Page 52 - TEMEL SANAT EĞİTİMİ 9
P. 52

2. ÜNİTE


            2.2.2. Tasarımda Leke Etkisi
            Işık, renk, doku ve derinliğin ton değeri olan leke; plastik yapıyı göstermenin en etkili yoludur. Eserler-
          deki leke etkisi; nokta, çizgi, doku, biçim, form ve renk gibi ögelerle elde edilir. Eserde ton ve hacim oluş-
          turmak için açık-orta-koyu leke değerleri farklı tekniklerle elde edilebilir. Özellikle lavi, tasarımda leke etkisi
          oluşturmak için sıkça kullanılan bir tekniktir. Ressamlar, eskizlerinde genellikle bu tekniği tercih etmektedir.
          Çünkü lavi, kompozisyon oluşturmada oldukça pratik, rahat ve çarpıcı bir tekniktir. Rembrandt van Rijn,
          Claude Lorrain (Klod Loreyn), Peter Paul Rubens (Piter Pol Rubıns) gibi Barok Dönemi sanatçıları; lavi
          tekniğiyle oldukça başarılı örnekler vermiştir. Barok Dönemi sanatçılarının yanı sıra bu türün en güzel
          örnekleri Çin-Japon, çağdaş ve günümüz resim sanatında da görülmektedir (Görsel 2.45, 2.46, 2.47).
          Jakson Pollock (Ceksın Pollok), lekecilik (taşizm) akımının öncülerinden biridir. Sanatçının tuval üzerinde
          lekelerle oluşturduğu eserler, tasarımda leke etkisi için verilebilecek en güzel örneklerdir. Damlatma tek-
          niğinin kullanıldığı bu çalışmalarda renkler rastlantısal bir biçimde kullanılmış ancak denetim de tamamen
          elden bırakılmamıştır (Görsel 2.48).





























          Görsel 2.45: “Otoportre”, 1640, Rembrandt van Rijn,   Görsel 2.46: “İki Ağaç”, 1630, Claude Lorrain,
          13,6x11,4 cm, kalem ve kahverengi mürekkep, Metropolitan   12,5x9,3 cm,  lavi, The British Museum, Londra
          Müzesi, New York



























          Görsel 2.47: “Yasak Şehir”, Çin resim   Görsel 2.48: “Jakson Pollock, Atölye”
          sanatı


          50
   47   48   49   50   51   52   53   54   55   56   57