Page 296 - SANAT ESERLERİ ANALİZİ 12
P. 296

C-Ç                                   enseye doğru bağlanan kumaş
                                                                            şerit anlamına da gelir.
            chiaroscuro     :Resimde keskin ışık ve gölge
                            tezatları yaratacak biçimde dü-  dil            :İnsanların  düşündüklerini  ve
                            zenlenmiş ışık-gölge dağılımı.                  duyduklarını bildirmek için keli-
                            Özellikle Barok sanatta 17. ve                  melerle veya işaretlerle yaptık-
                            18. yy. larda görülür.                          ları anlaşma, lisan.
            çağdaş          :Bulunulan  çağın  anlayışına,   diyagonel      :Köşegen, köşe birleştirici.
                            şartlarına  uygun  olan,  çağcıl,   dogmatik     :1-Deney bilgisini, deneye da-
                            uygarca, asri, modern.                          yanan  kanıtları  yadsıyarak,
            çini            :Kimi zaman kaplar için kulla-                  kanılarını  inanç  öğretilerinden
                            nılsa da genellikle seramik ha-                 çıkaran (düşünme biçimi). ana
                            murundan,  benzer  tekniklerle                  kaynaktır.  2-Felsefe  ve  din
                                                                            dogmalarının bilimsel (mantık-
                            yapılan bir yüzü parlak, sırlı ve
                            bezemeli yüzey kaplama mal-                     sal) ve dizgesel bir yolla ortaya
                            zemesi.                                         konuluşu.
                                                            doktrin (öğreti)  :Bilimde  düzenli  bir  görüşü
                                  D                                         oluşturan  ilke  ve  kuramların

            dekoratör       :Bir oyunun dekorunu önce kâ-                   tümü.
                            ğıt üzerinde renkli taslağı, son-  düalizm      :İkicilik.  ikili  yapı. Aynı  ekono-
                            ra planlayıp çizen ve sonunda                   mide iki ayrı iktisadi yapı veya
                            bu  plana  göre  hazırlanmasını                 piyasanın birarada bulunması.
                            denetleyen sanatçı.                                   E
            demon           :Hristiyan  literatürde  cin  ve
                            şeytan  anlamında  kullanılmış   ehl-i hiref     :Osmanlı   sanat    üslupları-
                            bir terimdir. Terimin kökeni eski               nın  belirlenmesinde  ve  sanat
                            Yunancada tamamen farklı an-                    akımlarını yönlendiren etkili si-
                            lamlarda  kullanılmış  olan  dai-               vil toplum hareketidir.
                            mon sözcüğüdür.                 ekol            :Aynı  üslup  kapsamında  de-
            dışavurumculuk:Ekspresyonizm ya da İfadeci-                     ğerlendirildikleri hâlde, bir böl-
                            lik da denir. 20.yy.ın başların-                geye,  kente  ya  da  topluluğa
                            da Avrupa’da ortaya çıkan sa-                   özgü bazı ayırıcı özellikler gös-
                            nat  ve  mimarlık  akımı.  Güzel                teren, benzer eğilimde çalışan
                            sanatlarda  Rönesans'tan  beri                  sanatçı grubu. Sözcük tek ba-
                            hüküm sürmüş doğaya uygun                       şına ekol olarak kullanılırsa da
                            betimleme  anlayışından  bir                    tamlamalarda okul diye geçer.
                            kopuş olan dışavurumculukta,                    Örneğin  Siena  Okulu,  Roma
                            sanatın  asıl  amacı,  sanatçı-                 Okulu gibi.
                            nın duygularını ve iç dünyası-  ekspresyonizm: Bkz. Dışavurumculuk.
                            nı, renk, çizgi, yüzey ve kütle   eleştiri      :Bir insanı, bir eseri, bir konuyu
                            aracılığıyla  dışa  vurmasıdır.                 doğru ve yanlış yanlarını bulup
                            Bu duyguları daha güçlü yan-                    göstermek amacıyla inceleme
                            sıtabilmek  için  sanatçılar  ta-               işi, tenkit.
                            sarımda denge ya da güzellik    empresyonizm  :İzlenimcilik.  Sanat  alanında
                            gibi  geleneksel  kavramlardan                  genel  olarak  dış  etkilerin  içe
                            uzaklaşarak  biçimbozma  (de-                   vuruluşu,  içte  izler  bırakması
                            formasyon)  yöntemini  yaygın-                  ve  sanat  eserlerini  biçimlen-
                            lıkla uygulamışlardır.                          dirmesidir.  Akım olarak resim
            diadem          :Baş  çevresine  yerleştirilen                  alanında başlamış bir Fransız
                            ince  şerit  biçiminde  taç.  Anti-             akımıdır.
                            kite’de alnın hemen üzerinden


                                                                            SANAT ESERLERİ ANALİZİ    293
   291   292   293   294   295   296   297   298   299   300   301