Page 13 - ÜÇ BOYUTLU SANAT ATÖLYE 11
P. 13

Kitabın Tanıtımı



                                       Bu kitap beş üniteden oluşmaktadır. Ünite           1. Ünite
                                      giriş sayfasında ünitenin adı, o ünitede
                                                                                            ?
                                      işlenecek bölüm ve kavramlar ile ünite
                             1. ÜNİTE  alanına yönlendiren karekod yer alır.                Üç boyutlu sanatın ne olduğunu,

                                                                                            Üç boyutlu sanatta biçimledirme tarihini,
                                                                                            Üç boyutlu biçimlerdirme yöntem ve tekniklerini,
                                                                                            Türkiye’de heykel sanatının gelişimini öğreneceksiniz.
                                                                                                                                                                                                   1. ÜNİTE
                                                       Ünite kapağının arkasında o ünite-   Üç boyutlu sanatın tanımını yapıp iki boyutlu çalışmalardan farkını söyleyerek kompozisyon ele-
                                                                                            manlarını, öge ve ilkelerini karşılaştırarak,
                                                                                            İlkel toplumlardan günümüze dek yapılmış üç boyutlu çalışmaları, seramik ve heykelleri inceleyip
                                                                                            bunların yapım tekniklerine dikkat ederek,
                                                      deki konularla ilgili ‘‘Neler Öğrenecek-  Üç boyutlu biçimlerdirme yöntem ve tekniklerini kavrayıp modelasyon tekniğinden hareketle
                                                                                            biçimlendirme yöntemlerini tanımlayarak,
                                                                                            Türk heykel sanatının gelişimini inceleyip örnekler üzerinden günümüz üç boyutlu çalışmalarına
                                                                                            uzanan tarihsel sürecin ayrıntılarını görerek öğreneceksiniz.
                                                      siniz?’’ ve ‘‘Nasıl Öğreneceksiniz?’’ bö-
                                                      lümleri yer alır.
                                                                                           Hazırlık Çalışmaları
                                                                                           1. İki boyutlu çalışmalarla ilgili şimdiye kadar ne tür etkinlikler yaptınız?
                                                                                           2. İki boyutlu çalışmalarda derinlik etkisini vermek için hangi kompozisyon elemanlarının kullanıldığını  biliyor
                                                                                                musunuz?
                                                                                           3. Gözle görebildiğiniz hacmi olan her nesnenin üç boyutlu olduğunu söyleyebilir misiniz?
                                                                                          12
                                       İnceleme bölümünde bireysel veya grup
                            ÜÇ BOYUTLU SANATA GİRİŞ                                                  ÜÇ BOYUTLU SANATA GİRİŞ
                1.1.  Üç Boyutlu Sanatın Tanımı  olarak yapılan inceleme ve gözlemleri içe-  Etkinlik
                      ʻʻBilim ve sanat, takdir edilmediği yerden göç eder.ʼʼ                İki boyutlu ve üç boyutlu çalışmalara ait sanat eseri görsellerini (Görsel 1.16, 1.17), kompozisyon eleman ve
                                     ren konular yer alır.
                                                                                                                                           İbn-i Sina  ilkeleri doğrultusunda karşılaştırınız. Bulgularınızı şemadaki ilgili yerlerlere yazınız.
                 Görsellerde Edgar Degas'ya [Edgır Döga (1834-1917)] ait iki boyutlu (Görsel 1.1) ve üç boyutlu (Görsel 1.2)
                çalışmalar yer almaktadır.
                   Ana teması balerin olan bu eserlerin, sanatsal açıdan ifade ediliş biçimleri hakkında neler söyleyebilirsiniz?
