Page 70 - SANAT ESERLERİ ANALİZİ 12
P. 70
• Kubbesiz, bazilika ve haç planının birleşimidir.
• Büyük ve birçok penceresi vardır. Pencerelerde vitray (renkli
cam resimler) vardır. Taç kapının üstüne yuvarlak vitray pen-
cereler yerleştirilmiştir.
• Uzaktan göründüklerinde insana gökyüzüne uçma izlenimi
verirler.
• Gotik katedrallerde daha geniş nefler, daha ışıklı bir ortam ve
kendini yukarılara çeken daha hafif bir mekân ile karşılaşılır
(Görsel 2.16). Gotik mimarinin bu başarısı iki yeni buluşa da-
yanır. Birincisi sivri kemerlere dayanan kaburgalı tonoz sis-
temidir. İkincisi ise yapıyı dıştan destekleyen uçan payanda Görsel 2.16
kemerlerinin kullanılmış olmasıdır (Görsel 2.17). “Reims Katedrali”, 1211-1275,
Fransa
• Sivri kemer ile kemere binen yükün azaltılması adına demet
sütunlar ve payanda görevi gören kaburgalı tonozlar yapıl-
mıştır (Görsel 2.18). Payanda kemerleri ile yapıların yan ve
arka cepheleri bir yapı iskelesi görünümündedir (Görsel 2.19).
• Dış cephe, heykel ve kabartmalarla bezenmiştir.
Görsel 2.17
“Notre Dame Katedrali”, 1163-1250,
Fransa
Görsel 2.18
“Milano Katedrali”, (ayrıntı),
1386-1880, İtalya
Görsel 2.19
“Milano Katedrali”, (ayrıntı),
1386-1880, İtalya
SANAT ESERLERİ ANALİZİ 67