Page 201 - ÜÇ BOYUTLU SANAT ATÖLYE 11
P. 201

5. Ünite




                                                  “İnsanın bütün eylemlerinde ve yapıtlarında  birinci kaynak doğadır.”
                                                                                                                                                                                             Aristoteles
                  Strüktürün Tanımı


                  “Strüktür” sözcüğü, “inşa etmek” anlamındaki Latince “structura” dan gelmektedir. Strüktür, yapının biçimini
               belirleyen taşıyıcı sistemdir. Eş ya da birbirleriyle bağlantılı benzer formların iki ya da üç boyut üzerinde yinelen-
               mesinden strüktür (iç yapı) doğar.
                  Doğan Kuban’a göre biçim, malzemeyi ayağa kaldıran düzendir ve bu düzenin ayakta durmasını sağlayan iske-
               leti vardır. İşte bu iskelet, yani biçimi ayakta tutacak olan sistem onun strüktürüdür.
                  Doğan Hasol ise strüktürü “bir yapının taşıyıcı bölümü” şeklinde ifade eder. Yine Hasol’a göre strüktür, örtü ile
               taşıyıcılar arasında statik bir denge kurma sistemidir.
                  Doğa, sanatçının gözlem yaparak özgün tasarımlar oluşturmasında en önemli kaynaktır. Doğa sanatçının  öz-
               gürce  biçimler oluşturmasına izin verir. Biçimlerin ve mekânların  oluşturulması  sağlam bir strüktür (iç yapı) ge-
               rektirir. Bu iç yapıların her bir birimi  birleştirici bağ elamanlarıyla birbirine tutunarak bütünlük oluşturur.
                  Bağ Elemanı: Strüktür  sistemi oluşturulurken en küçük birimin çoğalarak yan yana, üst üste gelmesi yön ve
               boyut kazanabilmesi için birim formların arasında hareketi sağlayan birleştirici ögelere bağ elemanı denir.












































                   Görsel 5.2: Strüktür yapı örnekleri







                     Görsel 5.2'de yer alan örnekler gibi sizler de yaşadığınız çevrede ulaşabildiğiniz doğal strüktür örneklerin-
                 den bir veya birkaç tanesini uygulama atölyenize getirip öğretmenleriniz ve diğer arkadaşlarınızla bulduğunuz
                 örnekleri paylaşarak fikir alışverişinde bulununuz.






            198
   196   197   198   199   200   201   202   203   204   205   206