Page 88 - TEMEL SANAT EĞİTİMİ 9
P. 88
3. ÜNİTE
BİLGİ NOTU
Görsel 3.41: “Gitar”, 1912, Pablo Picasso, Görsel 3.42: “Monogram”, 1959, Robert Rauschenberg
65,4x33x19 cm, asamblaj, Modern Sanat Müze- (Rozenberk), 106,6x160,6x163,8 cm, asamblaj, Moderna
si, New York Müzesi, Stockholm
Asamblaj ve Montaj
20. yüzyılda yaşanan bilimsel gelişmeler,
özellikle de fotoğraf makinesinin yaygınlaşmaya
başlaması sanat anlayışlarını da etkilemiştir. Bu
gelişmelere paralel olarak doğadaki nesnelerin
birebir betimlenmesi fikri, geçerliliğini yitirme-
ye başlamıştır. Yüzyılın başında ortaya çıkan
kübizm akımıyla sanatçılar, taklitten uzaklaşa-
rak eserlerinde “görünenin ötesi”ni yansıtmaya
çalışmıştır. Bunu yaparken de özellikle kolaj,
asamblaj ve montaj gibi tekniklerden yararlan-
mışlardır.
Kolaj tekniğinin bir sonraki aşaması olarak
da değerlendirilen asamblaj, çeşitli ögelerin bir
araya getirilmesiyle oluşturulan üç boyutlu sa-
nat yapıtıdır. Picasso, kolajda olduğu gibi, bu
tekniğin de ilk örneğini veren sanatçıdır. Sanat-
çı, 1912 tarihli “Gitar” adlı çalışmasında metal
malzemeleri kendi bağlamından kopararak bir
sanat eseri oluşturmayı başarmıştır. Asamblajın Görsel 3.43: “Boğa Başı”, 1943, Picasso, 33,5x43,5x19 cm,
heykel olup olmadığı tartışmalı olsa da bu tekni- montaj, Picasso Müzesi, Paris
ğin heykel sanatı için yeni ufuklar açtığı açıktır.
Kolajın üç boyutlu başka bir biçimi de montajdır. Gündelik yaşamdaki nesneleri sanata dönüş-
türen montajda boya fırçası, şapka, kaşık, sopa gibi hazır nesneler kullanılmaktadır. Bu teknikle bir
araya getirilen hazır parçalarla yeni bir gerçeklik olgusu yaratılmaktadır.
86