Page 276 - SANAT ESERLERİ ANALİZİ 12
P. 276
Heykel
• Ülkemizde 1883 yılında Sanayi-i Nefise Mektebinin kurulu-
şuyla birlikte heykel sanatı da gelişmeye başlar. Cumhuri-
yet öncesi dönemin en önemli heykeltıraşları: İhsan Özsoy
(1867-1944), İsa Behzat (1875-1916) ve Mehmet Mahir Tom-
ruk’tur (1885-1949).
• Atatürk, 22 Ocak 1923 tarihinde Bursa’da yaptığı bir konuş-
mada heykel sanatının öneminden söz eder.
• Yıllar önce henüz Türk heykeltıraşları yetişmemişken ülke-
mize davet edilen yabancı heykeltıraşlara tepki olarak Türk
şairi Ahmet Haşim,“Anıtın yapılacağı yere bir mermer ya da
bronz kütlesi konmasını ve altına "Bir Türk sanatçısı yetişin- Görsel 4.101
ceye kadar" diye yazılmasını önerir. Aynı yıl Mersin’de dikil- "Ulus Atatürk Anıtı",
mesi kararlaştırılan anıtın döküm işi için T.C. uyruğunda olma Heinrich Krippel,
şartının karara bağlanır. Ankara
• Cumhuriyetin ilk yıllarında ülkemizde heykel yapacak sanat-
çıların sayısı yok denecek kadar az olduğundan yurt dışına
heykel eğitimi için öğrenci gönderilir. Ayrıca yabancı heykel-
tıraşlar getirtilerek heykel eğitiminde ve etkinliklerinde bu
sanatçılardan yararlanılır. Bu sanatçılar; Heinrich Krippel
[(Henri Krippel), (1883-1945), (Görsel 4.101)], Pietro Cano-
nica [(Pietro Kanonika), (1869-1959), (Görsel 4.102)], Rudolf
Belling [(Rudolf Beling), (1886-1952)] ve Josef Thorak’tır
(1889-1952).
• Bu dönemin ilk heykeltıraşları çok sayıda Atatürk büstü yap-
mışlardır. Öte yandan, heykel ve kabartmalarda, özellikle sa-
vaşları konu alan kompozisyonlar uygulanmıştır. Sanatçılar,
heykellerde taş, mermer, bronz, ahşap, alçı gibi malzemeler
kullanmışlardır. Ratip Aşir Acudoğlu (1898-1957), Ali Hadi
Bara (1906-1971), Zühtü Müridoğlu (1906-1992), Nusret Görsel 4.102
Suman [(1905-1978), (Görsel 4.103)], Hüseyin Anka Özkan "Atatürk Anıtı", Pietro Canonica,
[(1909-2001), (Görsel 4.104)] ve Hüseyin Gezer (1920-2013) Ankara
dönemin önemli heykel sanatçıları arasındadır.
Görsel 4.104 Görsel 4.103
“Atatürk Anıtı”, Hüseyin Gezer, "Hitit Anıtı", Nusret Suman,
Antalya Ankara
SANAT ESERLERİ ANALİZİ 273