Page 94 - SANAT ESERLERİ ANALİZİ 12
P. 94
2.3.1. Barok Dönem Sanatı ve Üslup Özellikleri
Barok dönem, 17. ve 18.yy.larda Avrupa’da yaşanan siyasal orta-
mın bir aynasıdır. Bu dönem içeriğinde çok çeşitli ve farklı tarzlar
barındırmasına rağmen sanat tarihinde sadece “Barok” ismi ile
anılır. Bu akım Avrupa kıtasının tümünde birden hissedilen en
son sanat dönemidir.
Mimari
• Barok mimarisinin öncüsü sayılan ilk eser Gesu Kilisesi’dir
(Görsel 2.53).
• Barok mimari, sütun, kemer, üçgen alınlıklar, frizler ve ben- Görsel 2.53
zerleri gibi klasik şekillerden ne tamamen vazgeçer ne de “Gesu Kilisesi”, 1580,
bunları reddeder, bunların biçimini değiştirir. Giacomo Barozzi da Vignola
[(Cakamo Barotzi da Vinyola),
• Barok mimaride abartılı hacim ve dekorlar kullanılarak gör- (1507-1573)],
kem ve güç etkisi yaratılmaya çalışılmıştır. Giacomo della Porta
[(Cakamo della Porta),
• Kubbe içleri ve tavanlarda abartılı ve karmaşık perspektif sis- (1532-1602)], Roma
temleri kullanılmıştır. Bu yüzeylere yapılan resimlerde aynı
yöntem uygulanarak sonsuzluğa açılıyormuş izlenimi verir.
(Görsel 2.54).
• Kapı, pencere ve yapıların üzerindeki alınlıklar genellikle ya-
rım daire ya da üçgen şeklindedir (Görsel 2.55).
• Veba salgınına atıfta bulunan ”Veba Sütunları” yapılmıştır.
• Süslemelerde abartı görülür.
Görsel 2.54
“Cizvitlerin Misyonerliğine
Alegori”,1661-1694,
Andrea Pozzo [(Andrea Pozzo),
(1642-1709)], fresk,
Aziz Ignazio Kilisesi, Roma
Görsel 2.55
“Aziz Pietro Katedrali”, 1506-1626,
Lorenzo Bernini (1598-1680),
Vatikan, Roma
SANAT ESERLERİ ANALİZİ 91