Page 32 - TEMEL SANAT EĞİTİMİ 9
P. 32
1. ÜNİTE
OKUMA PARÇASI
BAUHAUS OKULU (1919-1933)
19. yüzyılın sonları ile 20. yüzyılın başların-
da ortaya çıkan teknolojik gelişmeler, savaşların
ortaya çıkardığı yıkımlar veya imparatorlukların
yıkılması sanat ve düşünce alanlarını da etkile-
miştir. Bu dönemde başlayan sanat tartışmaları,
yeni arayışların ortaya çıkmasına da zemin ha-
zırlamıştır.
Bir tasarım okulu olan Bauhaus, tüm bu geliş-
melerin sonucu olarak 1919 yılında Almanya’da
kurulmuştur. Okulda verilen eğitimle, zanaatın
alanları ile güzel sanatlar arasında bir etkileşim
amaçlanmıştır.
Görsel 1.60: ”Bauhaus Okulu”, Weimar, Almanya
Görsel 1.61: “Bauhaus Atölye Ortamı”
Okuldaki eğitim-öğretim, bireyin becerilerini geliştirecek atölye çalışmaları üzerine kurulmuştur.
Atölye çalışmalarından amaç, bireyi zanaatkâr olarak yetiştirmek olmamış; atölyeler daha çok bi-
rer araştırma laboratuvarı gibi kullanılmıştır. Bu sayede, endüstrinin gereksinimlerini karşılayacak
birçok tasarımın prototipleri (ilk örnekleri) yapılmıştır. Tekstil, cam, metal, baskı ve seramik atöl-
yelerinde sanatçılar tarafından hayata geçirilen bu prototipler; fabrikalardaki seri üretimle günlük
yaşama sunulmuştur.
Bauhaus düşüncesi, sadece bir eğitim hareketi değildir. Aynı zamanda kültürel, ekonomik ve top-
lumsal bir modernleşme programıdır. Bu anlayış, ülkemizdeki birçok okul türü için model olmuştur.
Osmanlı Devleti’nden aldığı mirası da kullanan Türkiye Cumhuriyeti, bu anlayışın izlerini taşıyan
birçok okul kurmuş ya da mevcut okullarda yenileşmeye gitmiştir. Ülkemizdeki eğitim enstitülerin-
de, sanat okullarında, güzel sanat ve uygulamalı sanat akademilerinde, teknik eğitim veren üni-
versitelerde ya da geçmişte bir dönem hizmet veren köy enstitülerinde Bauhaus’un izlerini görmek
mümkündür.
30