Page 29 - TEMEL SANAT EĞİTİMİ 9
P. 29
TEMEL SANAT EĞİTİMİNE GİRİŞ
Küçükken dinlenen bir masal, belki her gün ya-
nından geçilen Mimar Sinan yapısı bir cami (Gör-
sel 1.44), çeşme ya da köprü; bir dergide görülen
Monet (Mone) tablosu, okunan bir Orhan Veli şiiri,
dinlenen bir Âşık Veysel türküsü, hayranlıkla bakı-
lan bir Ara Güler fotoğrafı ya da izlenen bir Moliere
komedisi… İşte bunların hepsi birer sanat eseridir.
Sanat, insanın kendini ifade etmek için tarih bo-
yunca kullandığı en güçlü ve en özel iletişim aracı-
dır. Neyin sanat olduğu konusunda farklı düşünce-
ler olsa da sanat eserinin özgün ve yaratıcı olması
ve insanda estetik bir duygu uyandırması gerektiği
açıktır.
Güzel sanatlar; yüzey, hacim, dil, hareket, Görsel 1.44: “Selimiye Camii”, 1575, Mimar Sinan, Edirne
mekân, ses ve dramatik sanatlar olarak sınıflandı-
rılmaktadır.
Yüzey sanatları: İki boyutlu çalışmaları içeren sanatlardır. Bu tür çalışmalar kâğıt, tuval, duvar ya da
kumaş üzerine uygulanır. Resim, baskı sanatları, afiş, grafik çizimler, duvar resmi, minyatür, karikatür,
fotoğraf, batik, süsleme vb. birer yüzey sanatıdır (Görsel 1.45, 1.46).
Görsel 1.45: “Son Akşam Yemeği’’, 1498, Leonardo da Vinci, 420x910 cm, fresk, Santa Maria Görsel 1.46: “Madam Monet ve
delle Grazie, Milano Oğlu’’, 1875, Claude Monet (Klod
Mone), 100x81 cm, tüyb, Ulusal
Sanat Galerisi, Washington
Hacim sanatları: Heykel, seramik, anıt gibi üç boyutlu sanat çalışmalarıdır (Görsel 1.47, 1.48).
Görsel 1.47: “Musa’nın Hükmü Heykeli’’, 1515, Michelangelo Buonarroti, 235 cm, Görsel 1.48: “Seramik”, Canhasan kazısı,
mermer, Papa II. Julius’un Mezarı, Roma Karaman
27