Page 72 - SANAT ESERLERİ ANALİZİ 12
P. 72
Resim
• Resim sanatı alanında yeni anlayışlar ve sentezler ortaya
çıkmaya başlar. Böylece resim sanatı, bağımsız ve bireysel
bir sanat olma yolunda ilerlemeye başlar.
• İtalyan Gotiği'nde resim sanatı kitap resmi olarak gelişmeye
ve uygulanmaya başlar.
• Resmin görsel bir değer kazanarak bağımsız bir iletişim un-
suru olduğu bu zaman zarfında ressamların da kişiliklerini
bularak imza atmaya önem verdikleri görülür.
• Duvar resmi dışında da resimler yapılmaya başlanır. Kral İyi
Jean’un [(Kral İyi Jon), (1350-1364)] 1350 tarihli portresi bu
anlamdaki ilk örnektir (Görsel 2.24).
• Giotto di Bondone [(Cotto di Bondone), (1267-1337)], ilk
modern ressam sayılır (Görsel 2.25). Üç boyutluluk, form
ve mekân düzenlemesine gösterilen önem, konu bütünlüğü Görsel 2.24
ve doğallık arayışı onun sanatının temelini teşkil etmektedir.
Giotto ve Floransa Okulu ressamları, resme üçüncü boyutu “Kral İyi Jean’ın Portresi”, 1359,
katarak iki boyutlu bir yüzeyi perspektif kurallarıyla üç bo- Jean le Bon, Louvre Müzesi, Paris
yutluymuş gibi göstermişlerdir. Bizans stiline zıt olarak Gi-
otto resimlerindeki nesnelere ağırlık, kişilik ve boyut vermiş
olmasıyla ünlüdür. Simone Martini de (1284-1344) dönemin
önemli sanatçıları arasındadır (Görsel 2.26).
Görsel 2.25
“Meryem ve İsa”, ?
Giotto, fresko, Yukarı Kilise, Asisi
Görsel 2.26
“Meryem ve İsa”, (ayrıntı), 1320,
Simone Martini, ağaç üz.tempera,
Özel Koleksiyon
SANAT ESERLERİ ANALİZİ 69