Page 57 - MÜZE EĞİTİMİ (seçmeli 9,10,11 ve 12. sınıflar)
P. 57

MÜZE EĞİTİMİ                                                                               MÜZECİLİK


                •  Bilimsel açıdan önemli görmesi,
                •  Nesne ve bilgileri kendinden sonraki kuşaklara bırakma isteği duy-
                    ması veya nesneler üzerinde araştırma ve inceleme yapmak istemesi
                    olarak söylenebilir.
            Değerli nesnelerin toplanarak bir araya getirilmesi fikri antik çağdan itiba-
            ren, Yunan ve Roma dönemlerinde de devam ettiği görülmektedir. Toplanan
            bu  nesneler  zamanla  değer  kazanmaya  başlamış,  Ortaçağ’da  ele  geçirilen
            zenginliklerin sergilenmesi, bir çeşit güç gösterisi hâline gelmişti. Rönesans
            döneminde kişisel koleksiyonlar artmış ve bu koleksiyonlar özel mekânlarda
            sergilenmeye başlamıştı.

            XVIII. yüzyılda Fransız Devrimi’nin de etkisiyle saraylarda toplanmış eserler-
            den oluşan koleksiyonlar halkın ziyaretine açılmaya başlamış, böylelikle ulus
            bilincinin kuvvetlendirilmesinde saray müzeleri önemli rol oynamıştı. İnsa-
            noğlunun geçmişten günümüze yaptığı toplama eylemi koleksiyonları oluş-
            turacak  nesnelerin  çeşitli  şekillerde  müzeler  tarafından  edinilmesini  ifade
            etmektedir.

            Günümüzde müzelerin toplama işlevi, geçmiş dönemlere göre oldukça faklı
            olarak müzelerin en temel görevi hâline gelmiştir.

            Eser toplama görevi:
                •  Müze  koleksiyonlarının  oluşturulması  ve  geliştirilmesi  için  gerekli
                    olan eserlerin bir araya getirilmesi sürecidir.

                •  Farklı yerlerde dağınık hâlde bulunan eserlerin bir arada rahatlıkla
                    izlenmesini sağlamaktır.
                •  Müzelerin koleksiyon yönetim politikalarıyla şekillenmektedir.
            Müzelerin eser toplama yöntemleri:
                •  Satın alma,

                •  Kazılarla elde etme,
                •  Bağış (hibe),

                •  Devir yolu ile,
                •  El koyma-zoralım (devletin kaçak kazı veya satışa sunulan eserleri alı-
                    koyma ve ilgili müzelere verme yetkisi)
            Kültür ve Turizm Bakanlığı’nca müzelerde sergilenecek eserlerin elde edil-
            mesi ve korunmasına yönelik doğrudan oluşturulan bazı yasal düzenlemeler
            vardır. Bunlar 2863 sayılı Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Kanunu ile
            Müzecilik Kılavuzu’nda belirtilmektedir.
            2.2.2. Müzelerin Belgeleme (Arşivleme) İşlevi


            Kültür  varlıklarının  mevcut  durumunun  farklı  araç  ve  yöntemler  (çizimler,
            planlar, grafiksel anlatım, fotoğraf, haritalar vb.) kullanılarak saptanmasıdır.
            Belgeleme; yapıların ve alanların mevcut durumlarına ait çizimlerinin farklı
            teknikler kullanılarak hazırlanmasını ve kültür varlıklarına yapılacak koruma
            müdahalelerine ilişkin bozulma, malzeme, özgünlük analizlerinin yapılmasını
            kapsar.


                                                                                                   55
   52   53   54   55   56   57   58   59   60   61   62