Page 12 - ÜÇ BOYUTLU SANAT ATÖLYE 11
P. 12

KİTABIN TANITIMI



          • Ünite numarasını ve adını gösterir.

                                                         2. ÜNİTE
          • Ünite adını gösterir.                        MODELAJ
                                                         Ünite Konuları
                                                         • Modelajın Tanımı
                                                         • Modelaj Uygulamaları
          • Ünitede yer alan konuları gösterir.          Kavramlar
                                                         • Modle
                                                         • Modelaj
                                                         • Doğal form
                                                         • Plastik form
          • Ünitede öğrenilecek kavramları gös-          Bu ünitede
                                                         • Modelajın tanımını,
                                                         • Modle ve modelajı ayırt etmeyi,
           terir.                                        • Modelaj tekniğinde kullanılan malzeme çeşitlerini,
                                                         • Modelaj tekniğiyle biçimlendirmede kullanılan araç-gereçleri,
                                                         • Doğal form ile plastik formu ayırt etmeyi,
                                                         • Modelaj tekniğiyle form uygulamalarını öğreneceksiniz.
          • Ünitede öğrenilecekleri gösterir.            Karekodu  Karekodu
                                                         Ünite
                                                            Sunu
                                                        32                                       33
          • Ünite karekodunun bulunduğu yeri
           gösterir.
          • Ünite sunularının bulunduğu yeri
           gösterir.

                                                                               • Konuyla  ilgili bilgilerin
                                       1. ÜNİTE
                                                                  ÜÇ BOYUTLU SANATA GİRİŞ
          • Ünite başlığını gösterir.  ÜNİTE 1  1        Kompozisyon İlkeleri
                                                         Uygunluk: Nesneler arasında fiziksel, işlevsel açıdan; biçim, üslup bakımından ortak, benzer veya yakın yönlerin
                                      ÜÇ BOYUTLU SANATA GİRİŞ
                                  ÜNİTE
                                                         olmasıdır.
                                                         Benzerlik: Nesnelerin renk, doku, ölçü, yön ve şekil gibi birçok özelliğinin benzer olma durumudur.  yer aldığı bölümü gös-
                                                         Egemenlik: Bir tasarımda ölçü, değer, doku, renk, biçim gibi tasarım ögelerinden bazılarının daha baskın ve
                                  ÜNİTEYE BAŞLARKEN      güçlü olmasıdır.
                                  1. İki boyutlu çalışmalarda hacim ile ilgili neler söyleyebilirsiniz?  Yön: Nesnelerin gerek kendi konumlarının gerekse üzerindeki nokta, çizgi, dokunun değişik alanlara yönelerek   terir.
                                  2. Bir kâğıdı üç boyutlu hâle getirmenin yolları neler olabilir?  hareket ortaya çıkarmasıdır.
                                                         Oran-orantı: Oran; ölçüler arasında bulunan ilişkiyi temsil eder, bu ilişki bir parçanın diğer parçalarla ve bütünle
                                                         olan ilişkisidir. Orantı, iki veya daha fazla oranın karşılaştırılmasıdır.
                                                         Çoklukta birlik: Her sanat yapıtında bir düzen vardır ve bu düzendeki zıtlıkların uyumu, çoklukta birlik oluşturur.
                                 1.1. Üç Boyutlu Sanatın Tanımı  Hareket: Kompozisyonu oluşturan ögelerin yöne bağlı olarak oluşturduğu zıtlık etkisidir.
                                 1.1.1. Üç Boyutlu Sanat  Ritim: Bir kompozisyonda farklı ögelerin benzerlik ya da zıtlıklarının belli bir düzende sırayla ve belli aralıklarla
                                                         birbirini izlemesidir.
