Page 87 - TEMEL SANAT EĞİTİMİ 9
P. 87
MEKÂN VE PERSPEKTİF
BEN KİMİM ?
PABLO PICASSO (1881-1973)
Picasso, 25 Ekim 1881’de İspanya’nın Malaga şehrinde dünyaya geldi.
Ressam olan babası Jose Ruiz, Picasso’yu resme yönlendiren ve bu konuda
ona ilk eğitimi veren kişidir. Küçük yaşlarda resim yapmaya başlayan Picas-
so’nun ilk denemeleri çocukça karalamaların çok ötesindedir. Her zaman bir
arayış içinde olan sanatçı, yıllar sonra bu konuyu açanlara, “Tekrar bir çocuk
gibi resmetmeyi öğrenmem gerekti.” diyecektir.
Sanatçı, yirmi yaşında İspanyol bir göçmen olarak Paris’e gider. İlk za-
manlar özellikle maddi sıkıntılar çekse de kendini tekrar etmeyip özgün
bir resim dili arayışına girişir. Hüznün, yalnızlığın, yabancılaşmanın, Görsel 3.38: “Picasso”
yoksulluğun betimlendiği bu resimler; mavinin tonlarında boyandıkları
için sanat tarihçileri tarafından daha sonra “mavi dönem” olarak isim-
lendirilecektir. Picasso’nun sanatında 1904’ten itibaren biçim ve konu
açısından çeşitli yenilikler görülür. Özellikle özel hayatında yaşadığı
mutlulukların resmine yansıdığı görülür. Düzenlemelerinde daha este-
tikçi bir tutum ortaya çıkar. Paleti gri, pembe ve yumuşak kahverengi
renklere açılır. Bu yenilikler nedeniyle bu dönem, sanatçının pembe
dönemi olarak anılacaktır.
Sanatı sürekli bir araştırma alanı olarak gören Picasso, hiçbir za- Görsel 3.39: “Doğa Ölümü”, 1914,
man konusuz ve figürsüz resim yapmaya yanaşmamıştır. Hayatı bo- Pablo Picasso, 25,4x45,7x9,2 cm,
yunca üslubunu devamlı değiştiren sanatçı; resimden heykele, poster boyalı ahşap ve döşeme saçakları,
Tate Müzesi, Londra
tasarımından tiyatro dekoruna kadar her türlü çalışmaya el atmıştır.
Sanatçı, birçok farklı üslubu denedikten sonra sadeliği ve arzu ettiği
çizgiyi kübizmde bulacaktır.
Kübizm, resim sanatını tümüyle değiştiren bir modern sanat akımı-
dır. Akımın ortaya çıkışında Paul Cezanne’nin doğayı geometriyle res-
metme teorisi etkili olmuştur. Kübizm, Picasso’nun 1907’de sergilenen
“Avignonlu Genç Kızlar” tablosu ile başlayacaktır. Bir eleştirmenin bu
tür resimler için “tuhaf küçük küpler” demesi, akımın “kübizm” olarak Görsel 3.40: “Cam, Gitar ve
anılmasına neden olmuştur. Kübizmin diğer öncü ressamı ise Georges Gazete”, 1913, Pablo Picasso,
Braque’dır. 46,7x62,5 cm, kolaj, Tate
Picasso’nun amacı nesneyi kopya etmek değil onu baştan düzenle- Müzesi, Londra
mektir. Bu bağlamda nesnelerin karakteristik ögelerinden yararlanarak
onu tekrar oluşturmayı amaç edinir. “Analitik kübizm” olarak tanımlanan bu dönem 1912 yılına
kadar sürmüştür. 1912 yılında ise kübist sanatçılar için “sentetik kübizm" olarak adlandırılan ikinci
dönem başlar. Picasso ve diğer kübist ressamlar, sanat eserinin yüzyıllar boyunca titizlikle ko-
runan bütüncüllüğünü bozmak için ikinci ve cüretkâr bir deneye daha girişirler. Resim sanatının
malzemeleriyle türdeş olmayan çok farklı kullanım alanlarına ait nesneler tuval üzerinde konum-
landırılır. Kübizmin sentetik kolunu oluşturan bu tür uygulamalar, kolaj tekniğinden başka bir şey
değildir. Resmin yüzeyine yerleştirilen nesneler, bu teknikle farklı bir bağlamda resmin bütününe
hizmet etmektedir. Picasso’nun 1912’de yaptığı “Hasır Sandalyeli Ölüdoğa” adlı çalışması, mumlu
bez ve urgan kullanılarak yapılan ilk kolajdır. Uzun ömrü boyunca neredeyse denemediği plastik
sanat kalmayan sanatçı, sanata yaklaşımı ve tarzıyla günümüz resim sanatına önemli ölçüde yön
vermiştir.
85