Page 90 - SANAT ESERLERİ ANALİZİ 12
P. 90

bulunan  diğer  felsefe  ve  bilim  insanları  yığınsal  bir  görünümle
            açık kompozisyonu oluşturur [Görsel 2.50 (a)]. Art arda sıralanan
            kemerler derinlik etkisini, zeminde ve kemerler arasındaki simet-
            rik süslemeler de perspektifi güçlendirmektedir. Dinamik ancak
            duygu yüklü figürler, Rönesans sanatında sıkça karşılaşılan bir
            şekilde kümelenmiş ancak dengeli bir şekilde dağıtılmıştır. Figür-
            ler hareketli gözükseler de duygusal ve doğaldır. Kompozisyon-
            da  yer  alan  figürler,  sol  ön  planda  müzik  ve  aritmetik;  sağ  ön
            planda geometri ve astronomi ile ilgilenenleri, arka orta plandaki-
            ler ise felsefecileri tasvir etmektedir. Merkezde yer alan Platon ve
            Aristoteles, diğerlerinden ön planda olmalarıyla, anlatımı güçlen-
            diren figürlerdir. [Görsel 2.50 (b), (c)]. Çizgi, renk, ton ve hacim
            unsurları dengeli ve uyumludur. Eserde kullanılan renkler açık ve
            orta tonlarda fakat canlı ve parlaktır. Resimde ışık, birçok farklı
            noktadan gelir. Resmin ağırlık merkezi belirli bir nokta olmayıp
            her köşesi aynı değerdedir. Sanatçı, denge, uyum, sadelik ve bir-  Görsel 2.50 (a)
            lik ilkelerinden hareketle kompozisyonda figürleri gruplar halinde
            yerleştirmiştir. Anıtsal bir mekânda tasvir edilen figürler gerçek
            büyüklüğünde, sağlam ve orantılıdır. Eserde geometrik şekiller
            mekânda, organik şekiller ise figürler üzerinde uygulanmıştır. Ya-
            pay ve organik dokunun yüzey kullanıldığı gözlenir.


            Yorumlama

            Kalabalık figür gruplarını bir arada kurgulayan Raphael, olağan
            üstü mimari illüzyon içinde Atina Okulu'nu tasvir etmiştir. Bu eser
            görsel olarak bilgelik kavramını temsil edebilir. Rönesans düşün-
            cesini tam olarak yansıtan resmin bütününde fiziksel yönden hem
            hareket hem de anıtsallık hâkimdir. Resimde genel olarak ses-
            sizlik ve huzur gözlenir. Kalabalık figürlerin bir arada kullanıldığı
            kompozisyon,  büyük  bir  yalınlık  içinde  huzur  veren  bir  ortama
            dönüştürülmüştür. Birkaç kişi dışında, genel olarak resimde yer
            alan figürler birbirleri ile iletişim halindedir. Roma mimarisi içinde
            yer  alan  heykellerden Apollon'un,  örtük  bir  biçimde  İsa  ile  iliş-  Görsel 2.50 (b)
            kilendirildiği düşünülmektedir. Apollon elindeki liriyle ruhsallığın
            zaferini ve ilahi armoniyi simgelemektedir. Yine örtük bir biçimde
            Meryem ile ilişkilendirilen Athena ise aklı ve bilgeliği temsil eder.
            Eserde farklı disiplinlerden bilim insanı, sanatçı ve filozofların bir
            araya getirilmesi özgür düşünce, düşüncelerin serbestçe tartışıl-
            ması ve açıklanmasını öne çıkarma gibi özel bir mesajı olabilir.


            Yargı
            Tematik güzelliği ve konu zenginliği nedeniyle evrensel bir dile
            sahip olan eser olağanüstü derecede ilgi çekicidir. Eser, bilim ve
            sanata  ilgi  çekebilmesi  yönünden  işlevsel  olabilir.  Sanatçı,  ef-
            sanevi bir mekân ve zamanda insan aklının farklı arayışlarının
            uyumlu birlikteliğini başarılı bir şekilde tasvir ederek antikite ve
            klasisizme dönüş arzusunu yansıtmıştır. Rönesans Dönemi’nin
            sanat  üzerindeki  hümanist  etkisinin  ideal  bir  temsili  olan  eser,
            yansıtmacı kuram içerisinde değerlendirilebilir.  Hem barındırdığı
            figürlerin tasviri hem de Rönesans’a ait üslup özellikleri bakımın-
            dan tarihsel bir değere de sahiptir.                              Görsel 2.50 (c)


                                                                            SANAT ESERLERİ ANALİZİ    87
   85   86   87   88   89   90   91   92   93   94   95