Page 87 - MÜZE EĞİTİMİ 12
P. 87
anlamak, göstererek anlatmak, yaparak-yaşayarak sından önemlidir.
öğret mek, sanat eserini hissettirmek, koruma bi-
linci ve davranışı kazandırabilmek, geçmiş ile ge- • Müzeler, programlarını öğrencilerle müze dı-
lecek arasında bağ kurabilmeyi sağlamak, gerçek şında da uygulamalar yapabilecek şekilde dü-
sanat eserleri ile yüz yüze gelerek sanat eğitimi zenlemelidir. Programlar, okullarda öğrencilerle
yapabilmek müzeleri kullanmakla mümkün olabilir. birlikte oluşturulmalıdır. Bu etkinlik öğrencilerin
Müzelerin okul ve toplumla iş birliği “duvarsız sını-
fın” önemli bir parça sını oluşturmaktadır.
Görsel sanatlar eğitiminde yapılacak çalışmalar;
sınıf ortamının yanı sıra gözlem yapılabilen, nes-
nelerle algı yoluyla ilgi kurulabilen, düşünce ve
duyguların daha kolay ifade edilebildiği ve yeni
deneyimlerin kazanılabileceği bir or tamda yapılma-
lıdır. Böyle bir ortam, çalışma isteği ve yaratıcılı-
ğın artmasına yardımcı olur. Sanat derslerinde bu
ortamı sağlayabilecek kurumların başında müzeler
gelmektedir.
Müzeler okullar için bir atölye veya laboratuvar gi-
bidir (Görsel 4.2, 4.3 ve 4.4). Eserlerin aslına ba-
kılarak yapılacak bir çalışma ile heyecan verici,
etkin ve kalıcı bir eğitim ortamı oluşturulabilir. Bu
olanakların kullanılmaması eğitim ortamını önemli Görsel 4.2: Öğrenci ziyaretleri, Arkeoloji Müzesi, Antalya
bir kaynaktan yoksun bırakmış olur.
Okulların müzelere ihtiyacı olduğu kadar müzelerin
de okullara ihtiyacı vardır. Çünkü eğitimin içerisin-
de ol mayan hiçbir kurum varlığını sürdüremez. Bu
bağlamda müzelere ve okullara önemli görevler
düşmektedir.
4.1.2. Müze Ziyareti Sürecinde
Müzelere-Okullara Düşen Görevler
• Eğitim programlarını hazırlarken müze yetkilileri
ilkokul, ortaokul ve lise programla rını inceleme-
li; daha sonra bu okulların işledikleri konulardan
hangilerini uygulayabileceklerini tes pit etmeli
ve okullarla görüşmeye daha sonra gitmelidir.
Okullarla görüşme yapılıp anlaşma sağlandık- Görsel 4.3: Öğrenci ziyaretleri, Arkeoloji Müzesi, Antalya
tan sonra eğitim öğretim dönemi için bir yıllık
plan hazırlanmalıdır. Bu planda öncelikle aylık,
haftalık ve günlük çalışma saatleri ayarlanma-
lıdır. Planlamada hangi okulun hangi amaç ve
konu ile ilgilendikleri belirtilmeli, öğretim yöntem
ve teknikleri ile kullanılacak araç gereçlere de
yer verilmelidir.
• Müzelerin hazırlayacağı günlük planlarda öğ-
retmenlerin, müze eğitimcisi ve uzmanlarının
sorumlulukları açıkça belirtilmelidir. Bu planla-
ma bir sözleşme gibi önemsenmeli ve taraflar
arasında protokol yapılmalıdır.
• Müzelerin hazırlanan programlar için okullardan
belli bir miktar ücret talep etmesi, bu miktarın
taraflar arasındaki protokolde belirlenmesi, mü-
zelerin finansman sıkıntılarını da gidermek açı- Görsel 4.4: Öğrenci ziyaretleri, Arkeoloji Müzesi, Antalya
85