Page 281 - SANAT ESERLERİ ANALİZİ 12
P. 281

Resim

                                              •   Türk resim sanatında Batı tarzı resim, 18.yy.ın ikinci yarısın-
                                                  da  duvar  resimlerinde  görülmüştür.  Batı  kaynaklı  barok  ve
                                                  rokoko üsluplarının etkisiyle ortaya çıkan kuru sıva üzerine
                                                  tutkal ve suyla karıştırılan boyayla çizilen duvar resimlerinde
                                                  çoğunlukla  manzara  tasvirleri  ve  kent  görünümleri  yer  alır.
                                                  II. Selim döneminde askerî alandaki eğitimin yetkinleştirilme-
                                                  si amacıyla Mühendishane-i Berri-i Hümayun’da (1795) re-
                                                  sim derslerinin okutulması sanatsal bir ortamın oluşumunda
                                                  önemli rol oynamıştır. I. Mahmut, 19.yy.ın başlarında portre-
                                                  sini yaptırıp devlet dairelerine astırdı. 1827’de açılan Askerî
                                 Görsel 4.126
                     “Duvar resmi”, 18.yy. sonları  Tıbbiye ve 1834’te açılan Mekteb-i Harbiye’ye de resim ders-
                  Topkapı Sarayı III.Selim Dairesi  leri konuldu. II. Mahmut’un Avrupa’ya gönderdiği öğrenciler
                                                  arasında resim öğrenimi için seçilenler de vardı. Daha sonra
                                                  Mühendishane-i  Bahri  Hümayun,  Mekteb-i  Harbiye  (1834)
                                                  gibi  askerî  okulların  yanı  sıra  Abdülaziz  ve  II.  Abdülhamit
                                                  dönemlerinde Darüşşafaka (1863) ve Galatasaray Sultanisi
                                                  (1868) başta olmak üzere, resim dersleri diğer bazı orta de-
                                                  receli sivil okulların programına alınmıştır. İstanbul’da ilk tab-
                                                  lolar 20 Şubat 1863’te açılan bir sergide sergilendi. Gerçek
                                                  anlamda ilk resim sergisi ise, 1873 yılında Şeker Ahmet Ali
                                                  Paşa’nın öncülüğünde açıldı. Sultan Abdülaziz 1871 yılında
                                                  heykeltıraş Fuller’e at üzerinde bir heykelini yaptırarak bir ta-
                                 Görsel 4.127
                     "Yıldız Sarayı Bahçesinden",  buyu daha yıkar.
                                 Ahmet Ragıp,  •   Asker ressamlar olarak anılan askerî okullardan mezun kuşa-
                         73x92 cm, tuv.üz.yağb.,  ğın eserlerinde özellikle topografik ve teknik eğitim almaları
                         MSGSÜ İRHM, İstanbul
                                                  sonucu figürsüz, manzara ağırlıklı çalışmalar geniş yer tutar.
                                                  Mimari perspektifin ön planda yer aldığı manzaralar, natür-
                                                  mort ve az sayıda iç mekân görünümleri 19.yy. Türk resmine
                                                  asker ressamlarla giren konular olmuştur. Asker ressamları-
                                                  mızın yanında İbrahim Çallı, Nazmi Ziya Güran gibi sanat-
                                                  çılar da görülür. Böylece Türk resminde vücuda gelen millî
                                                  ruh, asker ressamların dışına çıkar ve sanat hareketlerimizin
                                                  başta gelen özelliği olur.

                                              •   Çoğunluğunun  Darüşşafakalı  oldukları  anlaşılan  ressamlar
                                 Görsel 4.128     Türk  resminin  “Primitifler”i  olarak  adlandırılmışlardır.  Türk
                     "Yıldız Sarayı Bahçesinden",  Primitif Ressamları Batılı anlamdaki yağlıboya resme geçi-
                                 Ahmet Ragıp,     şin birinci evresini oluştururlar. Aldıkları perspektif derslerinin
                         73x92 cm, tuv.üz.yağb.,  de etkisiyle doğaya yönelen sanatçılar ayrıntılı olarak doğayı
                         MSGSÜ İRHM, İstanbul     yorumsuz bir fotoğraf gerçekliğiyle eserlerine aktarmışlardır.
                                                  Avrupa’ya resim eğitimi için öğrenci gönderme uygulaması
                                                  Türk resim sanatının gelişmesine etki eden önemli uygula-
                                                  malardandır. Cumhuriyet Dönemi öncesi ressamların büyük
                                                  bir  bölümü  Viyana,  Berlin,  Londra  ve  Paris  gibi Avrupa’nın
                                                  önemli sanat merkezlerinde eğitim görmüşlerdir. 1883’te ku-
                                                  rulan Sanayi-i Nefise Mektebinde resim, heykel ve mimarlık
                                                  alanında eğitim verilmiştir. Bu okul, 1928 yılında Güzel Sa-
                                                  natlar Akademisi, 1982 yılında ise Mimar Sinan Üniversitesi
                                 Görsel 4.129
                       “Kız Kulesi”, Fahri Kaptan,   adını almıştır. Günümüzde eğitimin her kademesinde resim
                         68x104 cm tuv.üz.yağb.   dersleri verilmektedir.
                    İstanbul Modern Koleksiyonu



                278   SANAT ESERLERİ ANALİZİ
   276   277   278   279   280   281   282   283   284   285   286