                                                                                         Görsel 1.16: Gece Devriyesi, Rembrandt (Remrant), 1642, Rijks (Rickis)   Görsel 1.17: Azize Teresa'nın Vecdi, Lorenzo
                                                                                         Müzesi, Amsterdam, Hollanda  Bernini (Lorenzo Bernini), 1651, Cornaro Şa-
                                                                                                    peli, İtalya
                                                                                         Tablo 1.1
                                                                                         Kompozisyon eleman ve ilkeleri  (Görsel 1.16), Gece Devriyesi  (Görsel 1.17), Azize Teresa'nın Vecdi
                                                                                         Işık-gölge
                                                                                         Perspektif
                                                                                         Hacim
                                                                                         Oran-orantı
                                                  Etkinlik bölümünde, işlenen konuya     Hareket
                                                                                         Bütünlük
                                                                                         Denge
                                                uygun uygulama çalışmalarına yer verilir.  Kontrol listesi  Değerlendirme Ölçütleri  EVET HAYIR
                                                                                            Bu faaliyet kapsamında aşağıda listelenen davranışlardan, kazandığınız beceriler için EVET, kazanamadığınız
                                                                                         beceriler için HAYIR kutucuğuna (✓) işareti koyarak kendinizi değerlendiriniz.
                                                                                         1. Görsellerde yer alan eserlerin yapıldığı dönem ve sanatçı hakkında araştırma yaptınız mı?
                                                                                         2. İki ve üç boyutlu görsel örneklerde kompozisyon eleman ve ilkelerinin
                                                                                              farklarını tespit ettiniz mi?
                                                                                         3. Eserleri form ve inşa yönünden (Denge, hareket, ışık- gölge, mekân vb.) incelediniz
                                                                                              mi?
                                                                                         Değerlendirme
                Görsel 1.1: Dans Sınıfı, detay, Edgar Degas, 1873-1876,   Görsel 1.2: 14 Yaşındaki Küçük Dansçı, Edgar Degas, 1881,      Değerlendirme sonunda ‘‘HAYIR’’ şeklindeki cevaplarınızı bir kez daha gözden geçiriniz. Kendinizi yeterli gör-
                Metropolitan Müzesi  Metropolitan Müzesi                                 müyorsanız öğrenme faaliyetini tekrar ediniz. Bütün cevaplarınız ‘‘EVET’’ ise bir sonraki uygulamaya geçebilir-
                                                                                         siniz.
                                                                                                          21
                                 13
                                      Araştırma  bölümlerinde  öğrencilerin               1. Ünite
                            ÜÇ BOYUTLU SANATA GİRİŞ
                Baraschi'ye [(Baraski (1902-1966)] göre ʻʻÜç boyutlu sanat anlayışının temeli, form oluşturma becerisidir. Hey-
                kel,  mekân içinde üç boyutlu estetik biçimli kompozisyonlar yaratmayı amaçlayan görsel bir sanat dalıdır.ʼʼ Heykel   bireysel veya grup olarak yapacağı araş-  1.2.  Tarihsel Süreç İçerisinde Üç Boyutlu Biçimlendirme
                sanatçısı, duygu ve düşüncelerini üç boyutlu formlarla görsel, plastik formda hissettirir, yapıtlarını ise üç boyutlu
                maddeleri biçimleyerek ortaya koyar. Sanatçı, burada anlatımını güçlü kılabilmek için tıpkı resim sanatında ol-
                duğu gibi ritim, renk, doku, boşluk, simetri, denge ve zıtlıklardan bütüne giderek (azlık-çokluk, boşluk-doluluk,
                yatay-dikey, bütün-parça vb.) kompozisyon eleman ve ilkelerini kullanır, malzeme seçimini de bilinçli yapar.  Heykel, insanın varoluşundan bu yana sanatın öyküsünde
                                     tırmaları kapsayan çalışmalar yer alır.               değişik roller üstlenerek farklı kültürlerin anlatım dili olmuş-
                                                                                           tur.  Tarih  boyunca  heykele  işlevsel,  toplumsal,  kültürel
