Page 58 - TEMEL SANAT EĞİTİMİ 9
P. 58
2. ÜNİTE
DERS DIŞI ETKİNLİK
• Balık pazarına giderek beğendiğiniz bir balığın fo-
toğrafını çekiniz.
• Balığın dokusunu ekran üzerinde büyüterek ince-
leyiniz.
• İncelediğiniz balık görselini nokta, çizgi ve doku
ögelerini kullanarak etüt ediniz.
• Biten çalışmanızı sergileme kurallarına göre hazır-
layıp atölye panosuna asınız.
• Çalışmalarla ilgili duygu ve düşüncelerinizi arka-
daşlarınızla paylaşınız.
Kullanılacak Malzemeler: 35x25 cm boyutlarında re- Görsel 2.70: “Nokta-Çizgi-Doku ”, 2019, Eda
sim kâğıdı, mürekkep uçlu kalemler, kurşun kalem. Demirbek, Bursa
BEN KİMİM ?
GUSTAV KLIMT (1862-1918)
14 Temmuz 1862’de Viyana’da doğdu. Viyana Uygulamalı Sanat
Okulunda eğitim gördü (1876-1882). Mezun olduktan sonra duvar re-
simleri yapmaya başladı. Birçok müze, mabet, tiyatro, devlet binası-
nın iç süslemelerini yapan sanatçı; 1888’de Avusturya İmparatoru I.
Franz Jozef tarafından liyakat madalyasıyla ödüllendirildi. İlk resim-
lerinde neoklasik tarzda çalışan sanatçı daha sonra empresyonizmin
etkisinde kaldı.
1897’de bir grup sanatçı ile “Viyana Secession” grubunu oluştur-
du ve bu grubun ilk başkanı seçildi. Secession (sisiyon), 19. yüzyılın
sonunda ortaya çıkan “art nouveau” akımının Viyana’daki uygulama-
larına verilen addır. Sezession grubu, çıkardıkları dergi ve kendi ser- Görsel 2.71: “Klimt”
gi salonları ile art nouveau akımını yaymaya çalıştı. 19. yüzyılda tüm
dünyaya egemen olan bu akım, mimarlık başta olmak üzere birçok
sanat dalında etkili olmuştur. Dekoratif ağırlıklı bu üslupta geometrik
olmayan süslemeler öne çıkmıştır.
Klimt’in eserlerinde, yaşadığı dönemin sosyokültürel, ekonomik
ve siyasi yapısının izleri açıktır. Sanat anlayışı; her türlü tutuculuktan
uzak, sıra dışı ve yenilikçidir. Bitmek bilmeyen form arayışlarının ya-
nında, altın ve gümüşü renklendirmede kullanarak eserlerinde masalsı
bir dünya yaratmıştır.
Kadın imgesi, hemen her dönem Klimt’in sanatına konu olmuştur.
Resimlerinde “kadın” onun için her şeyden önce estetik bir imgedir.
Dönemin kadına bakış açısını derinden sarsan sanatçı, kadın imgesini
tuvallerinde hiçbir sansüre boyun eğmeden özgürce kullanmıştır. 1898
tarihli “Pallas Athena” tablosu; estetik anlatımının yanında kadının üs-
tünlüğünü, üretkenliğini, gücünü de ortaya koyan bir çalışmadır. Ünlü Görsel 2.72: “Emilie Floege”,
sanatçı, 6 Şubat 1918 tarihinde ölmüştür. 1902, Gustav Klimt, 181x84 cm,
tüyb, Sanat Tarihi Müzesi, Viyana
56