Page 167 - TEMEL SANAT EĞİTİMİ 9
P. 167

KOMPOZİSYON VE SANATIN İLKELERİ



                        BİLGİ NOTU


                    Sulu Boya Tekniği
                  Sulu boya, pigmentlerin zamkla karıştırılmasıyla elde edilen bir
                boyadır.  Kâğıt  veya  benzeri  bir  yüzeye  su  yardımıyla  uygulanır.
                Suyla çözülen zamk, renge açıklık ve parlaklık vererek hafif bir cila
                etkisi gösterir. Bu nedenle de uygulamalarda şeffaf ve canlı bir etki
                bırakır.  Sulu  boya  çalışmalarında  yüksek  grenli  (dokulu)  kâğıtlar
                tercih edilmelidir. Kâğıdın dokusu arttıkça renk geçişlerini yapmak
                kolaylaşacaktır. Sulu boya tekniği için en uygun fırçalar, samur kı-
                lından yapılanlardır.
                  Suyla teması nedeniyle kâğıdın kıvrılıp dalgalanmasını önlemek
                için kâğıt, düz bir yüzeye kâğıt bantla gerilmelidir. Sonrasında konu,
                ana  hatlarıyla  hafifçe  çizilmeli  ve  zorunlu  olmadıkça  da  silgi  kul-
                lanılmamalıdır. Çizimden sonra da tüm yüzey bir süngerle hafifçe
                ıslatılmalıdır. Bu işlem, hem boyanın kâğıda iyice yapışmasını hem   Görsel 5.72: “Taş Çit”, 1917, Andrew
                                                                             Wyeth, 63,5x47 cm, ahşap üzerine
                de boyanın yüzey üzerinde homojen bir şekilde dağılmasını sağla-  tempera tekniği
                yacaktır. Uygulamadaki diğer bir önemli nokta da beyazın kullanıla-
                cağı yerlerde boya yerine kâğıdın beyazlığından yararlanılmasıdır.
                  Sabırlı ve titiz bir çalışma isteyen, hata kabul etmeyen bir teknik-
                tir. Uygulamaya kompozisyonun açık renkli ve geniş yüzeylerinden
                başlanmalıdır. Renklerin canlı ve şeffaf kalması için özellikle renk
                değişimlerinde fırçanın suyla temizlenmesi önemlidir. Çalışma sı-
                rasında renklerin üst üste gelmesinden de kaçınılmamalıdır. Renk-
                lerin üst üste gelmesi, boyanın şeffaflık özelliğini kaybetmesine ve
                yüzeyde kirlenmelere neden olacaktır.






                                                                             Görsel 5.73: “Onun Odası”, 1963,
                                                                             Andrew Wyeth, 81,28x53,4 cm,
                                                                             Farnsworth Sanat Müzesi, Rockland,
                                                                             detay





















               Görsel 5.74: “Hafif Yıkama”, 1961, Andrew
               Wyeth, 76,2x55,8 cm, kâğıt üzerine sulu boya,   Görsel 5.75: "Denizden Esen Rüzgâr", 1947, Andrew Wyeth, 47x70 cm,
               Cummer Müzesi, Florida               ahşap üzerine tempera tekniği, Ulusal Sanat Galerisi, Washington



                                                                                                    165
   162   163   164   165   166   167   168   169   170   171   172