                                                                                           ve  inançla  ilgili  çok  çeşitli  anlamlar  yüklenmiştir.  İlkel
                                                                                           Dönem'de bereketin sembolü, Arkaik Dönem'de ölüm-
                                                                                           den sonra yaşamı simgeleyen güç, Antik Dönem'de ise
                   Görsel 1.21, 1.22, 1.23'te üç boyutlu sanat eserlerine örnekler verilmiştir. Siz de yakın çevrenizdeki üç boyutlu   mitoloji  ve  tanrıların  simgesi  olmuştur.  Orta  Çağ'da
                                                                                           güzellik, Teknoloji Çağı ile birlikte mekânı ve zama-
                eserlerin yapılış tarihini, yapılışında kullanılan malzemeleri, teknik ve plastik alanlarını araştırınız. Araştırmala-  otorite  ve  kutsal  gücün  sembolü,  Rönesans’ta  ideal
                rınızda aşağıdaki yönergeleri takip ediniz.                                nı  sorgulayan  anlatım  biçimine  dönüşmüştür.  Gü-
                                                                                           nümüze ulaşan eserlerde, insanoğlunun küçük avcı
                                                                                           topluluklardan imparatorluklara varan tarih sürecin-
                                                                                           de inançların, sanatı ve toplumları nasıl yönlendirdiği
                                                                                           görülebilir. Tarihsel süreç incelendiğinde, her dönemin
                                                                                           kendi sanat anlayışını yansıttığı görülür. Sanat anla-
                                                                                           yışlarındaki dönemsel değişiklikler, o dönemin kül-
                                                                                           türel  ve  toplumsal  yapısı  kadar  sanatçının  kişilik
                                                                                           özelliklerini de izleme imkânı vermektedir.
                                                                                           İnsanın doğayı kendi isteklerine, gereksinimleri-
                                                                                           ne göre kurma çabası sanatsal yaratıcılığın da baş-
                                                                                           langıcını oluşturmuştur. Sanat başlangıçta, aklın ve
                                                                                           estetik çabanın değil içgüdülerin etkisi ile doğmuştur.
                                                                                           İlk  insanlar  bolluğu,  bereketi,  doğurganlığı  simge-
                                                                                           yontmuşlardır. Farklı malzemelerden biçimlendirdikle-
                Görsel 1.21: Anıtkabir, Emin Onat / Ahmet Orhan Arda, 1953,  Görsel 1.22: Üç Kadın Heykeli, Hüseyin Anka Özkan, 1953,   lemek  için  kadın  heykelciklerini  kemiğe,  taşa,  ağaca
                Ankara   Anıtkabir, Ankara                                                 ri heykelciklerin bir kısmını ölüleri anmak bir kısmını da
                                                                                           dinsel  tapınma  ritüellerinde  kullanmak  için  yapmışlar-  dır
                                                                                           (Görsel: 1.24).
                                                                                                  Görsel 1.24:  Hohle Fels  Venüsü, MÖ 35.000-40.000, Paleolitik Dönem
                                                  ‘‘Bunları biliyor muydunuz?’’ bölümün-
                Görsel 1.23: Zühtü Müridoğlu, Anıtkabir Başkomutanlık Meydan Savaşı Kabartması, 1953, Ankara  Brassempouy Venüsü (Bırasempoy Venüsü)
                                                                                           25.000 yıllık bu büst 1892’de Fransa’da Bras-
                Nasıl bir yol izlenmeli?        de konularla ilişkili dikkat çekici bilgi ve   sempouy’daki  bir  mağarada  bulunmuş  ve  adı-
                1. Sınıf mevcuduna göre üç grup oluşturunuz.                               nı  da  bulunduğu  bölgeden  almıştır.  Pleistosen
                2. Araştırma planı yaparak grup içerisinde görev dağılımı yapınız.         Dönem'e ait mamut dişinden yapılan bu venüs,
                3. Sorumlu olduğunuz grup içerisinde arkadaşlarınız ile saygı çerçevesinde bir çalışma ortamı oluşturmaya      bilinen en eski insan yüzü betimlemelerindendir
                     dikkat ediniz.                                                        (Görsel 1.25).
