmuştur. Yaşanılan mekândan giyilen
                                                                elbiseye, din enilen müziğe, izlenilen filme, cadde-
                                                                           l
                                                                lerde yer alan heykel ve sembollere kadar hayatın
                                                                her alanında sanatsal faaliyetlere rastlanmaktadır.
                                                                Sanat; önce millî, sonra evrensel kültürü oluşturur.
                                                                Sanatın kültür içinde önemli yer tutmasının nedeni,
                                                                onun  maddi  ve  manevi  kültürü  birlikte  yansıtma-
                                                                sından ileri gelir. Her sanat eseri, ham maddesi ile
                                                                maddi  bir varlık iken konusu  ile  manevi  bir varlık
                                                                göstergesidir.

                                                                Bilim;  araştırma  bulgularına  dayanarak  neden  ve
                                                                sonuç  niteliğinde  ilişkiler  bulan,  olay  ve  olguları
               Görsel 1.6: Kıblenüma, 1738, Barunü’l-Muhterî, Türk İslam   yöntemlere dayalı olarak çözümleyip genellemele-
               Eserleri Müzesi, İstanbul                        re ulaşmaya çalışan sistematik bilgiler bütünüdür.
                                                                Bilimin  asıl  uğraşı  alanı  doğa  olaylarıdır.  Burada
               Çağdaş  anlamda  müze  için  “İnsana  ve  yaşadığı   doğa  olaylarının  en  genel  manasıyla  algılanması
               çev reye tanıklık etmiş malzemelerin üzerinde araş-  gerekir.  Yalnızca  fiziksel  olgular  değil;  sosyolojik,
               tırmalar yapan; bu malzemeleri toplayan, koruyan   psikolojik,  ekonomik,  kültürel  vb.  bilgi  alanlarının
               ve  edinilen  bilgileri  paylaşan;  eserleri  inceleme,   hepsi  doğa  olayları  içerisinde  yer  almaktadır.  Kı-
               eğitim ve zevk alma doğrultusunda sergileyen; kâr   saca, insanla ve çevresiyle ilgili olan her olgu bir
               düşünce sinden  bağımsız,  toplumun  hizmetinde,   doğa olayıdır. İnsanoğlu, bu olguları bilmek ve ken-
               halka açık ve sürekliliği olan kurumdur.” denilebilir.
                                                                di  yararına  yönlendirmek  için  varoluşundan  beri
               Özetle müzeler; arkeoloji, sanat, kültür, bilim ala-  tükenmez  bir  tutkuyla  ve  sabırla  uğraşmaktadır.
               nındaki  ürünlerin  yanı  sıra  insana  dair  her  türlü   Bilim,  doğal  ve  sosyal  gerçekliğin  daha  iyi  anla-
               ürünü toplayan, koruyan, sergileyen ve bunlar ara-  şılmasını ve belirli ölçüde de olsa denetlenmesini
               sında köprü görevi gören kurumlardır. Aynı zaman-  sağlamanın yanında toplumun itici gücünü, üretim
               da  bu  yapılar;  eğitim,  bilgilendirme  ve  araştırma   biçimini ve gelişmesini belirler. Bir toplumun bilim-
               imkânları sunan; öğrenmeyi, yaratıcılığı kolaylaştı-  sel alandaki düzeyi, aynı zamanda onun gelişmişlik
               ran ve sürekliliği olan mekânlardır.             ölçütüdür.



                                                                                                                 15
   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22