Page 302 - SANAT ESERLERİ ANALİZİ 12
P. 302
R lerle ortaya konulan üstün ya-
ratıcılık.
realizm :Gerçekçilik. Duygu, düşünce
ya da somut nesneler dünya- sanatçı :1.Güzel sanatların herhangi
sında var olup varlığı bilinen bir dalında yaratıcılığı olan ya-
her şeye verilen genel ad. Sa- pıtlar veren (kimse). 2. Tiyatro,
natsal gerçeklik, sayısız ger- sinema, müzik gibi alanlarda
yaratılmış sanat yapıtlarını oy-
çeklik türleri içinde ayrı bir ka-
tegoridir. nayan, yorumlayan, uygulayan
(kimse).
rumi :Türk bezeme sanatında yay-
gın kullanılan stilize yaprak sanat eleştirisi :Yayın hayatında yer alan, sa-
örgesi. Bazı kaynaklara göre nat eseri değerlendirmesine
kuş kanadının tanınmayacak yönelik yazılar.
kadar stilize edilmesiyle oluş- sanat eseri :Yapıt.
turulmuştur. sanat felsefesi :Sanatın, sanat yaratılarının,
rokoko :Fransa’da 18. y.y.ın ortalarına sanat beğenilerinin özünü ve
doğru barok üslûbun kıvrımlı anlamını konu alan felsefe
çizgilerine, özentili biçimlerine dalı.
yapmacık bir inceliği katan, sembolizm :Bkz. Simgecilik.
midye kabukları, taş vb. gereç- sentetik kübizm:Obje ve subjelerin temel geo-
lerden yapılan içmimarlık süs- metrik biçimlere indirgeyen kü-
lemeleri. bizmin ilk dönemi analitik kü-
romanesk :1825’te arkeolog Arcisse de bizm olarak isimlendirilir. 1915
Caumon tarafından ortaya sonrasında ise sentetik kübizm
atılmıştır. Ortaçağ sanatının ismi verilen ikinci bir kolu orta-
ilk devresi olup, 950 yılından ya çıkmıştır. Kübistler bir nes-
1200 yılına kadar süren Ro- neyi farklı ve çok yönlü bakış
manesk sanatı, Alman mimari- noktalarından resmetmişlerdir.
sinde dinî dünya görüşünün en Kübist resimde biçim sorunu
yüksek noktaya vardığı döne- ön plana gelmiş, renk arka pla-
mi içine alır. na itilmiştir. Yan yana aynı yü-
ronde-bosse :Duvar vb. yüzeyden bağım- zey üzerinde farklı malzemele-
sız, çevresinde dönülebilen rin kullanılması olayı sentetik
serbest heykel. resmin yolunu açmıştır.
rönesans :15.yy.dan başlayarak İtalya'da sfenks :Genellikle insan başlı, as-
ve daha sonra diğer Avrupa ül- lan gövdeli olarak betimlenen
kelerinde hümanizmin etkisiy- eski Mısır’a dayanan sfenksin
le ortaya çıkan, klasik İlk Çağ özellikle heykel ve kabartma
kültür ve sanatına dayanarak olarak çok sayıda betimi yapıl-
gelişen bilim ve sanat akımı. mış, Mısır sanatından etkile-
rölyef : Kabartma. 1.Taş, alçı gibi iş- nen Mezapotamya, Yunan ve
lenebilir gereçleri girintili çıkın- Roma sanatlarına da girmiştir.
tılı yüzeyler durumunda biçim- sfumato :Tonların birbiri içinde eritilme-
lendirerek yapılmış olan yapıt siyle yumuşak etki yaratmayı
2. Kabartma. amaçlayan bir boyama tekniği-
dir.
S-Ş sığın : Alageyik.
sanat :1.Bir duygunun, tasarımın, silme :1.Ağzına kadar, sıvama, 2.
güzelliğin vb. dışavurumunda, Mimarlık duvar, tavan vb. yer-
anlatımında kullanılan yön- lerde yapılan kabartma.
temlerin tümü. 2. Bu yöntem-
SANAT ESERLERİ ANALİZİ 299