Page 98 - MÜZE EĞİTİMİ 12
P. 98

Müzelerin eğitim açısından öğrenciler için göz ardı   Betimleme Soruları
                  edilemeyecek birçok faydası vardır. Bunlardan ön
                  plana çıkanlar aşağıdaki şekilde sıralanabilir:  •  Sanat eserinin adı nedir?
                  •  Müze  ziyareti,  öğrencilere  bilginin  geliştirilme
                     yollarını  öğretir.  Bunun  yanında  çevreden  edi-  •  Bu eser ne zaman yapılmış olabilir?
                     nilmiş bilgi ile kitaptan edinilen bilgileri karşılaş-
                     tırma alışkanlığı kazandırır.                 •  Eserdeki  nesneler  nelerdir  (ağaçlar,  insanlar,
                                                                      hayvanlar, dağlar)?
                  •  Öğrenciler, müzelerde kitaplarda okudukları ta-
                     rihsel dönemlerde kullanılan yaşam nesneleri-
                     nin gerçeklerini görme olanağı bulurlar.      •  Bu  eser  hangi  teknikle  yapılmıştır  (sulu  boya,
                                                                      yontu, kolaj, yağlı boya)?
                  •  Müzeler,  tarihsel  olaylar  ile  dönemin  yaşam
                     nesneleri  arasında  ilişki  kurulmasına  yardımcı   Çözümleme Soruları
                     olur. Bu durum öğrencilerin tarih bilincine sahip
                     bireyler olmalarını sağlar.                   •  Eserde hangi şekiller etkin görünüyor (düz, eğri

                  •  Öğrenciler,  müzede  gördükleri  nesnelerle  gü-  vb.)?
                     nümüzdeki  nesneler  arasındaki  benzerlik  ve
                     farklılıkları mukayese edebilirler.           •  İlk baktığınızda dikkatinizi çeken nedir?

                  •  Müzeler; ziyaretçilerde gözlem, mantık, yaratı-
                     cılık, hayal gücü ve beğeni duygusunu geliştirir.  •  Eserin genelinde doku var mıdır? Varsa nere-
                                                                      lerde doku kullanılmıştır?
                  •  Öğrencilerin  estetik  beğenilerini  geliştirmenin
                     bir yolu da müze ziyaretleridir.              •  Şekiller  nasıl  düzenlenmiştir?  Birbirini  tekrar

                  •  Öğrenciler, müze  ziyaretleriyle  yaratıcı düşün-  eden şekiller var mıdır?
                     me kabiliyeti kazanırlar.
                                                                   Yorumlama Soruları
                  •  Müze, öğrencilere gelişimin ve değişimin kaçı-
                     nılmaz olduğunu gösterir.
                                                                   •  Sizce bu eser ne anlatıyor?
                  •  Müzeler, aynı zamanda olayları bütün boyutla-
                     rıyla düşünebilmeyi ve değerlendirebilmeyi (çok   •  Buradaki şekiller size ne hissettiriyor?
                     boyutlu düşünme) öğretir.
                  •  Müze ziyaretleri, farklı kültürleri tanımanın yol-  •  Esere dokunsanız ne hissedersiniz?
                     larından biridir.
                                                                   •  Esere dokunduğunuzda nasıl bir tat ve koku alı-
                  •  Müze  ziyaretleri,  öğrencilerde  sahip  oldukları   yorsunuz?
                     değerleri koruma bilincinin oluşmasını sağlar.
                                                                   •  Esere dokunduğunuzda nasıl bir ses duyuyor-
                  Sanat Eserlerini İnceleme ve                        sunuz?
                  Eleştirme Kriterleri

                  Sanat eserlerini inceleme, eserin biçimsel (plastik)   •  Eserde simgeler var mı? Varsa ne anlatıyor ola-
                  ve içerik (ikonografik) olarak ne ifade ettiğini anla-  bilir?
                  mayı hedefler. Sanat eleştirisi yapmak için betimle-
                  me, çözümleme, yorumlama ve yargı basamakla-     •  Bu çalışma, bugün izleyiciye ne ifade ediyor?
                  rını içeren eğitsel eleştiri yöntemini bilmek gerekir.
                  Betimleme basamağında, eserin ön planında bu-    Yargı Soruları
                  lunan sanatsal unsurların en ince detayına kadar
                  belirlenmesi amaçlanır. Çözümleme basamağında,   •  Sizce bu eser güzel midir? Neden?
                  eserdeki sanatsal unsurların nasıl düzenlendiğine
                  ilişkin düşünceler oluşturulur. Yorumlama basama-
                  ğında, sanatçının izleyiciye söylemek istediklerine   •  Bu eserin size en değerli ve anlamlı gelen yönü
                  ilişkin sorulara yanıt aranır. Yargılama basamağın-  hangisidir?
                  da  ise  eserin  neden  değerli  veya  önemli  olduğu
                  tespit edilmeye çalışılır.                       •  Bu eser, neyi amaçlıyor ve neye hizmet ediyor?



            96
           96           Müze Eğitimi
   93   94   95   96   97   98   99   100   101   102   103