                                 Hacim ve mekân sanatları olarak da adlandırılan üç boyutlu sanat; mekânda yükseklik, genişlik ve derinlik oluş-  Zıtlık: Biçim, renk, doku, değer, ölçü, yön, aralık unsurlarından birinin veya birkaçının birbirine karşıt olma, bir-
                                 turarak belli bir yer kaplayan heykel, seramik, rölyef ve mimari gibi sanat alanı uygulamalarıdır. Heykel, seramik   birinden farklı olma veya birbiriyle örtüşmemesi durumudur.
                                 ve rölyef hacim; mimari ise mekân sanatı uygulamalarını kapsar (Şema 1.1).  Bütünlük: Bir tasarımda tüm ögelerin uyum içinde birbirine bağlı olmasıdır.
                                                         Koram: Biçim, yön, ölçü, aralık, doku, renk gibi unsurların kademeli olarak birinden diğerine doğru geçişini
                                                         sağlayan düzendir.
          • Konuyla ilgili ön bilgi-       lerek veya yoğrulup pişirilerek meydana   Tekrar, dönüşümlü tekrar: Düzende bütünlük sağlamak amacıyla bir ögenin ya da ögenin değişen hâlinin
                                            Heykel: Taş, tunç, kil ve alçı gibi
                                                         birden fazla kullanılmasıdır.
                                           maddelerden yontularak, kalıba dökü-
                                                         Armoni: İki ya da üç boyutlu cisimler arasında ortak ve benzer yönlerin bulunması, renklerin ve şekillerin uyumu
           lerin ve düşüncelerin           getirilen sanat eseridir.  armoniyi oluşturur.
                                                         Denge: Bir düzenlemede renk, doku, yön, aralık, ölçü, şekil, zıtlık arasındaki birliğin sağlanmasıdır. Simetrik veya
                                                         asimetrik olarak uygulanabilir (Görsel 1.31).
           harekete geçirildiği bö-         yüksek ısıda pişirilmesiyle meydana getirilen
                                             Seramik: Doğada bulunan kilin
                                            suyla karıştırılarak şekillendirilmesi ve
           lümü gösterir.          ÜÇ BOYUTLU  ürünlerdir.
                                    SANAT                                      • Görsel künyede yer alan
                                            Rölyef: Taş, metal, kil, ahşap ve alçı
                                            yüzeylerin üzerine bazı kesimlerin oyuk
                                           bazı ke simlerin kabartı şeklinde bırakılmasıyla
                                            üretilen sanat yapıtlarıdır.        sanat eserine ait soru
          • Konu başlığını gösterir.                                            işareti (?) bilinmeyen
                                           Mimari: Binaların ve diğer fiziki
                                           yapıların tasarlandığı, projelendirildiği ve
                                                                                ifadeleri gösterir.
                                           uygulamasının yönetildiği sanat alanıdır.
                                 Şema 1.1: Üç Boyutlu Sanat  Görsel 1.31: Kadın Hakları Öncüleri Anıtı, 2020, ?, Centralpark (Sentrılpark), New York, ABD
                                  14                                       25
                                                                               • Öğrencide görülmesi
                                                                                 beklenen bilgi, beceri,
                                       4. ÜNİTE
          • Öğrencilere sanatçı-   BİR SANATÇI/ŞÜKRÜ ASLAN (1986- )  4.1.2. Heykel Çalışmasında Figürün Formu  HEYKEL UYGULAMALARI  tutum ve değerleri
                                                         Heykel çalışmasına başlamadan önce yapılacak çalışmanın kompozisyonu tasarlanmalıdır. Çalışmanın tas-
                                                         lağa uygun planlanması hem zamandan ve emekten tasarruf sağlar hem de figürün yapısını çözümlemeye
           nın tanıtıldığı bölümü   1986 yılında Gaziantep’te doğan Şükrü Aslan, 2012   ve yeni fikirler üretmeye imkân verir. Taslağı hazırken figürün anatomisini kavrayabilmek için her açıdan   kazandırmak amacıyla
                                                         eskizi yapılmalıdır. Çünkü heykel, izleyicinin bulunduğu açıya göre yeni görüntüler verir. Bu eskizler, insan
                                                         maketinden veya canlı modelden farklı yön ve pozisyonlarda kısa süreli etüt edilmelidir. Etütler neticesinde
                                  yılında Çukurova Üniversitesi Resim-İş Öğretmenliği
                                  Heykel Ana Sanat Dalından mezun oldu (Görsel 4.12).
