Page 290 - SANAT ESERLERİ ANALİZİ 12
P. 290

dönem yansımalarından biri olarak kullanılmıştır. Ön plana vuran
             büyük ağacın gölgesi günün saatine ilişkin bilgi verir niteliktedir.
             Geriye doğru daralan perspektif figür boylarının farklılıklarından
             anlaşılmaktadır.


             Yorumlama
             Ortada Taksim (Cumhuriyet) Anıtı, meydanı saran apartmanlar
             ve  arabalar  arasında  topukluları,  kolları  açık  bahar  elbiseleri
             ve şık şapkalarıyla kadınlar geziniyor [Görsel 4.146 (a)]. Nazmi
             Ziya Güran, kentsel modernleşmenin başlıca simgesi olan Tak-
             sim Meydanı’nın bir sosyal alan statüsü kazanmasında önemli
             rol oynayan Taksim Cumhuriyet Anıtı’na özellikle yer verir. Apart-
             manlar,  arabalar,  şapkalı  kadınlar  kadar  modern  bir  unsurdur
             [Görsel 4.146 (b)]. Taksim’in önemli sembollerinden biri olan İtal-
             yan heykeltıraş Pietro Canonica’nın 1928 tarihli anıtı resmin sol
             tarafında yer alır [Görsel 4.146 (c)]. 1923 Cumhuriyet’in ilanının
             ardından değişen Türkiye’nin görsele dönüşmüş resmidir bir an-
             lamda. Ama resmi anlamlı kılan, anıtın ve meydanın resmi geçit
             törenleriyle değil de, giyimin kuşamın, kadınlı erkekli sivil sosyal-  Görsel 4.146 (a)
             leşme biçimlerinin ön planda olduğu bir sahne olarak yansıtılmış
             olmasıdır.

             Yerdeki ışık şiddetinden günün öğlen saatleri olduğu anlaşılmak-
             tadır. Nazmi Ziya’nın yağlıboya tekniği ile yaptığı çalışmada fırça
             darbeleri özellikle zeminde belirgindir.
             Zemin, anıt, araba ve apartmanlar kendi dokuları dikkate alına-
             rak esere yansıtılmıştır. Kadınların kıyafetlerindeki kumaş fark-
             lılıkları ve şapkalar kullanılan kumaşların dokusunu yansıtırken
             yüz, saç, el gibi insanı ve ağacın dal ve yapraklarında doğal doku
             gözlenir.
             Resimdeki figürlerin kıyafetlerinden, kıyafetlerin uçuşur duruşla-
             rından bu resmin Nisan-Mayıs gibi bahar aylarında yapılmış ola-
             bileceğini düşündürür.
             Yargı                                                            Görsel 4.146 (b)
             1935 yılında İstanbul’un Taksim Meydanı’nı anlatan bu eser yan-
             sıtmacı yaklaşımla yapılan güzel bir çalışmadır.




















                                                                              Görsel 4.146 (c)



                                                                            SANAT ESERLERİ ANALİZİ    287
   285   286   287   288   289   290   291   292   293   294   295