Page 56 - TEMEL SANAT EĞİTİMİ 9
P. 56
2. ÜNİTE
2.3.2. Tasarımda Doku Etkisi
Sanatta doku, gerçek anlamda 20. yüzyılda kullanılmaya başlandı. Sanatçılar içinde dokuyu ilk keş-
feden ve kullananlar ressamlardır. Puantilist ressam Seurat, dokuyu ışığın titreşiminden yararlanarak
nokta etkisinde kullanmıştır (Görsel 56). Eserlerinde malzemenin gerçek dokusunu bilinçli olarak kulla-
nan ilk ressamlar, Georges Braque (Corç Brak) ve Pablo Picasso’dur (Görsel 2.59, 2.60, 2.61).
Görsel 2.59: “Grande Jatte Adası’nda Bir Pazar Öğleden Görsel 2.60: “Mavi Mandolin”, 1930, Görsel 2.61: “Cam ve Şişe”, 1912,
Sonrası Figürsüz Hali”, Georges Seurat Georges Braque, 116,8x88,9 cm, Pablo Picasso; 64x50 cm, füzen,
tuval üzerine kumlu yağlı boya, Saint kolaj, guaj, karton; Albrecht
Louis Sanat Müzesi, New York Kemper (Albrekt Kempır) Sanat
Müzesi, Missouri
Doku, bir eserin ana hatları ile dış yapısını oluş-
turur. Sanatın her dalında (resim, heykel, seramik,
grafik, sahne sanatları, moda, mimari vb.) eserin
somut görünmesini sağlar. Doku, rölyefte ve optik
sanatta (op art) birim tekrarları ile karşımıza çıkar
(Görsel 2.62, 2.63).
Görsel 2.62: “Sessiz Yapılar”, 2018,
Francisca Prieto (Fransisko Priedo)
Görsel 2.63: “Vega”, 1956,
Victor Vasarely (Viktır
Vasareli), Özel Koleksiyon,
Belçika
54