Page 62 - SANAT ESERLERİ ANALİZİ 12
P. 62
Resim, Neş’e Erdok için tamamen bilinç işidir. Sanatçı, her yaptığı resimde bir
başka denemeye yer verir. Kompozisyonlarını adeta bir tiyatro sahnesi kurar gibi
oluşturur.
18. Yukarıdaki bilgiler doğrultusunda, Neş’e Erdok’un eserleri hakkında estetik bir
yargıda bulunurken aşağıdaki kuramlardan hangisine göre değerlendirilir?
A) İşlevsel B) Duygusal etki C) Biçimci
D) Dışavurumcu E) Yansıtmacı
19. Sanat eserine ilişkin aşağıdaki cümlelerden hangisi estetik yargı içermektedir?
A) Fikret Mualla’nın resimlerinde iç dünyasının etkileri görülür.
B) Edvard Munch’un “Çığlık” adlı resmi, başarılı bir eserdir.
C) Honore Daumier’in “Üçüncü Mevki Vagon” adlı eserinin konusu tren yolculuğudur.
D) Leonardo da Vinci’nin “Son Akşam Yemeği” adlı eserinde simetrik denge kullanılmıştır.
E) Vincent van Gogh’un “Yatak Odası” adlı eseri tuval üzerine yağlıboyadır.
20. Sanat eserini anlamış olan bir alımlayıcı için aşağıdakilerden hangisi yanlıştır?
A) Sanat eseri estetik haz verir.
B) Sanat eseri estetik heyecan uyandırır.
C) Sanat, dışa vurum niteliği ile alımlayıcıda coşku uyandırır.
D) Sanatsal çalışmanın ruhsal yönden iyileştirici etkisi vardır.
E) Sanat eseri estetik beğeniyi geliştirmez.
21 ve 22 numaralı soruları verilen metinden yararlanarak cevaplayınız.
Dünya yalnızca biçim değildir. Biçimi oluşturan ve algılarla açıklanabilecek gö-
rünmez yanı özüdür. Biçim kendi kendine oluşan bir nesne olmayıp, özün somut
görünen yanıdır. Öz oluşturma bir anlam oluşturmadır. Biçim ise özün dışarıya
sunumu veya özün kendini dışa vurumudur, yansımasıdır. Bu açılardan baktığı-
nızda öz ile biçim arasındaki ilişki çok önemlidir. Çünkü özden yalıtılmış, öz ile
ilişkisi olmayan sanatsal biçim aldatıcıdır.
21. Metinden hareketle aşağıdaki yargılardan hangisine ulaşılamaz?
A) Biçim, özün dışa vurumudur.
B) Öz ve biçim kendiliğinden oluşur.
C) Biçim, özün somut hâlidir.
D) Anlamı oluşturan özdür.
E) Öz, eserin yapısını belirler.
22. Paragrafta açıklanmaya çalışılan, sorgulanan ilişki nedir?
.........................................................................................................................................
.........................................................................................................................................
SANAT ESERLERİ ANALİZİ 59