Page 298 - SANAT ESERLERİ ANALİZİ 12
P. 298
örgüsü. Genellikle dikine alın- ra edebiyat ve müzik dalların-
mış kesitler hâlinde, ince kıv- da da etkili olmuş ayrıca döne-
rımlarla birbirine bağlanarak minde bir yaşam ve düşünce
madalyonlar içinde bu stilize biçimi olarak gelişmiş ve 20.yy.
çiçekler, çoğu kez rumi, bulut, sanat kuramlarıyla akımlarını
yaprak vb.örgelerle birlikte bir büyük ölçüde etkilemiştir.
kompozisyon oluşturur. Os-
manlı Dönemi'nde taş, ahşap, K
dokuma ve seramik gibi çok kabartma :Rölyef olarak da bilinir. Bir
çeşitli malzeme yüzeylerine düzlem üstüne tasarlanıp ger-
değişik tekniklerle uygulanmış, çekleştirilen heykelcilik ürü-
tezhip ve cilt sanatında da kul- nü. Kabartmada, üç boyutlu
lanılmıştır. heykele özgü niteliklerin yanı
hayvan üslubu :Bozkır ya da step uygarlıkla- sıra perspektif gibi iki boyutlu
rında, Avrasya üslubu, göçer resimsel ögelerden de yarar-
ya da İskit sanatı gibi farklı lanılır. Taşın yanısıra ahşap,
adlarla da anılan, Macaristan metal, seramik, pişmiş toprak,
bozkırlarından Gobi Çölü’ne fildişi ve alçı en yaygın kullanı-
kadar uzanan bir alan içinde lan malzemeleridir.
göçerlerin oluşturduğu bir üs- kaligrafi :Harfler arasındaki boşlukla-
luptur. Taşınabilir küçük eşya-
nın bezenmesinde kullanılır. rı belli estetik ve tasarım ku-
rallarına göre düzenleyerek
heykel :Üç boyutlu sanat yapıtlarının kâğıt ya da ideografik benze-
yaygın adıdır. Tek figürden olu- ri malzeme üstüne kalem ya
şan ve genellikle ayakta du- da fırçayla güzel ve zarif yazı
ran heykelleri tanımlamak için yazma sanatı. İslam sanatında
Latince statua sözcüğü kula- ‘hat’ adıyla anılır. Yazı temelde
nılmaktadır. Heykel yapım, işlevsel bir amaca hizmet et-
açısından ronde-bosse yani mekle birlikte öbür sanat dalla-
duvar vb. yüzeyden bağımsız,
çevresinde dönülebilir serbest rının üslupsal gelişimleriyle de
heykel ve alçak ya da yüksek yakından ilgilidir.
kabartma olarak iki ana türe katedral :1.Baş kilise (Osmanlı Döne-
ayrılır ve genellikle bu iki ana mi) Piskoposluk kilisesi. 2. Bir
tür içinde irdelenir. şehrin büyük kilisesi Piskopos-
hümanizm :İnsancılık, beşeriyetçilik, in- luk kilisesi.
san odaklılık, insan-merkezci- kavram :Bir nesnenin veya düşüncenin
lik. zihindeki soyut ve genel tasa-
rımı, mefhum, fehva, konsept.
I-İ kavramsal :Kavramla ilgili, kavram niteli-
im :Bir başka şeyi gösteren, bir ğinde olan.
şeyi anlatan, dile getiren şey; kemer :İki sütun veya ayağı birbirine
algılandığında belli bir şeyin üstten yarım çember, basık
tasarımını bizde uyandıran eğri, yonca yaprağı vb. bi-
şey. Doğal imde, im ile imleni- çimlerde bağlayan ve üzerine
len arasında doğal bir bağlam gelen duvar ağırlıklarını, iki
vardır; yapma (uzlaşımsal) yanındaki ayaklara bindiren to-
imde anlam saptanmıştır. noz bağlantı.
izlenimcilik :Empresyonizm olarak da bi- kervansaray :Kervansaraylar ulaşımı ko-
linir. 19.yy.ın ikinci yarısında laylaştırmak, yol güvenliğini
Fransa’da oluşan izlenimcilik sağlamak, ticareti yaygınlaş-
akım, görsel sanatların yanısı- tırmak ve ekonomik yaşamı
SANAT ESERLERİ ANALİZİ 295