Page 71 - SANAT ESERLERİ ANALİZİ 12
P. 71
Heykel
• Heykel sanatı, Gotik Dönem’de de mimariyle bağıntısını sür-
dürmüştür. Bu bağıntı özellikle cephe dekorasyonunda dik-
kati çeker. Katedralin bir parçası durumundaki bu heykellerin,
yapının yüksekliğine uygun olarak normalden daha uzun ya-
pıldıkları görülür. Bunlar donmuş gibi dimdik duran figürlerdir
(Görsel 2.20, 2.21, 2.22).
• Heykel sanatındaki bu donmuşluk; 13.yy. ortalarında yumu-
şamaya, aziz figürleri bol giysileri içinde kımıldamayan, do-
nuk yüzlü melekler gülümsemeye başlar.
Vitray
• Gotik katedrallerde, bütün ağırlık sivri kemerlerle sütun ve
ayaklara aktarıldığı için taşıyıcı olarak duvara gerek kalmıyor-
du. Böylece ara bölümlere boydan boya pencereler açılabili-
yor, bunlar da renkli camlarla kaplanabiliyordu. Çeşitli motif-
ler ve figürlerle süslenen bu renkli camlara “vitray” adı verilir.
Görsel 2.20 Gotik katedrallerde çok sayıda renkli pencere, iç mekânın
“Heykel örneği”, aydınlanmasını sağlamakla kalmıyor, renkli ışıklar yapının
1386-1880, Milano Katedrali, İtalya içinde büyülü bir dinsel atmosfer oluşturuyordu (Görsel 2.23).
Paris Notre-Dame Katedrali cephesindeki “gül pencere”,
dönemin vitray sanatının en görkemli örneklerinden biridir.
Görsel 2.21
"Notre Dame Katedrali",
1163-1250, Fransa
Görsel 2.22
“Sütun”, Westminster Katedrali,
Londra
Görsel 2.23
“Gül Pencere”, 1163-1250,
Notre-Dame Katedrali, Fransa
68 SANAT ESERLERİ ANALİZİ