Page 67 - MÜZE EĞİTİMİ 12
P. 67
Görsel 2.59: Atatürk’ün Ahlatlıbel kazı alanını ziyareti, 5 Mayıs 1933, Ankara
Görsel 2.60: Atatürk’ün Gâvur Kalesi kazı alanını ziyareti, Görsel 2.61: II. Türk Tarih Kurultayı üyelerinin Alacahöyük
Haymana, Ankara ziyareti, Çorum
Atatürk, Konya gezisi sırasında kendi isteği doğ- yan Hasankeyf yüzey araştırması onun direktifleri
rultusunda müze hâline getirilen Mevlana Türbesi ile başlayan çalışmalardan bazılarıdır. 1933 yılın-
ve Dergâhı’nı 21 Şubat 1931 günü ziyaret etmiştir. dan itibaren Çanakkale-Truva, Çorum-Boğazköy,
l
Bu ziyaretinin ardından Selçuklu ve Osmanlı Devri Ma atya-Aslantepe başta olmak üzere yurdun dört
mimari eserlerini de gezmiştir. Gezileri esnasında, bir yanında kazılara başlanmıştır. Cumhuriyetin ilk
Türk medeniyetinin devrimize ulaşabilen bu değerli yıllarında eski eserlerin korunması Mustafa Kemal
eserlerinin çoğunun harap durumda olduğunu ve Atatürk öncülüğünde devletin üst düzey yö neticileri
bazılarının da askerî depoda bırakıldığını gören tarafından titizlikle takip edilmiştir (Görsel 2.59,
Atatürk, talimat vererek bu eserlerin onarımını ve 2.60 ve 2.61 ).
müze olarak halka açılmasını sağlamıştır.
Türk medeniyetinin ma zisine büyük önem veren
Cumhuriyetin 10. yıl dönümünde Atatürk’ün talima- Mustafa Kemal Atatürk, Türk müzeciliğiyle bizzat
tı ile millî kazılar başlamıştır. Atatürk özellikle Hi- kendisi ilgilenmiş ve yaptığı ça ışmalarla Türki-
l
tit uygarlığının araştırılmasını istemiştir. Ankara ye’deki müzeciliğinin modern seviyeye çık masına
yakın arındaki Gâvurkale (1930), Ahlatlıbel (1933), önemli katkılarda bulunmuştur. Onun “Bir vatanın
l
Karalar (1933), Çankırıkapı (Roma Hamamı), Eti sahibi olmanın yolu; o topraklarda yaşamış tarihî
yokuşu (1937), Alacahöyük (1934), Pazarlı ve Bü- olayları bilmek, doğmuş uygarlıkları tanımak, sahip
yük Güllü cek (1934) kazıları, 1930 yılında başlayan olmaktan geçer.” sözü müzecilik anlayışının özünü
Trakya bölgesi araştırmaları ve 1932 yılında başla- yansıtmaktadır.
65