Page 68 - SANAT ESERLERİ ANALİZİ 12
P. 68

biridir.  Bu  dönemde  yapıların  örtü  biçimleri  de  değişmiştir.
                Örtü  biçimi,  “tonoz”  olmuştur.  Yuvarlak  kemerlerle  dörtgen
                bölümlerin oluşturulduğu neflerin üzerini çapraz tonozlar ört-
                mektedir.
            •   Romanesk mimari üslubuna Avrupa’nın her yerinde rastlanır.
                Ancak en tipik örnekleri Almanya, İngiltere ve Fransa’da top-
                lanmıştır.

            Resim
            •   Erken  Hristiyan  sanatının  oluşumunda  Helen-Latin  kültürü
                kadar  kuzey  kavimlerinin  de  katkısı  olmuştur.  Bu  dönemin   Görsel 2.9
                sanatı putperestlikten izler taşımakla birlikte aslında tümüyle   “Ölü İsa’ya Ağıt”, Duccio [(Duçio),
                Hristiyanlığın hizmetindedir.                                 (1255-1319)], tempera,
                                                                              Opera Müzesi, Duomo
            •   Bu dönemde dinsel olmayan tek örnek, Bayeux Halısı’dır.

            •   Duvar resminin yanı sıra minyatür adı verilen kitap resmi de
                yaygınlık kazanmıştır.

            •   Resimlerde, İncil ve Tevrat'ta geçen olaylar soyut bir şekil-
                de işlenmiştir (Görsel 2.9). Resimler genel olarak şematik ve
                konu  odaklıdır.  Bütün  olaylar  şerit  hâlindeki  sahnelerde  bir
                yazı okur gibi izlenebilir. Skolastik felsefenin etkin olduğu bu
                dönemde, resim sanatının amacı kilise duvarlarını süslemek
                ve okuma yazma bilmeyenlere yol göstermektir.
            Heykel
            •   600 yıllık aradan sonra heykel sanatı ilk defa bu dönemde
                tekrar kullanılmaya başlanmıştır.
                                                                              Görsel 2.10
            •   Heykeller  sadece  iç  mekânlarda  değil,  dış  mekânlarda  ve
                sütun başlıklarında da kullanılmıştır (Görsel 2.10, 2.11). Ki-  “Sütun Başlığı”, (ayrıntı), 11.yy.,
                liselerin cephelerinde ayakta duran, oturan, bir konuyla ilgili   Notre-Dame Kilisesi, Fransa
                olarak gruplaşan çok sayıda kabartma figürler görülmektedir.
                Bu kabartmalar, yapılara hareket ve  canlılık kazandırmakta-
                dır (Görsel 2.12).














                                                                             Görsel 2.11
                                                                             “Speyer Katedrali”,
                                                                             1030-1061, Almanya



                                                                             Görsel 2.12

                                                                             “Kilise Cephesi”,
                                                                             Notre-Dame Kilisesi, 11.yy.,
                                                                             Fransa


                                                                            SANAT ESERLERİ ANALİZİ    65
   63   64   65   66   67   68   69   70   71   72   73