Page 303 - SANAT ESERLERİ ANALİZİ 12
P. 303

simgecilik      :Sembolizm  de  denir.  Sanat                   mesnevi  biçiminde  yazılmış
                               yapımında  biçim  ve  renk  gibi                koşuk.
                               somut    değerlerin   arkasın-  şehnameci       :Divan  yazınında,  şehname
                               da  yatan  anlamı  öne  çıkaran                 yazarı.  Osmanlı  İmparatorlu-
                               eğilim  ve  akım.  Eğilim  olarak               ğu Dönemi'nde, vakanüvisliğin
                               Rönesans  Dönemi'nden  beri,                    kuruluşundan  önce,  devletin
                               özellikle alegorik temalı resim-                resmî tarihini yazmakla görev-
                               lerle bazı ölü doğalarda var ol-                lendirilmiş kimse.
                               makla  birlikte  bir  akım  olması
                               19.yy.a rastlar.                                       T
               skolastik felsefe:İnanç ile bilgiyi, kilise öğretisiy-  tahayyül     :Hayale  getirmek.  Hayalde
                               le özellikle Aristoteles'in bilim-              canlandırmak. Fikir kurmak.
                               sel dizgesini uyumlu bir biçim-
                               de  birleştirmeye  çalışan  Orta   tempera      :Orta Çağ'da tutkallı su ile bo-
                               Çağ felsefesi.                                  yanın,  çoğu  zaman  yumurta-
                                                                               nın  akıyla  karıştırılması  sure-
               soyutlama       :1930’ların  başında  Almanya                   tiyle elde edilen boya türü.
                               artık  çağdaş  sanata  açık  bir   transept     :Bir kilisede esas nefi (orta sa-
                               ülke olmaktan çıkmış, bu ülke-                  hın) dik olarak kesen, plana bir
                               de yaşayan bir çok sanatçı Pa-
                               ris’e  yerleşmeye  başlamıştır.                 haç biçimi veren nef.
                               O yıllarda Paris’te soyut sanat,   tonoz        :Örgü  teknikleri  kullanılarak
                               sanat  olarak  nitelendirilmedi-                inşa edilmiş, kagir, eğrisel yü-
                               ğinden yaygın değildi. Soyutla-                 zey ya  da yüzeylerden oluşan
                               ma-Yaratma, ortak ya da yeni                    mimari örtü örgesi.
                               bir  anlatım  biçimi  oluşturma-
                               mış ancak bu farklı yaklaşımlar                      U-Ü
                               arasında bir iletişim ortamı ge-  uzam          :Bir nesnenin uzayda kapladı-
                               liştirerek katı biçimsel kuralla-               ğı yer, alan.
                               rın yumuşamasını sağlamıştır.   üç boyut        :Uzay (3D); en, boy ve derinlik
               soyut sanat     :Abstre sanat olarak da bilinir.                algılarının hepsinin birden var
                               Renk, çizgi, kütle, ton gibi çe-                olduğu ortam.
                               şitli  biçim  unsurlarının  bilinen   üslup      :1.  Anlatma,  oluş,  deyiş  veya
                               nesnelere  benzemeyecek  bi-                    yapış biçimi, tarz. 2. Bir sanat-
                               çimde kullanımı sonucu ortaya                   çıya, bir çağa veya bir ülkeye
                               çıkan organik ya da biorganik                   özgü teknik, renk, biçimlendir-
                               imgelerle oluşturulan düzenle-                  me ve söyleyiş özelliği, biçem,
                               meler.                                          stil.
               stilizasyon     :Herhangi  bir  sanat  dalında   üsluplaştırma  :Bitki,  hayvan  veya  insanların
                               biçimlerin   bazı   niteliklerini               doğadaki biçimlerinin şematik-
                               öne  çıkarmak  amacıyla  vur-                   leştirilerek betimlenmesi.
                               gulamak,  yalınlaştırmak  ve
                               yinelemekten  doğan  belirgin                         V
                               üslupsal bir abartma olarak ta-
                               nımlanmaktadır.                 vanitas         :Boş, beyhude anlamına gelen
               stupa           :Buda’nın ve kutsal kişilerin rö-               vanitas;  Hristiyan  dünyasında
                                                                               Özellikle  17.yy.  Hollanda  ve
                               liklerinin  saklandığı,  genellikle             İspanya  sanatında  popülerdi.
                               Buda’nın  anısına  inşa  edilmiş                İnsanın ölümlülüğünü ve bütün
                               yazı.                                           dünyasal  zevklerin  ve  başa-
               şehname         :Divan yazınında, hükümdarla-                   rıların  geçiciliğini  simgeleyen
                               rın yaşam öykülerini, özellikle-                nesnelerin yer aldığı ölü doğa
                               rini, üstün başarılarını anlatan,



                300   SANAT ESERLERİ ANALİZİ
   298   299   300   301   302   303   304   305   306   307   308