Page 57 - MÜZE EĞİTİMİ (seçmeli 9,10,11 ve 12. sınıflar)
P. 57
MÜZE EĞİTİMİ MÜZECİLİK
• Bilimsel açıdan önemli görmesi,
• Nesne ve bilgileri kendinden sonraki kuşaklara bırakma isteği duy-
ması veya nesneler üzerinde araştırma ve inceleme yapmak istemesi
olarak söylenebilir.
Değerli nesnelerin toplanarak bir araya getirilmesi fikri antik çağdan itiba-
ren, Yunan ve Roma dönemlerinde de devam ettiği görülmektedir. Toplanan
bu nesneler zamanla değer kazanmaya başlamış, Ortaçağ’da ele geçirilen
zenginliklerin sergilenmesi, bir çeşit güç gösterisi hâline gelmişti. Rönesans
döneminde kişisel koleksiyonlar artmış ve bu koleksiyonlar özel mekânlarda
sergilenmeye başlamıştı.
XVIII. yüzyılda Fransız Devrimi’nin de etkisiyle saraylarda toplanmış eserler-
den oluşan koleksiyonlar halkın ziyaretine açılmaya başlamış, böylelikle ulus
bilincinin kuvvetlendirilmesinde saray müzeleri önemli rol oynamıştı. İnsa-
noğlunun geçmişten günümüze yaptığı toplama eylemi koleksiyonları oluş-
turacak nesnelerin çeşitli şekillerde müzeler tarafından edinilmesini ifade
etmektedir.
Günümüzde müzelerin toplama işlevi, geçmiş dönemlere göre oldukça faklı
olarak müzelerin en temel görevi hâline gelmiştir.
Eser toplama görevi:
• Müze koleksiyonlarının oluşturulması ve geliştirilmesi için gerekli
olan eserlerin bir araya getirilmesi sürecidir.
• Farklı yerlerde dağınık hâlde bulunan eserlerin bir arada rahatlıkla
izlenmesini sağlamaktır.
• Müzelerin koleksiyon yönetim politikalarıyla şekillenmektedir.
Müzelerin eser toplama yöntemleri:
• Satın alma,
• Kazılarla elde etme,
• Bağış (hibe),
• Devir yolu ile,
• El koyma-zoralım (devletin kaçak kazı veya satışa sunulan eserleri alı-
koyma ve ilgili müzelere verme yetkisi)
Kültür ve Turizm Bakanlığı’nca müzelerde sergilenecek eserlerin elde edil-
mesi ve korunmasına yönelik doğrudan oluşturulan bazı yasal düzenlemeler
vardır. Bunlar 2863 sayılı Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Kanunu ile
Müzecilik Kılavuzu’nda belirtilmektedir.
2.2.2. Müzelerin Belgeleme (Arşivleme) İşlevi
Kültür varlıklarının mevcut durumunun farklı araç ve yöntemler (çizimler,
planlar, grafiksel anlatım, fotoğraf, haritalar vb.) kullanılarak saptanmasıdır.
Belgeleme; yapıların ve alanların mevcut durumlarına ait çizimlerinin farklı
teknikler kullanılarak hazırlanmasını ve kültür varlıklarına yapılacak koruma
müdahalelerine ilişkin bozulma, malzeme, özgünlük analizlerinin yapılmasını
kapsar.
55