Page 69 - MÜZE EĞİTİMİ 12
P. 69

TANIYALIM


                 Osman Hamdi Bey

                 Sanayi-i Nefise Mekteb-i Alisinin (Mimar Sinan
                 Güzel Sanatlar Üniversitesi) ve İstanbul Arkeo-
                 loji Müzesinin kurucusu, arkeolog ve ressamdır
                 (Görsel 2.65 ve 2.66).
                 1842 yılında İstanbul’da doğmuştur. 1860’da
                 hukuk öğrenimi için Paris’e giden Osman Hamdi
                 Bey, hukuk öğreniminin yanı sıra o dönemin
                 ünlü ressamlarından Jean Leon Gerome (Jan
                 Leon Jerom) ve Boulanger’nin (Bulonji) atölyele-
                 rinde resim eğitimi almıştır. 1869 yılında Bağdat
                 Yabancı İşler Müdürlüğüne atanmış, 1871’de
                 İstanbul’a geri dönünce sarayda çalışmaya
                 başlamıştır. 1881’de Müze-i Hümayuna (İm-
                 paratorluk Müzesi) atanmasının ardından Türk
                 müzeciliğinin parlak dönemleri başlamıştır. 1883   Görsel 2.65: Osman Hamdi Bey, otoportre
                 yılında Güzel Sanatlar Akademisi Sanayi-i Nefi-
                 se Mekteb-i Alisini ve İstanbul Arkeoloji Müzesini
                 kurmuş ve müdürlüklerini üstlenmiştir. 1884’te
                 antik eserlerin yurt dışına çıkarılmasını yasak-
                 layan Asar-ı Atika Nizamnamesinin yürürlüğe
                 girmesini sağlamıştır.
                 Osman Hamdi Bey; Nemrut Dağı, Lagina ve
                 Sayda’da arkeolojik kazılar gerçekleştirmiştir.
                 Sayda’da yaptığı kazılarda bulduğu, arkeoloji
                 dünyasının başyapıtlarından sayılan, aralarında
                 İskender Lahdi’nin de yer aldığı antik eserler
                 çıkarmıştır. Buradan çıkarılan eserler bugün
                 İstanbul Arkeoloji Müzesinde sergilenmektedir.  Görsel 2.66: Osman Hamdi Bey kazı alanında

                 Osman Hamdi Bey, devlet işleri ile arkeoloji ve   Resimlerinde Türk sanatı, kültürü ve mimarisine
                 müzecilik çalışmalarını sürdürürken ressamlığını   ait çinili pano, duvar, halı, süslemeli nesne, örtü,
                 hiç ihmal etmemiştir. “Kaplumbağa Terbiyecisi”,   kandil, rahle, türbe, hat levhası, aile portesi ve
                 “Arzuhalci”, “Kur’an Okuyan Hoca”, “Silah Taci-  insan figürlerini kullanmıştır. Osmanlı ka dınının iç
                 ri”, “Leylak Toplayan Kız”, “Şehzadebaşı Camisi   ve dış mekânlardaki yaşayışını resmeden sanat-
                 Avlusunda Kadınlar”, “Feraceli Kadınlar”, “Mimo-  çı, bu anlamda oryantalist eserler üretmiştir. Os-
                 zalı Kadın”, “Ab-ı Hayat Çeşmesi”, “Mihrap” gibi   man Hamdi 24 Şubat 1910 tarihinde İstanbul’da
                 resimleri ünlü yapıtları arasındadır.          vefat etmiştir.


                        Öğrendiğiz bilgilerden hareketle Osman Hamdi Bey’in Türk müzeciliğine ve Türk sanatına kat-
                        kılarını saygı ve vatanseverlik değerlerine göre yorumlayınız.




                       SIRA SİZDE • Ders İçi Faaliyet

                 1. Görsellerden yararlanarak sınıfınızda dünya müzeciliğinin gelişimini anlatan bir
                   sunum yapınız.
                 2. Sınıfınızdaki etkileşimli tahtadan Türk müzelerini anlatan sanal müze gezisi yapınız.
                 3. Uluslararası Müzeler Konseyinin (ICOM) Türk ve dünya müzeciliğine yaptığı katkıları
                   anlatan bir sunum yapınız.                                                   www.360tr.com




                                                                                                                 67
   64   65   66   67   68   69   70   71   72   73   74