Page 56 - TEMEL SANAT EĞİTİMİ 9
P. 56

2. ÜNİTE


            2.3.2. Tasarımda Doku Etkisi
            Sanatta doku, gerçek anlamda 20. yüzyılda kullanılmaya başlandı. Sanatçılar içinde dokuyu ilk keş-
          feden ve kullananlar ressamlardır. Puantilist ressam Seurat, dokuyu ışığın titreşiminden yararlanarak
          nokta etkisinde kullanmıştır (Görsel 56). Eserlerinde malzemenin gerçek dokusunu bilinçli olarak kulla-
          nan ilk ressamlar, Georges Braque (Corç Brak) ve Pablo Picasso’dur (Görsel 2.59, 2.60, 2.61).






















          Görsel 2.59: “Grande Jatte Adası’nda Bir Pazar Öğleden   Görsel 2.60: “Mavi Mandolin”, 1930,  Görsel 2.61: “Cam ve Şişe”, 1912,
          Sonrası Figürsüz Hali”, Georges Seurat  Georges Braque, 116,8x88,9 cm,   Pablo Picasso; 64x50 cm, füzen,
                                                  tuval üzerine kumlu yağlı boya, Saint  kolaj, guaj, karton; Albrecht
                                                  Louis Sanat Müzesi, New York  Kemper (Albrekt Kempır) Sanat
                                                                            Müzesi, Missouri
            Doku, bir eserin ana hatları ile dış yapısını oluş-
          turur. Sanatın her dalında (resim, heykel, seramik,
          grafik, sahne sanatları, moda, mimari vb.) eserin
          somut görünmesini sağlar. Doku, rölyefte ve optik
          sanatta (op art) birim tekrarları ile karşımıza çıkar
          (Görsel 2.62, 2.63).







                              Görsel 2.62: “Sessiz Yapılar”, 2018,
                              Francisca Prieto (Fransisko Priedo)



















                Görsel 2.63: “Vega”, 1956,
                Victor Vasarely (Viktır
                Vasareli), Özel Koleksiyon,
                Belçika




          54
   51   52   53   54   55   56   57   58   59   60   61