Page 91 - TEMEL SANAT EĞİTİMİ 9
P. 91
MEKÂN VE PERSPEKTİF
İNCELEME YORUMLAMA
Görsel 3.48: "Natürmort", 1772, Luis Egidio Meléndez, 61,9x85,1 cm, tüyb, Güzel Sanatlar Müzesi, Boston
• Mas ve espası kendi ifadelerinizle nasıl tanımlarsınız?
• Görsel 3.48’de kullanılan nesnelerin birbiriyle ve mekânla olan mesafelerini değerlendiriniz.
• Eserdeki mas-espas dağılımının eserin geneline katkısı hakkındaki düşüncelerinizi söyle-
yiniz.
3.2.3. Mas-Espasın Özellikleri
Sanat eserlerinde mas-espas
sürekli etkileşim halindedir. Göz,
dolunun yanında boşluğu ararken
boşluk da doluluğu çağırmaktadır.
Karşıt gibi görünen mas-espas, as-
lında eserde birbirini var eden ve
tamamlayan unsurlardır. Resimdeki
nesne ve figürlerin yerleştirilmesi ise
çalışmayı yapan kişinin sezgisine ve
aldığı eğitime göre şekillenecektir.
Örneğin benzer boşlukların sürekli
tekrar etmesi eserde bir tekdüzelik
yaratacaktır. Ya da anlamsız boş-
luklarda göz, espası dengeleyecek
yeni maslara ihtiyaç duyacaktır.
Eğer yeteri kadar mas yoksa izle-
yen, eserin bitmediğine dair bir kanı- Görsel 3.49: “Christina`nın Dünyası”, 1948, Andrew Wyeth, 81,28x121,92 cm, panel
ya kapılacaktır (Görsel 3.49). üzerine tempera, Metropolitan Sanat Müzesi, New York
89