Page 76 - SANAT ESERLERİ ANALİZİ 12
P. 76

Eser Bilgisi

            "Lazarus’un Dirilişi" adlı eser, İtalya’nın Padova şehrinde Arena
            Şapelinin duvarı üzerine fresk tekniği ile Giotto di Bondone tara-
            fından 1309-1310 yılları arasında yapılmıştır. Kilise için önemli
            olan bir konuyu yansıtan resim metne bağlı kalınarak yapılmıştır.


            Çözümleme
            Sanatçı  bu  eserdeki  konuyu  karşıdan  bakar  şekilde  yapmıştır.
            Açık kompozisyon anlayışı ile yapılan bu eserin odak noktası sol-
            da bulunan kırmızı elbiseli erkek figürüdür. Yerde eğilmiş olan üç   Görsel 2.29 (a)
            figür, ayakta duran kalabalık ve onların gerisinde doğa eleman-
            ları bulunmaktadır. Ağırlıklı olarak organik formların kullanıldığı
            eserde geometrik formlar hâlelerde kullanılmıştır. Sıcak renklerin
            figür gruplarındaki yoğun kullanımı arka plândaki mavi ile kont-
            rastlık  oluşturarak  denge  sağlanmıştır.  Bu  eserde  karşıdan  ve
            yukardan gelen doğal olmayan ışık kullanımı dikkati çeker. Figür
            ler gerçek boyutlarında orantılı yapılmıştır.

            Yorumlama

            Giotto İncil'den bir konuyu çalışmasında ele almıştır. Sanatçı pas-
            tel tonların egemen olduğu çalışmasında kalabalık figür grubuyla
            dikey ve yatay hareketler oluşturmuştur. Geometrik formlar figür   Görsel 2.29 (b)
            hareketleri, doğa elemanları ve nesnelerle sahne yüzeyine dağı-
            tılmıştır. Sahnenin merkezi sol tarafa kurgulanmış, zemin ile ilgi
            merkeze doğru çekilmek istenmiştir. Koyu zemin önüne yerleşti-
            rilen figür grubunda açık renk paletin tonları uygulanmıştır. Sah-
            nedeki önemli figürler yatay bir sıra oluşturarak sahne dışında da
            konunun devam ettiğini anlatan açık kompozisyon uygulanmıştır.
            Sağ taraftaki kalabalık figür grubu ve gerisinde yukarı doğru yük-
            selen açık renk kayalık alan koyu zemin ile zıtlık oluşturmaktadır.
            Kumaş boyamalarında gölge tonları kullanan sanatçı bu yönte-
            miyle  hacim  etkisini  arttırmıştır.  Gölge  renkleri  nesnenin  koyu
            tonu ile hacim etkisi verecek şekilde uygulanmıştır. Figür hare-
            ketleri ve yüz ifadeleri sahnenin konusu gereği dramatik etkiyi
            güçlendirmektedir. Yüz ifadeleri az da olsa birbirinden farklı kişilik
            özellikleri yansıtır. Perspektif geriye doğru uzanan dağ ile verilir-
            ken ağaç boyutlarındaki farklılık da bunu destekler. Orta Çağ ön-  Görsel 2.29 (c)
            cesi resimlerde gelenek ve kutsallık göstergesi olan yaldız kulla-
            nımı Giotto ile azalmış yerini Giotto mavisi olarak da bilinen koyu
            mavi renge bırakmıştır. Figür hareketlerini daha dinamik şekilde
            çizen Giotto, aynı zamanda figürlerin yüzünde oluşan travmatik
            etki ve o anki duygusal durumlarını olduğu gibi izleyiciye aktarır.
            Bu etki kulanılan nesneler ile de desteklenmiştir.

            Yargı

            Giotto tarafından yapılan bu eser metne bağlı kalınarak yapıldığı
            için başarılıdır. Konusu gereği kilise duvarına yapılan bu eser  iş-
            levsel kuram içerisinde yer alır.

                                                                              Görsel 2.29 (ç)


                                                                            SANAT ESERLERİ ANALİZİ    73
   71   72   73   74   75   76   77   78   79   80   81