Page 205 - TEMEL SANAT EĞİTİMİ 9
P. 205

ÜÇ BOYUTLU ÇALIŞMALAR







                 19. yüzyılın son çeyreğine kadar Osmanlı Devleti’nde akademik anlamda, sanat eğitimi de ku-
               rumsallaşmamıştır. Bu dönemde başlayan yenileşme hareketlerinin bir sonucu olarak 1883 yılında
               “Sanayi-i Nefise Mektebi” eğitime başlamıştır. Sanayi-i Nefise Mektebinin açılması, II. Abdülhamit
               Dönemi'nin (1876-1909) önemli olaylarından biridir. Okulun kurucu müdürü, Paris’te hukuk ve re-
               sim öğrenimi gören Osman Hamdi Bey’dir. Sanayi-i Nefise Mektebi, 1884’ten 1917’ye kadar mem-
               lekette resim ve heykel zevkinin yayılmasına ve zamanın ihtiyaçlarını karşılayacak mimarlar yetiş-
               mesine çalışmıştır. Sonradan adı Güzel Sanatlar Akademisi olarak değiştirilen okul; 1927 tarihinde
               sınıfları, atölyeleri, konferans salonu ve kütüphanesiyle modern bir şekle getirilmiştir.












































              Görsel 6.60: “Sanayi-i Nefise Mektebi”, Tlabar Ailesi, 17,6x23,1 cm, siyah beyaz fotoğraf, Salt Araştırma, İstanbul

                 Cumhuriyet'in ilanından sonraki reform hareketleri sanat alanında da etkisini göstermiştir. Özel-
               likle Cumhuriyet’in ilk yıllarında, çağdaş sanat eğitimi için yurt dışına gönderilen eğitimci ve sanat-
               çılar sayesinde, çağdaş heykel eğitiminin temelleri atılmıştır. Güzel Sanatlar Akademisi ve Gazi
               Eğitim  Enstitüsü  Resim-İş  Bölümündeki  yetkin  eğitimcilerin  katkıları  ile  yetişen  öğrenciler,  Türk
               heykel sanatı içinde yerlerini almıştır.











                                                                                                    203
   200   201   202   203   204   205   206   207   208   209   210