                4. Araştırma yaparken ulaştığınız üç boyutlu eserleri fotoğraflayınız.  görseller yer alır.
                5. Fotoğrafladığınız eserleri benzer ve farklı özelliklerine göre gruplandırınız.
                6. Bir pano oluşturarak bu panoda elde ettiğiniz veri, döküman ve fotoğrafları sergileyiniz.
                                                                                                  Görsel 1.25: Brassempouy Venüsü, MÖ 29.000-25.000, Paleolitik Dönem
                                 23                                                       24
                                       Metinlerin yer aldığı bölümlerde o üni-                          RÖLYEF
                            ÜÇ BOYUTLU SANATA GİRİŞ
                Kompozisyon Elemanları  tede işlenen konulara yönelik açıklama-                        ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
                Hacim: Uzayda yükseklik, genişlik ve derinlik göstererek yer kaplayan, her yönüyle algılanıp dokunulabilen küt-
                ledir.                                                                             A) Aşağıdaki cümlelerde boş bırakılan yerlere doğru sözcükleri yazınız.
                Doku: Doğadaki tüm nesne ve varlıkların görme, dokunma duyularıyla kavranabilen, iç yapılarının işlevsel özellik-
                lerini dışa vuran yüzeysel etkilerine denir. Bu, doğanın yapısal bir özelliğidir. Her varlığın karakteristik bir dış yapı
                oluşumu vardır. Doku, yüzeylerin oluşumunu ve tanınıp ayırt edilmesini sağlar. Yüzey ne özellikte olursa olsun   lara yer verilir.  1. Taş, mermer ve ağaç gibi sert malzemeler dışarıdan içeriye doğru kesilip oyularak ................ yöntemiyle biçim
                parça ile bütün arasında birtakım bağlantılar bulunabilir. Doku, birbirine eş ya da birbirini tamamlayan birim bi-       lendirilir.
                çimlerin belli sistemlerle yan yana gelmesinden oluşur.
                Işık-gölge: Sanatta karanlık ve aydınlığın oluşturduğu zıtlık için kullanılan bir terimdir. Görsel sanatlarda ton fark-  2. Rölyef, yüzey üzerinde çok az yükselti oluşturacak şekilde biçimlendirilmişse .............. kabartma olarak adlandı
                lılıklarıyla elde edilen aydınlık ve karanlık alanlardır.                     rılır.
                Nokta-çizgi: Nokta, biçimlendirmenin ilk elemanıdır. Noktalar belli bir hat üzerinde art arda tekrarlanarak bağ
                oluşturduklarında çizgi meydana gelir. Başka bir deyişle çizgi, bir noktanın verilen doğrultudaki uzantısıdır. Aris-  3. Rölyef çalışmalarında  .................... girintiler ışığı emer, ....................... çıkıntılar ise ışığı yansıtır.
                to’ya göre ‘‘Çizgi, boş ile dolu arasındaki sınırdır.’’
                Yüzey: Sanat uygulamalarında duyu organlarımızla algıladığımız, biçimsel özellikler taşıyan bütün alanlar yüzey   4. Rölyefin uygulanacağı yapının amaç ve işlevine göre tasarlanması ................ ile uyumunu güçlendirir.
                olarak adlandırılır.
                Birim: Bir çalışmayı oluşturan varlıklardan her biri veya varlığın parçalarıdır.  5. Rölyef yüzeyindeki girinti ve çıkıntılar .............. etkisi olmadan derinlik algısı oluşmaz.
                Modül: Sanatsal yapının boyutlarını, oran ve ölçülerini uyumlu hâle getirmek için seçilmiş birimler grubudur.
