Page 128 - SANAT ESERLERİ ANALİZİ 12
P. 128

Newton'un profilden gösterildiği bu eserde açık kompozisyon uy-
            gulanmıştır. Eserin solunda bulunan kayanın konumuyla başla-
            yan hareket, öne eğilmiş olan Newton’un yüzü, kolları ve ayakları
            ile öne doğru ilerlemekte ve pergel tutan elle birlikte kâğıt rulosu-
            na ulaşmaktadır [Görsel 2.105 (a)].  Newton'un abartılı anatomisi
            eserde  dikkat  çeken  başka  bir  unsurdur.  Eserdeki  mekân,  ok-
            yanusun dibi olarak tasvir edilmiştir. Sahnenin ortasında oturan
            Newton kompozisyonun ilgi merkezini oluşturur.
            Eser genelinde organik şekiller ve dokular gözlenmektedir. New-
            ton'un bedeninde görülen sıcak renkler, arka plandaki soğuk renk
            kullanımı  ile  karşıtlık  yaratırken  kaya  yüzeyindeki  sıcak-soğuk
            renk ilişkisi diğerleri arasında geçiş sağlar. Newton'un önünden
            gelen güçlü ışık kayalara doğru eriyerek etkisini azaltır. Eserin
            üst bölümü dışında, kayanın ve figürün bazı bölümlerinde yoğun
            bir  gölge  görülmektedir  [Görsel  2.105  (c)].  Bu  eserde  figür  ve   Görsel 2.105 (a)
            diğer nesneler gerçek büyüklüğünde kullanılmıştır.

            Yorumlama
            Blake bu eseri ile kendinden yaklaşık bir asır önce yaşamış ve
            büyük başarılara imza atmış bir bilim insanının, sadece pozitif
            bilimlerin rehberliğindeki yaşamının, evreni tüm yönleriyle kavra-
            maktan aciz olduğunu ve yaratıcı düşüncenin her zaman bunun
            önünde olacağını ifade ettiği düşünülebilir. Newton’un tam orta-
            ya yerleştirilmesi, doğal bir obje olan kaya üzerine oturuşu ve
            önündeki hesaplarla olan ilişkisi izleyiciye pozitif bilimlere olan
            katkılarını hissettirir. Aynı zamanda Newton'un bilimle olan ilgisi
            zileyiciye merak duygusunu hissettirir.

            Bu eserde pergel, kâğıt rulosu ve kâğıt üzerine çizilmiş olan üç-
            gen  pozitif  bilimleri,  Newton'un  omzundan  aşağıya  doğru  inen
            beyaz kumaş ise felsefeyi simgeler.
            Newton, diğer tasvirlerinden çok farklı gösterilmekte ve bir yan-
            dan eleştirilmektedir. Sanat tarihinde her yönüyle önemli olan bu   Görsel 2.105 (b)
            eser, Blake’in felsefesini de en iyi şekilde yansıtan yapıtları ara-
            sındadır.
            Yargı

            Plastik ve estetik unsurların dengeli kullanımı açısından bu eser
            başarılıdır. Pozitif bilimlere dikkat çekmesi ve merak uyandırması
            açısından önemli bir eserdir. Bu yönleriyle müzelerde sergilen-
            meye değerdir. Tarihteki en büyük bilim insanlarından biri olduğu
            düşünülen Newton'un bilimsel yönünü eleştirel bir tavırla yansıt-
            ması açısından dışavurumcu kuram içerisinde değerlendirilir.












                                                                              Görsel 2.105 (c)

                                                                            SANAT ESERLERİ ANALİZİ    125
   123   124   125   126   127   128   129   130   131   132   133