Page 80 - SANAT ESERLERİ ANALİZİ 12
P. 80

Görsel 2.32
                                                                              “Aziz Pietro Kilisesi”, 1502,
                                                                              Donato Bramante,
                                                                              Roma


            2.2.1. Rönesans Dönemi Sanatı ve Üslup Özellikleri


            Mimari
            •   Rönesans’ın  mimarlıktaki  ülküsü,  merkezî  plan  şemasını
                geliştirmektir. Bu amaç mimarlığı, antikiteden farklı kılan en
                önemli özelliğidir.

            •   Yalın, kütlesel ve anıtsal görünüm egemendir.
            •   Kaba yontu veya perdahlı düz yüzeylerden oluşan cepheler-
                deki mimari unsurlar simetrik ve dengelidir (Görsel 2.31).
            •   Yunan ve Roma yapılarının kubbe, kemer, sütun, sütun baş-
                lıkları, alınlıklar, silmeler ve süsleme gibi unsurlarına yeni bir
                yorum katılarak bunlar dinî ve sivil mimaride kullanılmıştır.

            •   Yapının ana malzemesinde taş kullanılırken yükseltilmiş kub-
                belerde tuğla, sütunlarda ve süslemede mermer kullanılmıştır.

            •   Örtü sistemi olarak kubbe ve tonoz  kullanılmıştır (Görsel 2.32).
            •   Yapıların girişinde  sütun dizileri,  pencerelerde  iç içe açılan
                kemerler, kubbelerde ise yüksek kaburgalarla derinlik etkisi
                verilmeye çalışılmıştır.

            •   Yapıların saçakları, zengin bir biçimde Roma Dönemi unsur-
                ları ile bezelidir.
            •   Dönemin en önemli mimarları; Filippo Brunelleschi, Donato
                Bramante’dir  [(Donato  Bıramente),  (1444-1514)],  Leon  Ba-
                tista Alberti [(Leon Batista Alberti), (1404-1472)] ve Lorenzo
                Ghiberti’dir [(Lorenzo Ciberti), (1378-1455)].





                                                                            SANAT ESERLERİ ANALİZİ    77
   75   76   77   78   79   80   81   82   83   84   85