Page 91 - TEMEL SANAT EĞİTİMİ 9
P. 91

MEKÂN VE PERSPEKTİF



                        İNCELEME  YORUMLAMA






































                    Görsel 3.48: "Natürmort", 1772, Luis Egidio Meléndez, 61,9x85,1 cm, tüyb, Güzel Sanatlar Müzesi, Boston


                •  Mas ve espası kendi ifadelerinizle nasıl tanımlarsınız?
                •  Görsel 3.48’de kullanılan nesnelerin birbiriyle ve mekânla olan mesafelerini değerlendiriniz.
                •  Eserdeki mas-espas dağılımının eserin geneline katkısı hakkındaki düşüncelerinizi söyle-
                  yiniz.


               3.2.3. Mas-Espasın Özellikleri

               Sanat  eserlerinde  mas-espas
            sürekli  etkileşim  halindedir.  Göz,
            dolunun  yanında  boşluğu  ararken
            boşluk  da  doluluğu  çağırmaktadır.
            Karşıt gibi görünen mas-espas, as-
            lında  eserde  birbirini  var  eden  ve
            tamamlayan unsurlardır. Resimdeki
            nesne ve figürlerin yerleştirilmesi ise
            çalışmayı yapan kişinin sezgisine ve
            aldığı  eğitime  göre  şekillenecektir.
            Örneğin  benzer  boşlukların  sürekli
            tekrar  etmesi  eserde  bir  tekdüzelik
            yaratacaktır.  Ya  da  anlamsız  boş-
            luklarda  göz,  espası  dengeleyecek
            yeni  maslara  ihtiyaç  duyacaktır.
            Eğer  yeteri  kadar  mas  yoksa  izle-
            yen, eserin bitmediğine dair bir kanı-  Görsel 3.49: “Christina`nın Dünyası”, 1948, Andrew Wyeth, 81,28x121,92 cm, panel
            ya kapılacaktır (Görsel 3.49).    üzerine tempera, Metropolitan Sanat Müzesi, New York


                                                                                                     89
   86   87   88   89   90   91   92   93   94   95   96