Page 276 - SANAT ESERLERİ ANALİZİ 12
P. 276

Heykel

            •   Ülkemizde 1883 yılında Sanayi-i Nefise Mektebinin kurulu-
                şuyla  birlikte  heykel  sanatı  da  gelişmeye  başlar.  Cumhuri-
                yet öncesi dönemin en önemli heykeltıraşları: İhsan Özsoy
                (1867-1944), İsa Behzat (1875-1916) ve Mehmet Mahir Tom-
                ruk’tur (1885-1949).

            •   Atatürk, 22 Ocak 1923 tarihinde Bursa’da yaptığı bir konuş-
                mada heykel sanatının öneminden söz eder.

            •   Yıllar önce henüz Türk heykeltıraşları yetişmemişken ülke-
                mize davet edilen yabancı heykeltıraşlara tepki olarak Türk
                şairi Ahmet Haşim,“Anıtın yapılacağı yere bir mermer ya da
                bronz kütlesi konmasını ve altına "Bir Türk sanatçısı yetişin-  Görsel 4.101
                ceye kadar" diye yazılmasını önerir. Aynı yıl Mersin’de dikil-  "Ulus Atatürk Anıtı",
                mesi kararlaştırılan anıtın döküm işi için T.C. uyruğunda olma   Heinrich Krippel,
                şartının karara bağlanır.                                     Ankara
            •   Cumhuriyetin ilk yıllarında ülkemizde heykel yapacak sanat-
                çıların sayısı yok denecek kadar az olduğundan yurt dışına
                heykel eğitimi için öğrenci gönderilir. Ayrıca yabancı heykel-
                tıraşlar  getirtilerek  heykel  eğitiminde  ve  etkinliklerinde  bu
                sanatçılardan  yararlanılır.  Bu  sanatçılar;  Heinrich  Krippel
                [(Henri Krippel), (1883-1945), (Görsel 4.101)], Pietro Cano-
                nica [(Pietro Kanonika), (1869-1959), (Görsel 4.102)], Rudolf
                Belling  [(Rudolf  Beling),  (1886-1952)]  ve  Josef  Thorak’tır
                (1889-1952).

            •   Bu dönemin ilk heykeltıraşları çok sayıda Atatürk büstü yap-
                mışlardır. Öte yandan, heykel ve kabartmalarda, özellikle sa-
                vaşları konu alan kompozisyonlar uygulanmıştır. Sanatçılar,
                heykellerde taş, mermer, bronz, ahşap, alçı gibi malzemeler
                kullanmışlardır.  Ratip  Aşir  Acudoğlu  (1898-1957),  Ali  Hadi
                Bara  (1906-1971),  Zühtü  Müridoğlu  (1906-1992),  Nusret    Görsel 4.102
                Suman [(1905-1978), (Görsel 4.103)], Hüseyin Anka Özkan       "Atatürk Anıtı", Pietro Canonica,
                [(1909-2001), (Görsel 4.104)] ve Hüseyin Gezer (1920-2013)    Ankara
                dönemin önemli heykel sanatçıları arasındadır.























                                                  Görsel 4.104                Görsel 4.103
                                                  “Atatürk Anıtı”, Hüseyin Gezer,   "Hitit Anıtı", Nusret Suman,
                                                  Antalya                     Ankara


                                                                            SANAT ESERLERİ ANALİZİ    273
   271   272   273   274   275   276   277   278   279   280   281