Page 158 - TEMEL SANAT EĞİTİMİ 9
P. 158

5. ÜNİTE


            5.2.4. Kompozisyonda Ögelerin Zıtlık ve Birlik Oluşumuna Etkisi
            Zıtlık, kompozisyonda ögeler arasındaki farklılık ya da karşıtlıklardır. Zıtlık (kontrast) doğru ve den-
          geli kullanılırsa kompozisyon tekdüzelikten, simetriden, hareketsizlikten kurtulmuş olur. Zıtlık, çalışma-
          lara sanatsal bir değer kazandırması açısından da önemlidir.
            Kompozisyonda zıtlık farklı yollarla oluşturulur:
            •  Renk zıtlığı
            •  Biçim zıtlığı
            •  Miktar zıtlığı
            •  Yön zıtlığı
            •  Aralık zıtlığı
            •  Doku zıtlığı
            •  Çizgi zıtlığı

            Renk  zıtlığı:  Zıt  (kontrast)  renklerin  yanı  sıra
          sıcak-soğuk, açık-koyu ya da mat-parlak renklerin
          bir arada kullanılmasıdır (Görsel 5.40).


                                                        Görsel 5.40: "Tahıl Yığınları", 1890, Claude Monet, 73x92,5 cm,
                                                        tüyb, Barberini Müzesi, Potsdam, detay
            Biçim zıtlığı: Kompozisyonda yer alan biçimle-
          rin geometrik açıdan farklılık göstermesidir. Bunun
          yanı  sıra  biçimlerin  sahip  oldukları  büyük-küçük,
          kalın-ince,  geniş-dar,  uzun-kısa  gibi  özellikler  de
          kompozisyona zıtlık algısı verir (Görsel 5.41).


            Miktar  zıtlığı:  Kompozisyondaki  ögelerin  az-
          lık-çokluğuna ya da kapladıkları alana bağlı zıtlık
          ilişkisidir (Görsel 5.42).




                                                        Görsel 5.41: “Natürmort: Büst,   Görsel 5.42: “Şemsiyeler”,
                                                        Kupa ve Palet”, 1932, Pablo   1881-86, Renoir, 115x180 cm,
                                                        Picasso, 130,5x97,5 cm, tüyb,   tüyb, Ulusal Galeri, Londra
                                                        Tate Müzesi, Londra
            Yön  zıtlığı:  Kompozisyonu  oluşturan  ögelerin
          yatay-dikey, sağ-sol, yukarı-aşağı, alt-üst, ön-arka
          gibi zıtlık oluşturacak şekilde ele alınmasıdır (Gör-
          sel 5.43).


















                                                        Görsel 5.43: “Konser”, 1627, Hendrick ter Brugghen (Brughe),
                                                        99,1x116,8 cm, tüyb, Ulusal Galeri, Londra


          156
   153   154   155   156   157   158   159   160   161   162   163