Page 71 - SANAT ESERLERİ ANALİZİ 12
P. 71

Heykel

                                              •   Heykel sanatı, Gotik Dönem’de de mimariyle bağıntısını sür-
                                                  dürmüştür. Bu bağıntı özellikle cephe dekorasyonunda dik-
                                                  kati çeker. Katedralin bir parçası durumundaki bu heykellerin,
                                                  yapının yüksekliğine uygun olarak normalden daha uzun ya-
                                                  pıldıkları görülür. Bunlar donmuş gibi dimdik duran figürlerdir
                                                  (Görsel 2.20, 2.21, 2.22).
                                              •   Heykel sanatındaki bu donmuşluk; 13.yy. ortalarında yumu-
                                                  şamaya, aziz figürleri bol giysileri içinde kımıldamayan, do-
                                                  nuk yüzlü melekler gülümsemeye başlar.
                                              Vitray
                                              •   Gotik  katedrallerde,  bütün  ağırlık  sivri  kemerlerle  sütun  ve
                                                  ayaklara aktarıldığı için taşıyıcı olarak duvara gerek kalmıyor-
                                                  du. Böylece ara bölümlere boydan boya pencereler açılabili-
                                                  yor, bunlar da renkli camlarla kaplanabiliyordu. Çeşitli motif-
                                                  ler ve figürlerle süslenen bu renkli camlara “vitray” adı verilir.
                                  Görsel 2.20     Gotik  katedrallerde  çok  sayıda  renkli  pencere,  iç  mekânın
                               “Heykel örneği”,   aydınlanmasını  sağlamakla  kalmıyor,  renkli  ışıklar  yapının
               1386-1880, Milano Katedrali, İtalya  içinde büyülü bir dinsel atmosfer oluşturuyordu (Görsel 2.23).
                                                  Paris  Notre-Dame  Katedrali  cephesindeki  “gül  pencere”,
                                                  dönemin  vitray  sanatının  en  görkemli  örneklerinden  biridir.














                                  Görsel 2.21
                        "Notre Dame Katedrali",
                            1163-1250, Fransa
















                                  Görsel 2.22

                   “Sütun”, Westminster Katedrali,
                                      Londra



                                  Görsel 2.23
                      “Gül Pencere”, 1163-1250,
                    Notre-Dame Katedrali, Fransa



                 68   SANAT ESERLERİ ANALİZİ
   66   67   68   69   70   71   72   73   74   75   76