Page 70 - SANAT ESERLERİ ANALİZİ 12
P. 70

•   Kubbesiz, bazilika ve haç planının birleşimidir.

            •   Büyük ve birçok penceresi vardır. Pencerelerde vitray (renkli
                cam resimler) vardır. Taç kapının üstüne yuvarlak vitray pen-
                cereler yerleştirilmiştir.
            •   Uzaktan  göründüklerinde  insana  gökyüzüne  uçma  izlenimi
                verirler.
            •   Gotik katedrallerde daha geniş nefler, daha ışıklı bir ortam ve
                kendini yukarılara çeken daha hafif bir mekân ile karşılaşılır
                (Görsel 2.16). Gotik mimarinin bu başarısı iki yeni buluşa da-
                yanır. Birincisi sivri kemerlere dayanan kaburgalı tonoz sis-
                temidir. İkincisi ise yapıyı dıştan destekleyen uçan payanda   Görsel 2.16
                kemerlerinin kullanılmış olmasıdır (Görsel 2.17).             “Reims Katedrali”, 1211-1275,
                                                                              Fransa
            •   Sivri kemer ile kemere binen yükün azaltılması adına demet
                sütunlar ve payanda görevi gören kaburgalı tonozlar yapıl-
                mıştır (Görsel 2.18). Payanda kemerleri ile yapıların yan ve
                arka cepheleri bir yapı iskelesi görünümündedir (Görsel 2.19).
            •   Dış cephe, heykel ve kabartmalarla bezenmiştir.
















                                                                              Görsel 2.17
                                                                              “Notre Dame Katedrali”, 1163-1250,
                                                                              Fransa






















                                                                              Görsel 2.18
                                                                              “Milano Katedrali”, (ayrıntı),
                                                                              1386-1880, İtalya

                                                                              Görsel 2.19
                                                                              “Milano Katedrali”, (ayrıntı),
                                                                              1386-1880, İtalya


                                                                            SANAT ESERLERİ ANALİZİ    67
   65   66   67   68   69   70   71   72   73   74   75