Page 155 - TEMEL SANAT EĞİTİMİ 9
P. 155

KOMPOZİSYON VE SANATIN İLKELERİ


               5.2.3. Kompozisyonda Ögelerin Ritim Oluşumuna Etkisi
               Evren, doğa ya da insan bedeni kendini sürekli tekrar eden ritimlere sahiptir. Gezegenlerin hareket-
            leri, mevsimlerin birbirini takip etmesi, gece-gündüz döngüsü, kuşların kanat çırpması, dalgaların kıyıya
            vuruşu, kalp atışı, nefes alıp vermek… Hemen her şeyin bir ritmi var-
            dır. Ritmin bozulması ahengi bozar. Şiir dinlerken ritmi duymak ya da
            dans gösterisinde ritmin yakalandığını görmek hoşumuza gider. Ses,
            hareket, biçim, renk gibi unsurların sistemli tekrarı ile meydana gelen
            ritim; tüm sanat dallarının da temel ilkesidir.
               Plastik  sanatlarda  ritim,  kompozisyondaki  farklı  sanat  ögeleri-
            nin  belli  bir  düzen  içinde  tekrarlanmasıdır.  Çizgi,  doku,  leke,  renk,
            mas-espas, ışık-gölge, biçim gibi ögelerin kompozisyon içindeki dü-
            zenli birim tekrarları ya da değişimleri ritim duygusunu ortaya çıkarır.
            Ritim; her sanat eseri için bütünlüğü sağlayan, kompozisyonu hare-
            ketlendiren, estetik algıya hitap ederek heyecan veren bir ilkedir (Gör-
            sel 5.26, 5.27, 5.28, 5.29, 5.30, 5.31, 5.32, 5.33, 5.34).


                                                                           Görsel 5.26: “Yeni Doğan Halo”, 2011,
                                                                           Motohiko Odani, Tokyo
















             Görsel 5.27: “Hırçın Kız”  Görsel 5.28: “İlkbahar”, Pina Bauş  Görsel 5.29: “Hızlı Geçişler”, 1913,
                                                                          Giacomo Balla, 97x120 cm, tüyb, Moma
                                                                          New Yok












             Görsel 5.30: “Marilyn Diptych”, 1962,   Görsel 5.31: “Metamorfoz”, 1940, M. C. Escher
             Andy Warhol, 205,44x289,56 cm, tüa,   (Eşer), 19,2x389,5 cm, gravür baskı örneği
             Tate Galerisi, Londra













             Görsel 5.32: “Tıraşlı Bölümler”,   Görsel 5.33: “Bayan Elegantine’in Birliği”,   Görsel 5.34: “Tropon”, 1899, Henry
             Chakaia Booker (Şayka Bukır), 2004,   1896, Henri de Toulouse-Lautrec, afiş  Clemens van de Velde, afiş
             Oklahoma Contemporary


                                                                                                    153
   150   151   152   153   154   155   156   157   158   159   160