Page 275 - SANAT ESERLERİ ANALİZİ 12
P. 275
• İkinci Ulusal Mimarlık Akımı 1938 yılında son bulur.
• II. Dünya Savaşı’nın (1939-1945) başlamasıyla birlikte si-
yasal, ekonomik ve ideolojik boyutları farklı yeni bir dönem
başlar. Türkiye, savaşın dışında kalmasına karşın etkilerini
kuvvetle yaşadı. Özellikle inşaat yatırımları ve projeleri ya-
vaşlatıldı. Yurt dışından yapı malzemesi getirilmediği için
malzeme fiyatlarında artışlar olur. Bu koşullarda Türkiye’de
mimari alanda 1950’li yıllara kadar sürecek olan bir durgun-
luk dönemi başlamış oldu. Yerli mimarların etkisiyle yeniden
ulusal mimarlık anlayışı ağırlık kazanır. Bu durum, 1950 yı-
lına kadar sürecek İkinci Ulusal Mimarlık Akımı Dönemi’nin
Görsel 4.98 başlamasına neden olur. Bu dönemin mimari akımı, Anado-
“Anıtkabir ve Aslanlı Yol”, lu’ya özgü sivil mimarlığın, özellikle de Türk evinin etkisinde
Emin Onat, Orhan Arda, Ankara geliştirmiştir. Bu yıllarda mimarlarımız iklim koşullarına uy-
gun, geleneksel mimarlıkla ilişkili, yerli malzeme ile yapı üret-
meye başlamışlardır. İkinci Ulusal Mimarlık Akımı, II. Dünya
Savaşı’nın sona ermesiyle hızını yitirmiş, 1950’den sonra da
tamamen ortadan kalkmıştır.
• İkinci Ulusal Mimarlık Akımı Sanatçıları; Emin Onat [(1908-
1961), (Görsel 4.98)] ve Sedat Hakkı Eldem’dir [(1908-1988),
(Görsel 4.99)].
• 1950’li yıllarda İkinci Ulusal Mimarlık Akımı'nın sona ermesiy-
Görsel 4.99 le, Türk mimarlığında hem anlayış hem de üslup açısından
“Taşlık Gazino Binası”, çeşitlilik egemen olur.
Sedat Hakkı Eldem, İstanbul • Mimarlık alanında eğitim veren okulların çoğalması, mimari-
de yeni akımların oluşmasında ve gelişmesinde oldukça etkili
olur (Görsel 4.100).
Görsel 4.100
“Kocatepe Camisi”,
Ankara
272 SANAT ESERLERİ ANALİZİ