Page 98 - GENEL SANAT TARİHİ 9
P. 98

GENEL SANAT TARİHİ

          Cümlelerde boş bırakılan yerleri uygun sözcüklerle tamamlayınız.


                             fibula, tapatez, urne, apadana, potern,ziggurat, sfenks



          6. Hitit mimarisinde kullanılan . . . . . . .  . . . . . . .  sfenksli kapının altında yer alan yer altı geçididir.
          7. Urartularda ölülerin küllerini koydukları küplere . . . . . . . . . . . . . . . . . . denir.

          8. Frig uygarlığına has dokuma türü . . . . . . . . . . . . . . . . . . dir.
          9. Frigler tarafından kullanılan . . . . . . . . . . . . . madenden yapılmış çengelli iğnelerdir.
          10. Urartu saraylarındaki çok sütunlu kabul salonlarına . . . . . . . . . . . . . . . . . . denir.

          11 ve 12. soruları aşağıda verilen metne göre cevaplayınız.



           Hitit sanatı; kent surları, anıtsal girişlere yerleştirilmiş kabartmalarla bezeli ortostatlar, heykeller ve
           mezar stelleri gibi eserler yardımıyla tanımlanabilmektedir. Kentlerin birçoğunda benzer özelliklerle
           yapılmış kabartmalar üzerinde ilahi varlıklar, savaş sahneleri ve kutsal ziyafet sahneleri işlenmiştir.
           Hitit İmparatorluk Dönemi’nde sanat eserleri belli kurallara tabiydi ve zanaatkârlar bu kurallara uymak
           zorundaydı. Zanaatkârlar merkezî bir güç tarafından kontrol altında tutulmaktaydı. Hitit kabartma
           sanatı genellikle dinî törenler ve mitolojik olaylarla ilgilidir. Hititler için dağların doruğundaki kayalar
           önemli bir yere sahiptir. Kayalar tanrıların tahtlarıdır ve Hitit Krallığının gücünü simgelemektedir.
           Anıtsal kapılar barış zamanlarında giriş ve çıkışlara elverişliyken savaş zamanlarında kentten dışarıya
           çıkışı kontrol altına alıp savunmaya olanak sağlıyordu. Anıtsal kapıların sayıları kentin büyüklüğüne,
           yerleri  ise  toprak  durumuna  bağlıydı.  Askerî  amaçlarla  hendeklere  açılan  gizli  kapılar  anıtsal
           kapıların yanında, yan geçit ya da potern olarak inşa edilmişlerdi. Hitit sanatında heykeller yurtların
           kutsal simgeleri olarak düşünülmekteydi. Hitit heykelciklerinin çoğu tanrı ve tanrıça tasvirlerinden
           oluşmaktadır. Genellikle madenden imal edilmiş olup bronz, altın ve gümüş örnekleri görülmektedir.
           Ayrıca elektron, fil dişi ve dağ kristali gibi malzemelerden yapılmış heykelciklere de rastlanmaktadır.

             https://ets.anadolu.edu.tr/storage/nfs/TAR101U/ebook/TAR101U-20V1S1-8-0-0-SV1-ebook.pdf  s.57
                                                                                      (Özetlenmiştir.)


          11. Hititlerde heykel sanatı ile ilgili verilen aşağıdaki bilgilerden hangisi yanlıştır?
             A)  Konularını ilahi varlıklar, savaş sahneleri ve tanrılar oluşturmaktadır.
             B)  Kayalar kutsal sayılmış ve çok sayıda kaya kabartmaları yapılmıştır.
             C)  Sanatçılar çalışmalarında özgür olmuşlardır.

             D)  Şehirlerin anıtsal girişlerine heykeller yapmışlardır.
             E)  Heykelciklerin çoğunu tanrıça ve tanrılar oluşturmaktadır.


          12. Aşağıdakilerden hangisi Hitit sanatının özelliklerini yansıtmaktadır?
             A)  Hitit sanatında merkezden kontrol edilen bir anlayış vardır.

             B)  İlahi düşünceler sadece kaya kabartmalarında yansıtılmıştır.
             C)  Hitit saraylarında apadana salonları yer almaktadır.
             D)  Mimari eserler Hititlerin gücünü yansıtmaktadır.

             E)  Anıtsal kapılar kralın istediği yerlere yapılmıştır.
          96
   93   94   95   96   97   98   99   100   101   102   103