Page 157 - TEMEL SANAT EĞİTİMİ 9
P. 157

KOMPOZİSYON VE SANATIN İLKELERİ



                         BEN KİMİM ?



                      MAURITS CORNELIS ESCHER (1898-1972)
                  Ressam  ve  grafik  sanatçısı  olan  Escher,  1898’de  Hollanda’da
                doğdu. İnşaat mühendisi bir babanın oğludur. Okul hayatında çok da
                başarılı olamayan sanatçı, babasının isteğini yerine getirebilmek için
                1920’de Mimari ve Dekoratif Sanatlar Yüksek Okuluna girdi. Okuldaki
                grafik sanatları öğretmeni, sanatçının hayatı için bir dönüm noktası
                oldu. Grafik sanatları programına katılarak ahşap baskı tekniklerini
                öğrendi. Çoğu alışılmadık bir perspektif anlayışıyla çizilmiş manzara
                çalışmalarına ağırlık verdi.
                  1922’de düzlemin düzenli bölümlenmesiyle oluşturduğu ilk çalış-
                ması olan Sekiz Kafa’yı tamamladı. Aynı yıl İtalya’ya yerleşti. İtalya’da   Görsel 5.36: “Escher”, temsili
                kaldığı sürece çizimler yapmak için ülkeyi baştan başa dolaştı. Çizim-
                lerini Roma’daki stüdyosunda baskıya dönüştürdü. İtalyan kırsalların-
                daki yolları ve mimari yapıları mekân efektleri yaratmak için kullandı.
                1937’de Escher, ahşap baskılarını jeoloji profesörü olan kardeşine
                gösterdi. Escher’in ahşap baskılarıyla matematik bilimi arasında bir
                bağ olduğunu fark eden kardeşi, yardımcı olabilir düşüncesiyle ona
                birkaç makale verdi. Escher, bu makaleler sayesinde matematiğe ilgi
                duyarak simetri üzerinde çalışmaya başladı. 1941’e kadar simetriyi
                kullanarak 43 renkli çizim yaptı.
                  1956’da Escher’in ilgisi, iki boyutlu düzlemde sonsuzluğun tasviri-
                ne yöneldi. Bu yaklaşımı, küre gibi üç boyutlu objelerin değişik var-
                yasyonlarını tasarlamak için kullandı. İki ve üç boyutlu ögeleri birlikte
                kullandığı birçok başarılı çalışmaya imza attı. Bu yaklaşımıyla ger-
                çeklik arayışını bir adım öteye taşıdı. 1958’den itibaren gözle görülür
                bir ün kazandı. İlk önemli sergisinin tanıtımı, Time dergisinde yayım-
                landı. Kariyeri boyunca birçok ödül aldı. Escher, ölümünden sonra   Görsel 5.37: “Döngü”, 1938,
                bile eserleriyle insanları heyecanlandırmaya ve onlara ilham verme-  Maurits Cornelis Escher, litografi,
                ye devam etmektedir.                                           Escher Koleksiyonu





















                                                                               Görsel 5.39: “Üç Dünya”, 1955,
                Görsel 5.38: “Sihirli Ayna”, 1946, Maurits Cornelis Escher, 28x44,5 cm, litog-  litografi, Ulusal Sanat Galerisi,
                rafi, Escher Koleksiyonu                                       Washington



                                                                                                    155
   152   153   154   155   156   157   158   159   160   161   162