Page 298 - SANAT ESERLERİ ANALİZİ 12
P. 298

örgüsü. Genellikle dikine alın-                 ra edebiyat ve müzik dalların-
                            mış  kesitler  hâlinde,  ince  kıv-             da da etkili olmuş ayrıca döne-
                            rımlarla  birbirine  bağlanarak                 minde  bir  yaşam  ve  düşünce
                            madalyonlar  içinde  bu  stilize                biçimi olarak gelişmiş ve 20.yy.
                            çiçekler, çoğu kez rumi, bulut,                 sanat  kuramlarıyla  akımlarını
                            yaprak vb.örgelerle birlikte bir                büyük ölçüde etkilemiştir.
                            kompozisyon  oluşturur.  Os-
                            manlı Dönemi'nde taş, ahşap,                          K
                            dokuma  ve  seramik  gibi  çok  kabartma        :Rölyef  olarak  da  bilinir.  Bir
                            çeşitli  malzeme  yüzeylerine                   düzlem üstüne tasarlanıp ger-
                            değişik tekniklerle uygulanmış,                 çekleştirilen  heykelcilik  ürü-
                            tezhip ve cilt sanatında da kul-                nü.  Kabartmada,  üç  boyutlu
                            lanılmıştır.                                    heykele  özgü  niteliklerin  yanı
            hayvan üslubu  :Bozkır  ya  da  step  uygarlıkla-               sıra  perspektif  gibi  iki  boyutlu
                            rında,  Avrasya  üslubu,  göçer                 resimsel  ögelerden  de  yarar-
                            ya  da  İskit  sanatı  gibi  farklı             lanılır.  Taşın  yanısıra  ahşap,
                            adlarla  da  anılan,  Macaristan                metal, seramik, pişmiş toprak,
                            bozkırlarından  Gobi  Çölü’ne                   fildişi ve alçı en yaygın kullanı-
                            kadar  uzanan  bir  alan  içinde                lan malzemeleridir.
                            göçerlerin  oluşturduğu  bir  üs-  kaligrafi     :Harfler  arasındaki  boşlukla-
                            luptur.  Taşınabilir küçük eşya-
                            nın bezenmesinde kullanılır.                    rı  belli  estetik  ve  tasarım  ku-
                                                                            rallarına  göre  düzenleyerek
            heykel          :Üç  boyutlu  sanat  yapıtlarının               kâğıt  ya  da  ideografik  benze-
                            yaygın adıdır. Tek figürden olu-                ri  malzeme  üstüne  kalem  ya
                            şan  ve  genellikle  ayakta  du-                da fırçayla güzel ve zarif yazı
                            ran heykelleri tanımlamak için                  yazma sanatı. İslam sanatında
                            Latince  statua  sözcüğü  kula-                 ‘hat’ adıyla anılır. Yazı temelde
                            nılmaktadır.  Heykel  yapım,                    işlevsel  bir  amaca  hizmet  et-
                            açısından  ronde-bosse  yani                    mekle birlikte öbür sanat dalla-
                            duvar vb. yüzeyden bağımsız,
                            çevresinde dönülebilir serbest                  rının üslupsal gelişimleriyle de
                            heykel ve alçak ya da yüksek                    yakından ilgilidir.
                            kabartma  olarak  iki  ana  türe   katedral     :1.Baş  kilise  (Osmanlı  Döne-
                            ayrılır ve genellikle bu iki ana                mi) Piskoposluk kilisesi. 2. Bir
                            tür içinde irdelenir.                           şehrin büyük kilisesi Piskopos-
            hümanizm        :İnsancılık,  beşeriyetçilik,  in-              luk kilisesi.
                            san  odaklılık,  insan-merkezci-  kavram        :Bir nesnenin veya düşüncenin
                            lik.                                            zihindeki soyut ve genel tasa-
                                                                            rımı, mefhum, fehva, konsept.
                                  I-İ                       kavramsal       :Kavramla  ilgili,  kavram  niteli-
            im              :Bir  başka  şeyi  gösteren,  bir               ğinde olan.
                            şeyi  anlatan,  dile  getiren  şey;  kemer      :İki sütun veya ayağı birbirine
                            algılandığında  belli  bir  şeyin               üstten  yarım  çember,  basık
                            tasarımını  bizde  uyandıran                    eğri,  yonca  yaprağı  vb.  bi-
                            şey. Doğal imde, im ile imleni-                 çimlerde  bağlayan  ve  üzerine
                            len arasında doğal bir bağlam                   gelen  duvar  ağırlıklarını,  iki
                            vardır;  yapma  (uzlaşımsal)                    yanındaki ayaklara bindiren to-
                            imde anlam saptanmıştır.                        noz bağlantı.
            izlenimcilik    :Empresyonizm  olarak  da  bi-  kervansaray     :Kervansaraylar  ulaşımı  ko-
                            linir.  19.yy.ın  ikinci  yarısında             laylaştırmak,  yol  güvenliğini
                            Fransa’da  oluşan  izlenimcilik                 sağlamak,  ticareti  yaygınlaş-
                            akım, görsel sanatların yanısı-                 tırmak  ve  ekonomik  yaşamı


                                                                            SANAT ESERLERİ ANALİZİ    295
   293   294   295   296   297   298   299   300   301   302   303