Page 98 - MÜZE EĞİTİMİ 12
P. 98
Müzelerin eğitim açısından öğrenciler için göz ardı Betimleme Soruları
edilemeyecek birçok faydası vardır. Bunlardan ön
plana çıkanlar aşağıdaki şekilde sıralanabilir: • Sanat eserinin adı nedir?
• Müze ziyareti, öğrencilere bilginin geliştirilme
yollarını öğretir. Bunun yanında çevreden edi- • Bu eser ne zaman yapılmış olabilir?
nilmiş bilgi ile kitaptan edinilen bilgileri karşılaş-
tırma alışkanlığı kazandırır. • Eserdeki nesneler nelerdir (ağaçlar, insanlar,
hayvanlar, dağlar)?
• Öğrenciler, müzelerde kitaplarda okudukları ta-
rihsel dönemlerde kullanılan yaşam nesneleri-
nin gerçeklerini görme olanağı bulurlar. • Bu eser hangi teknikle yapılmıştır (sulu boya,
yontu, kolaj, yağlı boya)?
• Müzeler, tarihsel olaylar ile dönemin yaşam
nesneleri arasında ilişki kurulmasına yardımcı Çözümleme Soruları
olur. Bu durum öğrencilerin tarih bilincine sahip
bireyler olmalarını sağlar. • Eserde hangi şekiller etkin görünüyor (düz, eğri
• Öğrenciler, müzede gördükleri nesnelerle gü- vb.)?
nümüzdeki nesneler arasındaki benzerlik ve
farklılıkları mukayese edebilirler. • İlk baktığınızda dikkatinizi çeken nedir?
• Müzeler; ziyaretçilerde gözlem, mantık, yaratı-
cılık, hayal gücü ve beğeni duygusunu geliştirir. • Eserin genelinde doku var mıdır? Varsa nere-
lerde doku kullanılmıştır?
• Öğrencilerin estetik beğenilerini geliştirmenin
bir yolu da müze ziyaretleridir. • Şekiller nasıl düzenlenmiştir? Birbirini tekrar
• Öğrenciler, müze ziyaretleriyle yaratıcı düşün- eden şekiller var mıdır?
me kabiliyeti kazanırlar.
Yorumlama Soruları
• Müze, öğrencilere gelişimin ve değişimin kaçı-
nılmaz olduğunu gösterir.
• Sizce bu eser ne anlatıyor?
• Müzeler, aynı zamanda olayları bütün boyutla-
rıyla düşünebilmeyi ve değerlendirebilmeyi (çok • Buradaki şekiller size ne hissettiriyor?
boyutlu düşünme) öğretir.
• Müze ziyaretleri, farklı kültürleri tanımanın yol- • Esere dokunsanız ne hissedersiniz?
larından biridir.
• Esere dokunduğunuzda nasıl bir tat ve koku alı-
• Müze ziyaretleri, öğrencilerde sahip oldukları yorsunuz?
değerleri koruma bilincinin oluşmasını sağlar.
• Esere dokunduğunuzda nasıl bir ses duyuyor-
Sanat Eserlerini İnceleme ve sunuz?
Eleştirme Kriterleri
Sanat eserlerini inceleme, eserin biçimsel (plastik) • Eserde simgeler var mı? Varsa ne anlatıyor ola-
ve içerik (ikonografik) olarak ne ifade ettiğini anla- bilir?
mayı hedefler. Sanat eleştirisi yapmak için betimle-
me, çözümleme, yorumlama ve yargı basamakla- • Bu çalışma, bugün izleyiciye ne ifade ediyor?
rını içeren eğitsel eleştiri yöntemini bilmek gerekir.
Betimleme basamağında, eserin ön planında bu- Yargı Soruları
lunan sanatsal unsurların en ince detayına kadar
belirlenmesi amaçlanır. Çözümleme basamağında, • Sizce bu eser güzel midir? Neden?
eserdeki sanatsal unsurların nasıl düzenlendiğine
ilişkin düşünceler oluşturulur. Yorumlama basama-
ğında, sanatçının izleyiciye söylemek istediklerine • Bu eserin size en değerli ve anlamlı gelen yönü
ilişkin sorulara yanıt aranır. Yargılama basamağın- hangisidir?
da ise eserin neden değerli veya önemli olduğu
tespit edilmeye çalışılır. • Bu eser, neyi amaçlıyor ve neye hizmet ediyor?
96
96 Müze Eğitimi