Page 76 - SANAT ESERLERİ ANALİZİ 12
P. 76
Eser Bilgisi
"Lazarus’un Dirilişi" adlı eser, İtalya’nın Padova şehrinde Arena
Şapelinin duvarı üzerine fresk tekniği ile Giotto di Bondone tara-
fından 1309-1310 yılları arasında yapılmıştır. Kilise için önemli
olan bir konuyu yansıtan resim metne bağlı kalınarak yapılmıştır.
Çözümleme
Sanatçı bu eserdeki konuyu karşıdan bakar şekilde yapmıştır.
Açık kompozisyon anlayışı ile yapılan bu eserin odak noktası sol-
da bulunan kırmızı elbiseli erkek figürüdür. Yerde eğilmiş olan üç Görsel 2.29 (a)
figür, ayakta duran kalabalık ve onların gerisinde doğa eleman-
ları bulunmaktadır. Ağırlıklı olarak organik formların kullanıldığı
eserde geometrik formlar hâlelerde kullanılmıştır. Sıcak renklerin
figür gruplarındaki yoğun kullanımı arka plândaki mavi ile kont-
rastlık oluşturarak denge sağlanmıştır. Bu eserde karşıdan ve
yukardan gelen doğal olmayan ışık kullanımı dikkati çeker. Figür
ler gerçek boyutlarında orantılı yapılmıştır.
Yorumlama
Giotto İncil'den bir konuyu çalışmasında ele almıştır. Sanatçı pas-
tel tonların egemen olduğu çalışmasında kalabalık figür grubuyla
dikey ve yatay hareketler oluşturmuştur. Geometrik formlar figür Görsel 2.29 (b)
hareketleri, doğa elemanları ve nesnelerle sahne yüzeyine dağı-
tılmıştır. Sahnenin merkezi sol tarafa kurgulanmış, zemin ile ilgi
merkeze doğru çekilmek istenmiştir. Koyu zemin önüne yerleşti-
rilen figür grubunda açık renk paletin tonları uygulanmıştır. Sah-
nedeki önemli figürler yatay bir sıra oluşturarak sahne dışında da
konunun devam ettiğini anlatan açık kompozisyon uygulanmıştır.
Sağ taraftaki kalabalık figür grubu ve gerisinde yukarı doğru yük-
selen açık renk kayalık alan koyu zemin ile zıtlık oluşturmaktadır.
Kumaş boyamalarında gölge tonları kullanan sanatçı bu yönte-
miyle hacim etkisini arttırmıştır. Gölge renkleri nesnenin koyu
tonu ile hacim etkisi verecek şekilde uygulanmıştır. Figür hare-
ketleri ve yüz ifadeleri sahnenin konusu gereği dramatik etkiyi
güçlendirmektedir. Yüz ifadeleri az da olsa birbirinden farklı kişilik
özellikleri yansıtır. Perspektif geriye doğru uzanan dağ ile verilir-
ken ağaç boyutlarındaki farklılık da bunu destekler. Orta Çağ ön- Görsel 2.29 (c)
cesi resimlerde gelenek ve kutsallık göstergesi olan yaldız kulla-
nımı Giotto ile azalmış yerini Giotto mavisi olarak da bilinen koyu
mavi renge bırakmıştır. Figür hareketlerini daha dinamik şekilde
çizen Giotto, aynı zamanda figürlerin yüzünde oluşan travmatik
etki ve o anki duygusal durumlarını olduğu gibi izleyiciye aktarır.
Bu etki kulanılan nesneler ile de desteklenmiştir.
Yargı
Giotto tarafından yapılan bu eser metne bağlı kalınarak yapıldığı
için başarılıdır. Konusu gereği kilise duvarına yapılan bu eser iş-
levsel kuram içerisinde yer alır.
Görsel 2.29 (ç)
SANAT ESERLERİ ANALİZİ 73