Page 302 - SANAT ESERLERİ ANALİZİ 12
P. 302

R                                         lerle ortaya konulan üstün ya-
                                                                            ratıcılık.
            realizm         :Gerçekçilik.  Duygu,  düşünce
                            ya  da  somut  nesneler  dünya-  sanatçı        :1.Güzel  sanatların  herhangi
                            sında  var  olup  varlığı  bilinen              bir dalında yaratıcılığı olan ya-
                            her şeye verilen genel ad. Sa-                  pıtlar veren (kimse). 2. Tiyatro,
                            natsal  gerçeklik,  sayısız  ger-               sinema,  müzik  gibi  alanlarda
                                                                            yaratılmış sanat yapıtlarını oy-
                            çeklik türleri içinde ayrı bir ka-
                            tegoridir.                                      nayan, yorumlayan, uygulayan
                                                                            (kimse).
            rumi            :Türk  bezeme  sanatında  yay-
                            gın  kullanılan  stilize  yaprak   sanat eleştirisi  :Yayın hayatında yer alan, sa-
                            örgesi.  Bazı  kaynaklara  göre                 nat  eseri  değerlendirmesine
                            kuş  kanadının  tanınmayacak                    yönelik yazılar.
                            kadar  stilize  edilmesiyle  oluş-  sanat eseri   :Yapıt.
                            turulmuştur.                    sanat felsefesi  :Sanatın,  sanat  yaratılarının,
            rokoko          :Fransa’da 18. y.y.ın ortalarına                sanat  beğenilerinin  özünü  ve
                            doğru  barok  üslûbun  kıvrımlı                 anlamını  konu  alan  felsefe
                            çizgilerine,  özentili  biçimlerine             dalı.
                            yapmacık  bir  inceliği  katan,  sembolizm       :Bkz. Simgecilik.
                            midye kabukları, taş vb. gereç-  sentetik kübizm:Obje ve subjelerin temel geo-
                            lerden yapılan içmimarlık süs-                  metrik biçimlere indirgeyen kü-
                            lemeleri.                                       bizmin  ilk  dönemi  analitik  kü-
            romanesk        :1825’te  arkeolog  Arcisse  de                 bizm olarak isimlendirilir. 1915
                            Caumon  tarafından  ortaya                      sonrasında ise sentetik kübizm
                            atılmıştır.  Ortaçağ  sanatının                 ismi verilen ikinci bir kolu orta-
                            ilk  devresi  olup,  950  yılından              ya çıkmıştır. Kübistler bir nes-
                            1200  yılına  kadar  süren  Ro-                 neyi farklı ve çok yönlü bakış
                            manesk sanatı, Alman mimari-                    noktalarından resmetmişlerdir.
                            sinde dinî dünya görüşünün en                   Kübist  resimde  biçim  sorunu
                            yüksek noktaya vardığı döne-                    ön plana gelmiş, renk arka pla-
                            mi içine alır.                                  na itilmiştir. Yan yana aynı yü-
            ronde-bosse     :Duvar  vb.  yüzeyden  bağım-                   zey üzerinde farklı malzemele-
                            sız,  çevresinde  dönülebilen                   rin  kullanılması  olayı  sentetik
                            serbest heykel.                                 resmin yolunu açmıştır.
            rönesans        :15.yy.dan başlayarak İtalya'da   sfenks        :Genellikle  insan  başlı,  as-
                            ve daha sonra diğer Avrupa ül-                  lan  gövdeli  olarak  betimlenen
                            kelerinde  hümanizmin  etkisiy-                 eski Mısır’a dayanan sfenksin
                            le ortaya çıkan, klasik İlk Çağ                 özellikle  heykel  ve  kabartma
                            kültür  ve  sanatına  dayanarak                 olarak çok sayıda betimi yapıl-
                            gelişen bilim ve sanat akımı.                   mış,  Mısır  sanatından  etkile-
            rölyef          : Kabartma. 1.Taş, alçı gibi iş-                nen  Mezapotamya,  Yunan  ve
                            lenebilir gereçleri girintili çıkın-            Roma sanatlarına da girmiştir.
                            tılı yüzeyler durumunda biçim-  sfumato         :Tonların birbiri içinde eritilme-
                            lendirerek  yapılmış  olan  yapıt               siyle  yumuşak  etki  yaratmayı
                            2. Kabartma.                                    amaçlayan bir boyama tekniği-
                                                                            dir.
                                 S-Ş                        sığın           : Alageyik.

            sanat           :1.Bir  duygunun,  tasarımın,  silme            :1.Ağzına  kadar,  sıvama,  2.
                            güzelliğin vb. dışavurumunda,                   Mimarlık duvar, tavan vb. yer-
                            anlatımında  kullanılan  yön-                   lerde yapılan kabartma.
                            temlerin  tümü.  2.  Bu  yöntem-


                                                                            SANAT ESERLERİ ANALİZİ    299
   297   298   299   300   301   302   303   304   305   306   307