Page 32 - TEMEL SANAT EĞİTİMİ 9
P. 32

1. ÜNİTE



                     OKUMA PARÇASI


             BAUHAUS OKULU (1919-1933)

               19.  yüzyılın  sonları  ile  20.  yüzyılın  başların-
             da ortaya çıkan teknolojik gelişmeler, savaşların
             ortaya çıkardığı yıkımlar veya imparatorlukların
             yıkılması sanat ve düşünce alanlarını da etkile-
             miştir. Bu dönemde başlayan sanat tartışmaları,
             yeni arayışların ortaya çıkmasına da zemin ha-
             zırlamıştır.
               Bir tasarım okulu olan Bauhaus, tüm bu geliş-
             melerin sonucu olarak 1919 yılında Almanya’da
             kurulmuştur.  Okulda  verilen  eğitimle,  zanaatın
             alanları ile güzel sanatlar arasında bir etkileşim
             amaçlanmıştır.
                                                         Görsel 1.60: ”Bauhaus Okulu”, Weimar, Almanya


























                       Görsel 1.61: “Bauhaus Atölye Ortamı”

               Okuldaki eğitim-öğretim, bireyin becerilerini geliştirecek atölye çalışmaları üzerine kurulmuştur.
             Atölye çalışmalarından amaç, bireyi zanaatkâr olarak yetiştirmek olmamış; atölyeler daha çok bi-
             rer araştırma laboratuvarı gibi kullanılmıştır. Bu sayede, endüstrinin gereksinimlerini karşılayacak
             birçok tasarımın prototipleri (ilk örnekleri) yapılmıştır. Tekstil, cam, metal, baskı ve seramik atöl-
             yelerinde sanatçılar tarafından hayata geçirilen bu prototipler; fabrikalardaki seri üretimle günlük
             yaşama sunulmuştur.
               Bauhaus düşüncesi, sadece bir eğitim hareketi değildir. Aynı zamanda kültürel, ekonomik ve top-
             lumsal bir modernleşme programıdır. Bu anlayış, ülkemizdeki birçok okul türü için model olmuştur.
             Osmanlı Devleti’nden aldığı mirası da kullanan Türkiye Cumhuriyeti, bu anlayışın izlerini taşıyan
             birçok okul kurmuş ya da mevcut okullarda yenileşmeye gitmiştir. Ülkemizdeki eğitim enstitülerin-
             de, sanat okullarında, güzel sanat ve uygulamalı sanat akademilerinde, teknik eğitim veren üni-
             versitelerde ya da geçmişte bir dönem hizmet veren köy enstitülerinde Bauhaus’un izlerini görmek
             mümkündür.





          30
   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37