Page 16 - TEMEL SANAT EĞİTİMİ 9
P. 16
1. ÜNİTE
1. ÜNİTE: TEMEL SANAT EĞİTİMİNE GİRİŞ
“Sanat güzelliğin ifadesidir. Bu ifade söz ile olursa şiir, nağme ile olursa musiki, nakş ile
olursa ressamlık, oyma ile olursa heykeltıraşlık, bina ile olursa mimarlık olur.”
Mustafa Kemal ATATÜRK
1.1. Sanatın Temel Kavramları
KONUYA BAŞLARKEN
• Herkes sanatçı olabilir mi? Düşüncelerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.
• Bildiğiniz sanatçıların isimlerini arkadaşlarınızla paylaşınız.
1.1.1. Sanat Kavramı
Sanat tarihçilerine göre sanat, insanlık tarihi kadar eskidir. Başka bir ifadeyle sanat, uygarlık tarihi
ile başlar. İlk insanlar, mağara duvarlarındaki çizimlerinin birer sanat eseri olabileceğini elbette düşün-
memişlerdir. Bu çizimler; onların günlük hayatları, avlanma şekilleri, korkuları, inançları, doğayla ilişki-
leri gibi birçok konuda bizlere ipuçları vermektedir. İlk insanların kendilerini daha çok duygusal yoldan
ifade etme ihtiyacıyla ortaya çıkan bu resimler, günümüzde birer sanat eseri olarak kabul edilmektedir
(Görsel 1.1).
Sanatın tanımı; zamana, coğrafyaya, toplumların sosyal ve tarihsel koşullarına göre değişebilmek-
tedir. Genel olarak sanat, insanların duygu ve düşüncelerini güzel ve etkileyici bir biçimde anlatma
çabasıyla ortaya çıkan ruhsal bir faaliyettir. Bilimsel yaklaşımlarla mutlak gerçeği arayan insan, sanatla
hem kendi özünü keşfetmenin hem de hayata farklı açılardan bakabilmenin peşindedir. Bu da çizgi,
renk, biçim, ses, söz ve ritim gibi araçlarla mümkün olmuştur. Sanatın tanımı çağlar boyunca değişse de
estetik kaygı, özgünlük ve yaratıcı düşünce onun değişmez unsurlarıdır.
Görsel 1.1: “Bizon”, Altamira Mağarası, İspanya
14