Page 205 - TEMEL SANAT EĞİTİMİ 9
P. 205
ÜÇ BOYUTLU ÇALIŞMALAR
19. yüzyılın son çeyreğine kadar Osmanlı Devleti’nde akademik anlamda, sanat eğitimi de ku-
rumsallaşmamıştır. Bu dönemde başlayan yenileşme hareketlerinin bir sonucu olarak 1883 yılında
“Sanayi-i Nefise Mektebi” eğitime başlamıştır. Sanayi-i Nefise Mektebinin açılması, II. Abdülhamit
Dönemi'nin (1876-1909) önemli olaylarından biridir. Okulun kurucu müdürü, Paris’te hukuk ve re-
sim öğrenimi gören Osman Hamdi Bey’dir. Sanayi-i Nefise Mektebi, 1884’ten 1917’ye kadar mem-
lekette resim ve heykel zevkinin yayılmasına ve zamanın ihtiyaçlarını karşılayacak mimarlar yetiş-
mesine çalışmıştır. Sonradan adı Güzel Sanatlar Akademisi olarak değiştirilen okul; 1927 tarihinde
sınıfları, atölyeleri, konferans salonu ve kütüphanesiyle modern bir şekle getirilmiştir.
Görsel 6.60: “Sanayi-i Nefise Mektebi”, Tlabar Ailesi, 17,6x23,1 cm, siyah beyaz fotoğraf, Salt Araştırma, İstanbul
Cumhuriyet'in ilanından sonraki reform hareketleri sanat alanında da etkisini göstermiştir. Özel-
likle Cumhuriyet’in ilk yıllarında, çağdaş sanat eğitimi için yurt dışına gönderilen eğitimci ve sanat-
çılar sayesinde, çağdaş heykel eğitiminin temelleri atılmıştır. Güzel Sanatlar Akademisi ve Gazi
Eğitim Enstitüsü Resim-İş Bölümündeki yetkin eğitimcilerin katkıları ile yetişen öğrenciler, Türk
heykel sanatı içinde yerlerini almıştır.
203