Page 301 - SANAT ESERLERİ ANALİZİ 12
P. 301
kısımlardan her biri. resimde olduğu gibi iki boyutlu
neo :Yeni. biçimin derinlik yanılsamasıyla
neoklasizim :Yeni klasikçilik. 1920-1930 yıl- algılanan, mekân içindeki üç
ları arasında figürlü resmi ye- boyutu biçimlenişi ya da hey-
niden canlandırmak isteyen ve kelde olduğu gibi biçimlerin
yalın çizgilerle açık- koyu de- oylumları, dolgunlukları ve üç
ğerler üzerine resmi kurmayı boyutluluğu gibi kütleye verilen
deneyen akım. çeşitliliği tanımlar.
Dijital göstergelerde görüntü-
niş :Duvar içinde bırakılan oyuk. piksel : nün elde edilmesini sağlayan
non-figüratif sanat :Bkz. Soyut sanat. ve kontrol edilebilen en küçük
birimdir. Pikselin Türkçesi gö-
O-Ö
zek olarak adlandırılmaktadır.
op-art : Optik resim olarak da bilinen Benek ise İngilizcede spot ile
1960’ların bir resim akımıdır. anlamına gelerek ana bir renk
Renk, çizgi gibi unsurlar göz içerisindeki farklı renkteki kü-
yanılsamaları yaratmak için çük taneciklere verilen addır.
kullanılır. Eserler genelde so- piktogram :Hiyeroglif ve benzeri yazı sis-
yut olup, pek çok durumda si- temlerinde bir kavramın karşı-
yah beyazdır. lığı olarak kullanılan resimsel
optik : Görme ile ilgili olan. öge.
optimizim :İnsanlığın doğal olarak ilerle- plaka :Metal yaprak.
yeceğine, bütün koşulların ve pop-art :Pop-art, 1950’lerde, özellikle
durumların iyiye doğru gidece- ABD ve İngiltere’de soyut dışa
ğine inanan öğretilerin genel vurumculuğa tepki gösteren
adı. genç sanatçıların 1960’lar-
özgün :Yalnız kendine özgü bir nitelik da bir akım hâline getirdikle-
taşıyan, orijinal, ibdai. Bir bu- ri sanat türüdür. İngiltere ve
luş sonucu olan, nitelikleri ba- ABD’de değişik koşullarda ve
kımından benzerlerinden ayrı birbirinden bağımsız olarak or-
ve üstün olan. taya çıkmıştır.
postempresyonizm: Art izlenimcilik, Fransa’da,
P izlenimciliğin kurallarına tepki
palmet :Bir orta eksenin her iki yanın- olarak 19.yy.ın sonlarına doğru
da simetrik olarak düzenlen- doğan akım. Ard İzlenimcilik’in
miş yelpaze gibi birbirinden temsilcileri olan sanatçılar, sa-
ayrı duran yapraklardan olu- nat yaşamlarına izlenimcilikle
şan bitkisel bezeme unsuru. başlamışlardır.
payanda :Bir duvarı tutmak veya takvi- post modern :Biçimleri işlevlerin doğal bir
ye etmek amacıyla kullanılan sonucu gibi göstermemek-
destek. tir. Modernizm akımına karşı
pentür :Boyama. oluşmuştur.
perdah :Parlatma, parlaklık verme. pozitif :Negatif karşıtı, olumlu.
plastik :Güzel sanatlar kapsamında puantilizm :Noktacılık veya puantilizm,
plastik, biçimin işlenmiş, bo- 19.yy. sonları ve 20.yy. baş-
yutluluk ve hareket kazanmış larında Fransız yeni izlenimci
niteliği için kullanılan bir sıfat- ressamlar tarafından yaygın
tır. Daha çok plastik bir biçim olarak kullanılmış bir resim
ya da plastik (yoğrulabilirlik) tekniğidir.
olarak tanımlanan bu nitelik,
298 SANAT ESERLERİ ANALİZİ