Page 67 - SANAT ESERLERİ ANALİZİ 12
P. 67
Roman/Romanesk/Norman Sanatı Üslup Özellikleri
1066 yılında Normanların İngiltere’yi işgal etmesi ile başlayan
Romanesk sanat Avrupa’da yeni bir canlanış dönemi olmuştur.
Haçlı Seferleri, değişik sınıftan kişilerin birbirine kaynaşmasını
sağlamış, kilise her tür sanatın koruyuculuğunu yapacak bir dü-
zeye ulaşmıştır. Orta Çağ Avrupası’nda etkili olan mimari anlayış,
10.yy.dan 12.yy.a kadar sürmüş, Gotik mimarinin ortaya çıkışıyla
son bulmuştur. Orta Çağ tipi büyük manastırlarda kendini göste-
Görsel 2.5 ren Romanesk sanat, Hristiyanlığın yayıldığı ülkelerde doğmuş
"Sütun Başlığı", (ayrıntı), ve onun hizmetinde gelişmiş, dinsel nitelikli bir sanattır (Görsel
Westminster Katedrali, İngiltere 2.5).
Mimari
• Romanesk sanat 12.yy. mimari yapı üslubudur.
• Kalın, taş duvarlı, iki kattan fazla yüksek olmayan yuvarlak
kemerli yapılardır.
• Duvarlar taşıyıcı elemanlar olduğundan pencereler küçük ve
azdır.
• Dış cepheler süslemelerden yoksundur.
• İç mekânda fresk tekniğinde dinî içerikli resimler bulunur
(Görsel 2.6).
• Orta Çağ’ın kaleleri andıran çan kuleleri dikkat çeker.
• Romanesk mimarinin en yaygın formu, çok nefli ve transeptli
Görsel 2.6 bazilikal formdur. Bu üsluptaki kiliselerde orta nef ile yan nef-
“İsa”, 1123, duvar resmi, lerin bağlantısı masif ayaklara dayanan yuvarlak kemerlerle
Catalina Güzel Sanatlar Müzesi, sağlanmıştır (Görsel 2.7).
Barselona
• Roma yapılarından alınan yarım daire biçimli yuvarlak kemer
(Görsel 2.8), Romanesk mimarinin en belirgin özelliklerinden
Görsel 2.7
"Speyer Katedrali", 1030-1061,
Almanya
Görsel 2.8
“İmparatorluk Kilisesi”,
(kemer ayrıntısı),
Almanya
64 SANAT ESERLERİ ANALİZİ