                Bütün: Modüllerin bir araya gelip oluşturduğu yapıdır.                   6. Kil malzemeyle biçimlendirilen rölyef çalışmalarında ..................... yöntemi uygulanır.
                Renk: Işığın maddeler üzerine çarpması kısmen soğrulup kısmen yansıtılması nedeniyle değişiklik ve çeşitlilik
                göstererek görme duyusunda oluşturduğu algılamadır.                      7. Mimari yapılarda taş işçiliğinin en yetkin örneklerine ...............     .................. döneminde rastlamaktadır.
                Perspektif: Nesnelerin göze olan uzaklığına,  göz hizasından aşağıda veya yukarıda oluşuna göre çizgi, yüzey ve
                renk değişikliklerini ifade etmeye yarayan ölçü ve orandır.              8. Rönesans Dönemi rölyef uygulamalarında daha çok ................ kompozisyon düzenlemeleri oluşturulmuştur.
                Biçim: Bir nesnenin dış hatları (çizgileri) bakımından şekli ve niteliğidir.
                Mekân: İnsanın işlevsel olarak içinde bulunduğu üç boyutlu ve sınırsız boşluktur.
                Kompozisyon elemanları arasındaki ilişki: Plastik sanatlarda en önemli unsur, çalışmanın kompozisyon bü-            B) Aşağıda numaralar ile verilen ifadeleri, harf ile verilen ifadelerle eşleştiriniz.
                tünlüğü içinde tasarlanması ve elemanların  ilkeler bağlamında bir araya getirilmesidir. Kompozisyon elemanla-
                rının düzenli ve uyum içerisinde bir araya getirilmesi ile oluşturulan çalışmada ölçü, denge ve bütünlük esastır.   9. Görsellerde numara ile verilen rölyef çalışmalarını harf ile verilen malzemeler ile eşleştirerek  harfleri kutucuk-
                Örneğin çizgi ile hareket ve yön, ışık-gölge ile hacim, perspektif ile derinlik sağlamak  kompozisyon elemanlarının         lara yazınız.
                bir sistem içinde nitelikli bir bütün oluşturmasıyla gerçekleştirilir.
                   Burada dikkat edilmesi gereken en önemli ilke, her şeyin bütüne ait ve bütünle uyumlu olmasıdır. Bu elemanları
                kullanabilme (rengi, çizgiyi, ışığı, dokuyu...) becerisi, bireyin gözlemlerini iki boyutlu ve üç boyutlu ifade edebilme-
                si için gereklidir.
                   Üç boyutlu çalışmalara başlarken, tasarım önce iki boyutlu olarak oluşturulmalıdır. iki boyutlu ve üç boyutlu
                kompozisyon elemanları, kavramları ve tasarım ilkeleri temelde ortaktır. Bu ortaklık üç boyutlu sanatın diğer sa-
                nat dalları ile olan ilişkisini açıklar. Bu kurallar çalışmalardaki kaygıları aynı noktada birleştirir.
                   Gerrit Rietveld [Gerit Rietvelt (1888-1964)] inşa ettiği mimari yapıyı, sanatçı Piet Mondrian'ın [Piet Mondriyan
                                                  Ölçme ve Değerlendirme bölümünde o
                (1872-1944)] üretim sürecinde sorun edindiği kuralları kullanarak gerçekleştirmiştir (Görsel 1.9, 1.10).
                                                ünitede işlenen konularla ilgili genel de-  1.   2.   3.
                                                ğerlendirme soruları yer alır.
                                                                                              4.   3.
                                                                                          A) Seramik               B) Cam               C  ) Taş              Ç) Ahşap          D) Metal             E) Atık                  F) Kâğıt
                Görsel 1.9: Schröder Hause, Gerrit Rietveld, 1924, Utrecht, Hollanda  Görsel 1.10:  İn Red, Blue, And Yellow Work, Piet Mondrian 1937-42
                                                                                                          147
                                 17
             10
             10
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18