Page 275 - SANAT ESERLERİ ANALİZİ 12
P. 275

•   İkinci Ulusal Mimarlık Akımı 1938 yılında son bulur.

                                              •   II.  Dünya  Savaşı’nın  (1939-1945)  başlamasıyla  birlikte  si-
                                                  yasal, ekonomik ve ideolojik boyutları farklı yeni bir dönem
                                                  başlar. Türkiye, savaşın dışında kalmasına karşın etkilerini
                                                  kuvvetle yaşadı. Özellikle inşaat yatırımları ve projeleri ya-
                                                  vaşlatıldı.  Yurt  dışından  yapı  malzemesi  getirilmediği  için
                                                  malzeme fiyatlarında artışlar olur. Bu koşullarda Türkiye’de
                                                  mimari alanda 1950’li yıllara kadar sürecek olan bir durgun-
                                                  luk dönemi başlamış oldu. Yerli mimarların etkisiyle yeniden
                                                  ulusal mimarlık anlayışı ağırlık kazanır. Bu durum, 1950 yı-
                                                  lına kadar sürecek İkinci Ulusal Mimarlık Akımı Dönemi’nin
                                  Görsel 4.98     başlamasına neden olur.  Bu dönemin mimari akımı, Anado-
                        “Anıtkabir ve Aslanlı Yol”,   lu’ya özgü sivil mimarlığın, özellikle de Türk evinin etkisinde
                  Emin Onat, Orhan Arda, Ankara   geliştirmiştir.  Bu  yıllarda  mimarlarımız  iklim  koşullarına  uy-
                                                  gun, geleneksel mimarlıkla ilişkili, yerli malzeme ile yapı üret-
                                                  meye başlamışlardır. İkinci Ulusal Mimarlık Akımı, II. Dünya
                                                  Savaşı’nın sona ermesiyle hızını yitirmiş, 1950’den sonra da
                                                  tamamen ortadan kalkmıştır.

                                              •   İkinci Ulusal Mimarlık Akımı Sanatçıları; Emin Onat [(1908-
                                                  1961), (Görsel 4.98)] ve  Sedat Hakkı Eldem’dir [(1908-1988),
                                                  (Görsel 4.99)].
                                              •   1950’li yıllarda İkinci Ulusal Mimarlık Akımı'nın sona ermesiy-

                                  Görsel 4.99     le, Türk mimarlığında hem anlayış hem de üslup açısından
                          “Taşlık Gazino Binası”,   çeşitlilik egemen olur.
                     Sedat Hakkı Eldem, İstanbul  •   Mimarlık alanında eğitim veren okulların çoğalması, mimari-
                                                  de yeni akımların oluşmasında ve gelişmesinde oldukça etkili
                                                  olur (Görsel 4.100).


































                                 Görsel 4.100
                            “Kocatepe Camisi”,
                                      Ankara


                272   SANAT ESERLERİ ANALİZİ
   270   271   272   273   274   275   276   277   278   279   280