Page 68 - SANAT ESERLERİ ANALİZİ 12
P. 68
biridir. Bu dönemde yapıların örtü biçimleri de değişmiştir.
Örtü biçimi, “tonoz” olmuştur. Yuvarlak kemerlerle dörtgen
bölümlerin oluşturulduğu neflerin üzerini çapraz tonozlar ört-
mektedir.
• Romanesk mimari üslubuna Avrupa’nın her yerinde rastlanır.
Ancak en tipik örnekleri Almanya, İngiltere ve Fransa’da top-
lanmıştır.
Resim
• Erken Hristiyan sanatının oluşumunda Helen-Latin kültürü
kadar kuzey kavimlerinin de katkısı olmuştur. Bu dönemin Görsel 2.9
sanatı putperestlikten izler taşımakla birlikte aslında tümüyle “Ölü İsa’ya Ağıt”, Duccio [(Duçio),
Hristiyanlığın hizmetindedir. (1255-1319)], tempera,
Opera Müzesi, Duomo
• Bu dönemde dinsel olmayan tek örnek, Bayeux Halısı’dır.
• Duvar resminin yanı sıra minyatür adı verilen kitap resmi de
yaygınlık kazanmıştır.
• Resimlerde, İncil ve Tevrat'ta geçen olaylar soyut bir şekil-
de işlenmiştir (Görsel 2.9). Resimler genel olarak şematik ve
konu odaklıdır. Bütün olaylar şerit hâlindeki sahnelerde bir
yazı okur gibi izlenebilir. Skolastik felsefenin etkin olduğu bu
dönemde, resim sanatının amacı kilise duvarlarını süslemek
ve okuma yazma bilmeyenlere yol göstermektir.
Heykel
• 600 yıllık aradan sonra heykel sanatı ilk defa bu dönemde
tekrar kullanılmaya başlanmıştır.
Görsel 2.10
• Heykeller sadece iç mekânlarda değil, dış mekânlarda ve
sütun başlıklarında da kullanılmıştır (Görsel 2.10, 2.11). Ki- “Sütun Başlığı”, (ayrıntı), 11.yy.,
liselerin cephelerinde ayakta duran, oturan, bir konuyla ilgili Notre-Dame Kilisesi, Fransa
olarak gruplaşan çok sayıda kabartma figürler görülmektedir.
Bu kabartmalar, yapılara hareket ve canlılık kazandırmakta-
dır (Görsel 2.12).
Görsel 2.11
“Speyer Katedrali”,
1030-1061, Almanya
Görsel 2.12
“Kilise Cephesi”,
Notre-Dame Kilisesi, 11.yy.,
Fransa
SANAT ESERLERİ ANALİZİ 65