Page 68 - MÜZE EĞİTİMİ 12
P. 68

2.2.5. Türkiye’de Müze Eğitiminin                eski eserleri gösterecektir. Müze mevcut olmayan
                        Tarihsel Gelişimi                          yerlerde öğretmen; kale, sur ve su kemeri gibi eski
                  Türkiye’de  Tanzimat’tan  bu  yana  Satı  Bey,  İsma-  eserleri gösterir ve bunların geçmişine ilişkin bilgi
                  il Hakkı Baltacıoğlu, Halil Ethem Eldem ve Remzi   verir.” denilmektedir. 1929 yılında yayımlanan Yeni
                  Oğuz Arık gibi aydınlar müzelerin eğitimdeki işle-  İlk Mektep Talimnamesi’nin 16. maddesi, pazarte-
                  vini  vurgulamışlardır  (Görsel  2.62  ve  2.63).  Okul   si günü öğleden sonraki zamanın gezi işlerine ve
                  müzesi  kavramının  pedagojik  bir  anlayışla  eğitim   okul  içinde  konferans,  konser,  temsil  gibi  sosyal
                  sürecine  dâhil  edilmesinde  önemli  rolü  olan  Satı   eğlencelere ayrılmasını istemektedir. Belgenin 46.
                  Bey, okul içindeki eğitimi yeterli bulmamış, öğrenci-  maddesinde  ise  inceleme  ve  gözlem  gezilerine
                  lerin okul dışında yaşanan gerçekleri de yakından   çıkılmadan  önce  öğrenciye  bu  etkinliğin  niçin  ve
                  tanımaları için toplumsal ve tarihî çevreyi inceleme   nasıl  yapılacağının  anlatılması  belirtilmiştir.  Aynı
                  gezilerini öğretim yöntemi olarak kullanmıştır.   maddede öğrencinin bir gözlem defteri tutmasının
                                                                   ve  buraya  gezi  sonuçlarını  düzenli  şekilde  yaz-
                  Türkiye’de resim müzesi kurma fikri ilk kez 1883 yı-  masının  sağlanması  önerilmektedir.  1932  yılında
                  lında yayımlanan Güzel Sanatlar Talimnamesi’nde   açılan halkevlerinde müze kolları oluşturulmuştur.
                  yer almıştır. Müzelerin pedagojik açıdan düşünül-  1958 yılına kadar ilkokul programlarında müzelerin
                  mesi ve eğitim ortamı olarak kullanılması düşün-  ve tarihî yerlerin öğretim amacıyla kullanılmasına
                  cesi 1909 yılında Darülmuallime (öğretmen yetiş-  etkin  biçimde  devam  edilmiştir.  Aynı  yıl  Millî  Eği-
                  tiren ilk Osmanlı resmî kurumu) müdür olarak Satı   tim Bakanlığı “Öğretmenler İçin Müze El Kitabı”nı
                  Bey’in atandığı yıllarda oluşmuştur (Görsel 2.64).  çıkarmıştır.

                                                                   1962 yılında Uluslararası Müzeler Konseyi Türkiye
                                                                   Millî Komitesi tarafından müzelerin eğitimdeki rolü
                                                                   hakkında UNESCO Bölge Semineri düzenlenmiş-
                                                                   tir.  Bu  seminerde  müzelerden  geniş  çaplı  olarak
                                                                   eğitimde sürdürülebilir biçimde nasıl yararlanılaca-
                                                                   ğı etraflıca tartışılmıştır. ICOM Türkiye Millî Komi-
                                                                   tesi 1963 yılında “Müzelerin Teşkilatlanması: Pra-
                                                                   tik Öğütler” adlı kitabın Türkçe olarak basılmasını
                                                                   sağlamıştır.  Kitabın  yedinci  bölümünde  müzede
                                                                   eğitimin kimler tarafından, nasıl ve nerede verile-
                  Görsel 2.62: Satı Bey   Görsel 2.63: Remzi Oğuz   ceğine ilişkin ayrıntılar yer almaktadır.
                                          Arık
                                                                   1982’de düzenlenen Birinci Millî Kültür Şûrası’nda
                                                                   “müzede eğitim” tekrar vurgulanmış ve büyük mü-
                                                                   zelerde  çocuk  bölümleri  kurulması  önerilmiştir.
                                                                   1986’da Millî Eğitim Bakanlığınca okul müzelerine
                                                                   ilişkin yönerge yayımlanmıştır. 1988 yılında düzen-
                                                                   lenen 12. Millî Eğitim Şûrası’nda yine müze vurgu-
                                                                   su yapılmış ve ilgili kararların 17. maddesinde mü-
                                                                   zeyle  ilgili  olarak  “Okullarda  tabiat  koleksiyonları,
                                                                   müzeler, sergiler, seralar ve hayvan yetiştirme yer-
                                                                   lerinin  kurulması;  öğrencilerin  gözlem,  araştırma
                                                                   ve uygulama yapmalarının teşvik edilmesi; çevrede

                  Görsel 2.64: Darülmuallim, İstanbul              mevcut müzelerin ve benzer yerlerin gezdirilmesi”
                  Müze  eğitimindeki  asıl  gelişme,  1923-1925  yılları   ifadesi yer almıştır. 1992’de ve 1995’te okul müze-
                                                                   leriyle  ilgili  yeni  yönergelerin  yayımlandığı  görül-
                  arasında  Maarif  Kongresi  adıyla  Ankara’da  topla-  mektedir.
                  nan  Heyet-i  İlmiye’nin  çalışmalarıyla  başlamıştır.
                  1923’te Ankara’da toplanan 1. Heyet-i İlmiye’de Et-  1990’da önce Antalya Arkeoloji Müzesi çocuk bi-
                  nografya  Müzesi,  Millî  Müzenin  oluşturulması  ve   rimi,  Ankara  Üniversitesi  Oyuncak  Müzesi  ve
                  okul müzelerinin kurulması konularına yer verilmiş-  daha  sonra  1995’te  İstanbul  Arkeoloji  Müzesinde
                  tir. Bu süreçte 1923-1930 yılları arasında Bursa ve   çocuk bölümleri kurulmuştur. Özel müzeler başta
                  İstanbul’da birer okul müzesi açılmıştır. 1926 yılın-  olmak  üzere  çok  sayıda  müzede  yeni  müzecilik
                  daki İlköğretim Programı’nda müze ve eski eserlerin   anlayışının da etkisiyle eğitim etkinlikleri yapıldığı
                  öğretimde  kullanımına  dikkat  edilmesi  gerektiğine   görülmektedir. Başta İstanbul’daki Sabancı Müze-
                  ilişkin bir vurguya rastlanmaktadır. 1926’daki İlkokul   si, Rahmi Koç Müzesi ve İstanbul Modern olmak
                  Tarih  Dersi  Programı’nın  6.  maddesinde  “Mevcut   üzere artık çok sayıda müzenin eğitim atölyesi ve
                  olan  yerlerde  öğretmen,  öğrencisine  müzeler  ve   çocuk birimi bulunmaktadır.



            66
           66           Müze Eğitimi
   63   64   65   66   67   68   69   70   71   72   73