Page 87 - TEMEL SANAT EĞİTİMİ 9
P. 87

MEKÂN VE PERSPEKTİF



                         BEN KİMİM ?


                  PABLO PICASSO (1881-1973)
                  Picasso, 25 Ekim 1881’de İspanya’nın Malaga şehrinde dünyaya geldi.
                Ressam olan babası Jose Ruiz, Picasso’yu resme yönlendiren ve bu konuda
                ona ilk eğitimi veren kişidir. Küçük yaşlarda resim yapmaya başlayan Picas-
                so’nun ilk denemeleri çocukça karalamaların çok ötesindedir. Her zaman bir
                arayış içinde olan sanatçı, yıllar sonra bu konuyu açanlara, “Tekrar bir çocuk
                gibi resmetmeyi öğrenmem gerekti.” diyecektir.
                  Sanatçı, yirmi yaşında İspanyol bir göçmen olarak Paris’e gider. İlk za-
                manlar  özellikle  maddi  sıkıntılar  çekse  de  kendini  tekrar  etmeyip  özgün
                bir  resim  dili  arayışına  girişir.  Hüznün,  yalnızlığın,  yabancılaşmanın,   Görsel 3.38: “Picasso”
                yoksulluğun betimlendiği bu resimler; mavinin tonlarında boyandıkları
                için sanat tarihçileri tarafından daha sonra “mavi dönem” olarak isim-
                lendirilecektir. Picasso’nun sanatında 1904’ten itibaren biçim ve konu
                açısından  çeşitli  yenilikler  görülür.  Özellikle  özel  hayatında  yaşadığı
                mutlulukların resmine yansıdığı görülür. Düzenlemelerinde daha este-
                tikçi bir tutum ortaya çıkar. Paleti gri, pembe ve yumuşak kahverengi
                renklere açılır. Bu yenilikler nedeniyle bu dönem, sanatçının pembe
                dönemi olarak anılacaktır.
                  Sanatı sürekli bir araştırma alanı olarak gören Picasso, hiçbir za-  Görsel 3.39: “Doğa Ölümü”, 1914,
                man konusuz ve figürsüz resim yapmaya yanaşmamıştır. Hayatı bo-  Pablo Picasso, 25,4x45,7x9,2 cm,
                yunca üslubunu devamlı değiştiren sanatçı; resimden heykele, poster   boyalı ahşap ve döşeme saçakları,
                                                                               Tate Müzesi, Londra
                tasarımından tiyatro dekoruna kadar her türlü çalışmaya el atmıştır.
                Sanatçı, birçok farklı üslubu denedikten sonra sadeliği ve arzu ettiği
                çizgiyi kübizmde bulacaktır.
                  Kübizm, resim sanatını tümüyle değiştiren bir modern sanat akımı-
                dır. Akımın ortaya çıkışında Paul Cezanne’nin doğayı geometriyle res-
                metme teorisi etkili olmuştur. Kübizm, Picasso’nun 1907’de sergilenen
                “Avignonlu Genç Kızlar” tablosu ile başlayacaktır. Bir eleştirmenin bu
                tür resimler için “tuhaf küçük küpler” demesi, akımın “kübizm” olarak   Görsel 3.40: “Cam, Gitar ve
                anılmasına neden olmuştur. Kübizmin diğer öncü ressamı ise Georges  Gazete”, 1913, Pablo Picasso,
                Braque’dır.                                                     46,7x62,5 cm, kolaj, Tate
                  Picasso’nun amacı nesneyi kopya etmek değil onu baştan düzenle-  Müzesi, Londra
                mektir. Bu bağlamda nesnelerin karakteristik ögelerinden yararlanarak
                onu tekrar oluşturmayı amaç edinir. “Analitik kübizm” olarak tanımlanan bu dönem 1912 yılına
                kadar sürmüştür. 1912 yılında ise kübist sanatçılar için “sentetik kübizm" olarak adlandırılan ikinci
                dönem başlar. Picasso ve diğer kübist ressamlar, sanat eserinin yüzyıllar boyunca titizlikle ko-
                runan bütüncüllüğünü bozmak için ikinci ve cüretkâr bir deneye daha girişirler. Resim sanatının
                malzemeleriyle türdeş olmayan çok farklı kullanım alanlarına ait nesneler tuval üzerinde konum-
                landırılır. Kübizmin sentetik kolunu oluşturan bu tür uygulamalar, kolaj tekniğinden başka bir şey
                değildir. Resmin yüzeyine yerleştirilen nesneler, bu teknikle farklı bir bağlamda resmin bütününe
                hizmet etmektedir. Picasso’nun 1912’de yaptığı “Hasır Sandalyeli Ölüdoğa” adlı çalışması, mumlu
                bez ve urgan kullanılarak yapılan ilk kolajdır. Uzun ömrü boyunca neredeyse denemediği plastik
                sanat kalmayan sanatçı, sanata yaklaşımı ve tarzıyla günümüz resim sanatına önemli ölçüde yön
                vermiştir.



                                                                                                     85
   82   83   84   85   86   87   88   89   90   91   92