Page 104 - SANAT ESERLERİ ANALİZİ 12
P. 104

Çözümleme

            Açık kompozisyonun uygulandığı eserin merkezinde ışık-gölge
            “chiaroscuro” (kiaroskuro) yöntemi ile koyu renkli bir arka plan
            üzerine parlak ve renkli figürler işlemiştir. Rembrandt'ın karşıdan
            bakarak  yaptığı  eserde  ilk  dikkati  çeken,  resmin  merkezindeki
            Yüzbaşı Cocq (Kuk), Teğmen van Ruytenburgh (fan Ruytınburg)
            ve küçük kızdır [Görsel 2.70 (a)-2.70  (b)]. Işık, ön planı güçlen-
            diriken mimariyi geri plana iter. Figürlerin hareketleri genel olarak
            ileri doğrudur. Kıyafetlerde eğri çizgiler, mekân ve eşyalarda ise
            düz çizgiler hâkimdir. Mekânda geometrik, insan bedeni ve ku-
            maşlarda organik şekiller görülmektedir. Eserde hava perspektifi
            ile derinlik hissi yaratılmıştır. Oran-orantıya önem verilerek yapı-
            lan figürler ve mekân gerçek boyutlarında yapılmıştır. Arka plan
            üzerinde kahverengi gibi koyu renklerin hâkim olduğu eserde ön
            planda aydınlatılmak istenen figürlerde kırmızı, sarı ve turuncu
            gibi sıcak renkler kullanılarak yoğun bir ışık etkisi yaratılmıştır.   Görsel 2.70 (a)
            Arka plandaki mimari yapay, figürler üzerinde ise doğal ve yapay
            dokular görülür.


            Yorumlama
            Sanatçı bu eserinde, Amsterdam’ın o dönemde farklı rütbelerde-
            ki askerlerin oluşturduğu Kloveniers ismi verilen koruyucu birliği
            28 kişiden oluşan bir grup şeklinde tasvir etmiştir. Rembrandt'ın
            eserindeki askeri birlik toplantısının bir devriye konusu olarak ele
            almasının  nedeni,  ulusalcılık  hareketinin  bir  göstergesidir.  Sa-
            natçı eserinde buna yer vererek izleyiciye mesaj vermek istemiş
            olabilir.

            Hollanda’nın koruyucu asker birliklerinden birini oluşturan çeşitli
            rütbedeki silahşörleri gösteren eser millî bir simge niteliği taşı-
            maktadır. Eserde, askerî birliğe dair birçok simge vardır [Görsel
            2.70 (b̧)]. Askerin belinde ölü tavuk asılıdır, bu ölü tavuk ve küçük
            kızın önündeki figürün miğferinde görülen meşe yaprakları birli-
            ğin geleneksel simgesidir. Sanatçı kendi yüzünü de komutanın
            siyah şapkasının tam üstünde yarım olarak izleyiciye göstermiş-  Görsel 2.70 (b)
            tir. Eserde askerî grup portresi, sabit bir pozda verilmemiş hare-
            ket halinde resmedilmiştir. Öndeki askerin yaptığı el hareketi ile
            geri plandaki hareketsizlik arasındaki gerilim resme sıra dışı bir
            çekim gücü sağlar. Hepsi birşeylerle uğraşan kalabalık grubun
            her üyesinin bakış açısı ve yüzlerindeki duygu farklıdır [Görsel
            2.70 (c)]. Bazı figürler coşkulu bazıları ise yorgun ve solgun gö-
            rünmektedir. Eser Barok Dönem grup portreciliğine yepyeni bir
            bakış açısı getirmiştir.

            Yargı

            Etkileyici ışık oyunları sayesinde gizemli bir hava yaratılmış olan
            bu eser başarılıdır. Eser yarattığı dramatik etki ile devinimli ve
            canlı bir eser olmayı başarmıştır. Rembrandt'ın Hollanda tarihin-
            den bir konuyu ele alması açısından eser müzelerde sergilenme-
            ye değerdir. Bu eser yansıtmacı kuram içerisinde değerlendirilir.
                                                                              Görsel 2.70 (c)


                                                                            SANAT ESERLERİ ANALİZİ    101
   99   100   101   102   103   104   105   106   107   108   109