Page 287 - SANAT ESERLERİ ANALİZİ 12
P. 287
Etkinlik
Türkiye’de soyut ekpresyonizm tarzında resim üreten sanatçı-
lar genellikle Amerikada eğitim alıp, bu sanat akımını yerinde
inceleyerek ele almışlardır. Soyut ekspresyonizm Amerika’nın,
II. Dünya Savaşı sonrası sanat anlayışı olarak sunduğu yak-
laşımdır. Bu süreçte Avrupa’da da benzer biçim anlayışı göz-
lemlenmiştir. Ülkemizde de bu yaklaşım doğrultusunda sanat
yapıtı ortaya koyma çabasında olan birçok sanatçı bulunmak-
tadır. Bunlardan bazıları Semiha Berksoy (1910 - ), Oktay
Anılanmert (1930 - ), Ömer Kaleşi (1932 - ), Güven Zeyrek
(1935 - ), Mustafa Ayaz (1935 - ), Mehmet Güleryüz (1938 - ),
Burhan Uygur'dur (1940-1992). Bu anlayış Türk sanatına ben-
zer kaygılar güderek yakınlık gösterebilir. Kaligrafik anlayış
buna elverişli bir ortam sağlamaktadır. Belli bir resim geçmişi
olmayan Türkiye’de bu anlayış kolay biçimde kabullenilmiş,-
biçim anlayışındaki serbestlik ve estetik kaygı resimlerde de
yer bulmaya başlamıştır. Bu tür resim anlayışı genel olarak
tuval üzerinde farklı malzeme kullanımına ve değişik espas
kaygılarını araştırmamıza olanak vermektedir. Bedri Baykam
ve Burhan Doğançay öne çıkan isimler arasındadır.
1. Burhan Doğançay’ın eserini plastik ve estetik değerler
açısından değerlendiriniz.
2. Eseri soyut ekspresyonizm açısından değerlendiriniz.
3. Eseri Türk resim sanatı gelişimi içinde değerlendire-
Görsel 4.142 rek düşüncelerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.
“Mavi Senfoni”, 1987,
Burhan Doğançay, 4. Eserin toplumsal mesajı hangi malzemeler aracılığıyla
162x285 cm, tuv.üz.karışık tek., verilmiştir?
Özel Koleksiyon
284 SANAT ESERLERİ ANALİZİ