Page 148 - TEMEL SANAT EĞİTİMİ 9
P. 148

5. ÜNİTE



                      BEN KİMİM ?


                REMBRANDT HARMENSZOON VAN RIJN
                (1606-1669)
               Portre, manzara ressamı ve gravür sanatçısı olan Rembrandt;
             barok resmin en önemli ismidir. Dramatik ışığın ressamı olarak
             tanınan sanatçı, 1606’da Hollanda’nın güneyinde değirmenci bir
             ailenin çocuğu olarak dünyaya geldi. Çocukluğunda Latince eği-
             tim veren bir okula gitti. Ailesi üniversiteye devam etmesini istese
             de resme duyduğu ilgi nedeniyle resim çalışmalarına ağırlık verdi.
               1631’de Amsterdam’a giderek portre ressamı olarak çalışma-
             ya başladı. O dönem Hollanda’sında portre ressamlığı önemliydi.
             Özellikle grup portreleri bu alanın en çok rağbet gören türüydü.
             Rembrandt’ın tanınmasını sağlayan “Dr. Nicolaes Tulp’un Ana-
             tomi Dersi” adlı çalışması yaptığı ilk grup portre resmidir. Dersi
             anlatan  Doktor  Tulp,  resmin  sağındaki  tek  kişi  olarak  vurgulan-  Görsel 5.6: “Rembrandt”, temsili
             mıştır. Resimdeki canlılık ve hareketlilik dikkat çekmektedir. Eser;
             renk ve ışığın kullanılışı, ifadelere verilen dikkat ve kalıpları yıkan
             anlatımıyla dönemin diğer portrelerinden çok farklıdır.
















                                                                        Görsel 5.7: “Portre”, Rembrandt,
                                                                        16x13 cm, panel üzerine yağlı
                                                                        boya, Ashmolean Müzesi, Oxford




                Görsel 5.8: “Dr. Nicolaes Tulp’un Anatomi Dersi”, 1632, Rembrandt,
                170x217 cm, tüyb, Mauritshuis Resim Galerisi, Lahey
               Rembrandt’ın eserlerinde olaylar çoğunlukla iç mekânlarda ge-
             çer. Işığı tamamen kendine has bir tarzda kullanmıştır. Resimlerin
             belli köşelerini bazen de büyük bir kısmını bilinçli olarak karanlıkta
             bırakmıştır. Bu sayede ışık, âdeta resmin içinden çıkarak sembo-
             lik bir anlama bürünmektedir. Sanatçının ışıktan gölgeye geçişi
             ise çok yumuşaktır. Rembrandt, farklı duyguları verecek değişik
             yüz anlatımları aramış ve giderek daha az figürlü kompozisyon-
             lara yönelmiştir. Yaşlı insanları resmetmeye Leiden’de başlayan   Görsel 5.9: “Kitap Okuyan Kadın”,
             sanatçı, ilerleyen yıllarda bu konuda yetkin yapıtlar vermiştir.  1654, Rembrandt, 80x66 cm, tüyb, Sanat
                                                                         Tarihi Enstitüsü, Lahey





          146
   143   144   145   146   147   148   149   150   151   152   153