Page 290 - SANAT ESERLERİ ANALİZİ 12
P. 290
dönem yansımalarından biri olarak kullanılmıştır. Ön plana vuran
büyük ağacın gölgesi günün saatine ilişkin bilgi verir niteliktedir.
Geriye doğru daralan perspektif figür boylarının farklılıklarından
anlaşılmaktadır.
Yorumlama
Ortada Taksim (Cumhuriyet) Anıtı, meydanı saran apartmanlar
ve arabalar arasında topukluları, kolları açık bahar elbiseleri
ve şık şapkalarıyla kadınlar geziniyor [Görsel 4.146 (a)]. Nazmi
Ziya Güran, kentsel modernleşmenin başlıca simgesi olan Tak-
sim Meydanı’nın bir sosyal alan statüsü kazanmasında önemli
rol oynayan Taksim Cumhuriyet Anıtı’na özellikle yer verir. Apart-
manlar, arabalar, şapkalı kadınlar kadar modern bir unsurdur
[Görsel 4.146 (b)]. Taksim’in önemli sembollerinden biri olan İtal-
yan heykeltıraş Pietro Canonica’nın 1928 tarihli anıtı resmin sol
tarafında yer alır [Görsel 4.146 (c)]. 1923 Cumhuriyet’in ilanının
ardından değişen Türkiye’nin görsele dönüşmüş resmidir bir an-
lamda. Ama resmi anlamlı kılan, anıtın ve meydanın resmi geçit
törenleriyle değil de, giyimin kuşamın, kadınlı erkekli sivil sosyal- Görsel 4.146 (a)
leşme biçimlerinin ön planda olduğu bir sahne olarak yansıtılmış
olmasıdır.
Yerdeki ışık şiddetinden günün öğlen saatleri olduğu anlaşılmak-
tadır. Nazmi Ziya’nın yağlıboya tekniği ile yaptığı çalışmada fırça
darbeleri özellikle zeminde belirgindir.
Zemin, anıt, araba ve apartmanlar kendi dokuları dikkate alına-
rak esere yansıtılmıştır. Kadınların kıyafetlerindeki kumaş fark-
lılıkları ve şapkalar kullanılan kumaşların dokusunu yansıtırken
yüz, saç, el gibi insanı ve ağacın dal ve yapraklarında doğal doku
gözlenir.
Resimdeki figürlerin kıyafetlerinden, kıyafetlerin uçuşur duruşla-
rından bu resmin Nisan-Mayıs gibi bahar aylarında yapılmış ola-
bileceğini düşündürür.
Yargı Görsel 4.146 (b)
1935 yılında İstanbul’un Taksim Meydanı’nı anlatan bu eser yan-
sıtmacı yaklaşımla yapılan güzel bir çalışmadır.
Görsel 4.146 (c)
SANAT ESERLERİ ANALİZİ 287