                                                         heykeli yapılacak figürün formu belirlenir.
                                  2012-2016 yılları arasında resim ve heykel çalışmala-
           gösterir.              rına Gaziantep’te devam etti. 2016 yılından bu yana   UYGULAMA  hazırlanmış çalışmayı
                                  Mardin’in Midyat ilçesinde görsel sanatlar öğretmeni
                                  olarak görev yapmaktadır. Sanatsal çalışmalarını Mid-
                                  yat’ta sürdürmektedir.
                                  2010-2023 yılları arasında birçok karma ve kişisel ser-
                                  gi açmış, çeşitli ödüller almıştır. Şükrü Aslan, bireyin   Aşağıdaki Görsel 4.15’i figürün formunu belirleme  bakımından inceleyiniz ve işlem basamaklarını takip   gösterir.
                                                         ederek anatomik model üzerinden ya da canlı modelden kısa süreli eskiz çalışmanızı yapınız.
                                  varoluşsal problemlerini konu edindiği çalışmala-
                                  rında toplumsal gerçekçi bir yaklaşım izlemektedir.
                                  İçinde  yaşadığı  toplumun  ve  zamanın  sosyolojisinin
                                  ve kültürünün, günümüz insanı üzerindeki etkisini
                                  betimlerken çoğunlukla metal malzeme kullanmak-
                                  tadır. Sanatçı; metali direnç gösterebilen, kırılabilen,
                                  yıpranabilen ve baskı altında şekil alabilen bir malze-
                                  me olduğu için insan ruhuyla özdeşleştirdiğini ifade
                                  etmektedir. Form oluştururken kullandığı tel yığını,
                                  karmaşıklığı ve dolaşıklığı;  bireyin mantık ile açıklana-
                                  maz, karmaşık özünü temsil etmektedir (Görsel 4.13,
                                  4.14). Sanatçı, biçim ve malzemenin içerikle uyumlu
                                  olması ve birbirini tamamlaması gerektiğini savun-
                                  maktadır. Bu uyum ile ortaya çıkan eserlerde Şükrü
                                  Aslan’ın sanat ve estetik anlayışı göze çarpar.
                                            Görsel 4.12: Şükrü Aslan           • Öğrencilerin araştırma
          •  Konuyla  ilgili  görselleri                   Görsel 4.15: Figürün formu
                                                         İşlem Basamakları       becerilerini geliştirmek
           içeren bölümü gösterir.                       1. Modelinizi farklı pozisyon ve açılarda  oran-orantısına dikkat ederek çiziniz.
                                                         2. Çiziminizi kısa süreli yapacağınızı unutmayınız.
                                                         3. Figür heykelinde kullanacağınız formu belirlemek için desen etütlerinizden birini seçiniz.
                                                         Kullanılacak Malzemeler  ve araştırırken öğren-
                                                         35 x 50 cm resim kâğıdı, resim kalemi (HB, 2B, 3B), silgi
                                                                                 melerini sağlamak
                                                          ARAŞTIRMA
                                                         Farklı yöntem-teknik ve materyalle yapılmış figüratif heykel çalışmalarını araştırınız.  Araştırma sonucunda
                                  Görsel 4.13: At, 2021, Şükrü Aslan, Özel koleksiyon  Görsel 4.14: Sustukça Konuştuk Sanki, 2021, Şükrü Aslan,   ilginizi çeken eserlerin görselini sınıfa getirerek eserle ilgili düşüncelerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.  amacıyla oluşturulmuş
                                            Özel koleksiyon
                                                                                 bölümü gösterir.
                                   84                                      85
          10
   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17