Page 274 - SANAT ESERLERİ ANALİZİ 12
P. 274

Cumhuriyet Dönemi Sanatı ve Üslup Özellikleri
            Türk sanatının gelişim çizgisi Cumhuriyet Dönemi’yle birlikte sos-
            yal, kültürel ve düşünsel alanlardan etkilenerek ilerlemiştir.
            Mimari
            •   Batı ülkelerinde görülen ulusçuluk hareketleri, Osmanlı top-
                raklarına da yayılır ve mimaride ulusal özellikleri içine alan
                unsurlar  farklı  bir  yorumla  yapılarda  kullanılmaya  başlanır.
                Özellikle taş ve taş süslemeleri ile tanınan Anadolu Selçuk-  Görsel 4.95
                lu yapılarının üslubu ulusal mimarlık dönemi yapılarında çok   “İkinci Vakıf Hanı”, 1927,
                                                                              Mimar Kemalettin, Ankara
                sevilir. Cumhuriyet Dönemi mimarisi hükûmet konağı, köşk,
                vakıf hanı, banka, otel, eğitim kurumları gibi özellikle sivil ya-
                pılarıyla tanınır. Bu dönem yapıları dış cephe mimarileriyle
                dikkati çeker. Birinci Ulusal Mimarlık Akımı 1908’den itibaren
                çeşitli Türk şair ve yazarların yazıları ile uyandırılan ulusçuluk
                akımları, mimariyi de etkileyecek bir duruma gelir. Avrupa'da
                öğrenim gören bazı Türk mimarlar, yeni bir ulusal mimari an-
                layışı oluştururlar.

            •   Birinci Ulusal Mimarlık Akımı'na bağlı mimarlar, geçmiş mi-
                marlık ürünlerini inceleyip bunlardan yararlanırlar.  Selçuklu
                ve  Osmanlı  yapıtlarının  önemli  örnekleri  dikkatle  incelerek
                klasik Osmanlı Dönemi sütun başlıkları ve kemerler mima-
                ride kullanılır. Yapıların cepheleri, girişleri, bazen de köşeleri
                kubbelerle hareketlendirilir.
            •   Klasik Osmanlı Dönemi’ne ait çiniler, çağdaş bir düzenlemey-
                le Kütahya atölyelerinde yaptırılarak cephelerde kullanılır.
            •   Yapı planları, bölmeler, çok katlı inşaat tekniği Batı’dan alınır-
                ken süsleme, Klasik Dönem’in etkisinde gerçekleştirilir.
            •   Birinci  Ulusal  Mimarlık  Akımı’nın  Sanatçıları:  Ali  Talât  Bey
                (1869-1922), Mimar Kemalettin Bey [(1870-1927), (Görsel 4.
                95)], Vedat Tek [(1873-1942), (Görsel 4.97)], Arif Hikmet Ko-
                yunoğlu (1888-1982) ve yabancı uyruklu mimarlardan Bruno      Görsel 4.96
                Tauto  [(Bruno Taut),  (1880-1930)],  Guillio  Mongeri  [(Guilyo   Ulus Türkiye İş Bankası, 1929,
                Monceri),  (Görsel  4.96)]  ve  Clemens  Holzmeistér’dir  (Kla-  Giullio Mongeri (1873-1953),
                mens Holzmayster).                                            Ankara




















                                                                              Görsel 4.97
                                                                              “Eski TBMM Binası”, 1924,
                                                                              Vedat Tek, Ankara

                                                                            SANAT ESERLERİ ANALİZİ    271
   269   270   271   272   273   274   275   276   277   278   279